شنبه عجیب سال تحصیلی ۹۹ / والدین و معلمین نمی دانند چگونه باید سال جدید را آغاز کرد!
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، تنها ۲ روز بعد از آخرین نشست خبری مجازی وزیر آموزشوپرورش که در آن وی بسیار مطمئن و قاطع اعلام کرد که کلاسهای درس در مناطق قرمز از جمله تهران به صورت مجازی برگزار خواهد شد، در جلسه هیئت دولت و در چرخشی ۱۸۰ درجهای به یکباره رسماً اعلام کرد که در فرآیند بازگشایی مدارس، همه دانشآموزان باید در روز شنبه ۱۵ شهریور سر کلاسهای درس حاضر شوند و سال تحصیلی ۹۹ را به صورت حضوری آغاز کنند.
حاجی میرزایی وزیر آموزشوپرورش، روز پنجشنبه و در جریان رونمایی از نسخه جدید شبکه شاد درباره بازگشایی مدارس از روز شنبه گفت: روز شنبه ۱۵ شهریور همه مدارس با حضور دانشآموزان بازگشایی خواهد شد اما در مدارسی که تعداد دانشآموزان بیشتر از پروتکل است ناگزیر هستیم تا دانشآموزان را گروهبندی کنیم و برخی در روزهای زوج و برخی روزهای فرد بیایند.
والدین و معلمین نمی دانند چگونه باید سال جدید را آغاز کرد!
این دستور در شرایطی صادر میشود که نه معلمان و نه والدین دانشآموزان هیچکدام بهدرستی نمی دانند با شرایطی که وزیر آموزشوپرورش اعلام کرده میتوان کلاسهای درس را دوباره برقرار کرد!؟
به گفته تعدادی از معلمین و مدیران مدارس، تنها دستورالعملی که در مورد بازگشایی مدارس به دست آنها رسیده به چند اطلاعیه مبهمی محدود میشود که از روی شبکه شاد برای آنها ارسال شده است.
در بخشی از اطلاعیه شماره ۶ صادره از سوی وزارت آموزشوپرورش برای اولیای مدارس آمده است: آموزش "صرفاً غیرحضوری در همه دروس" مختص شرایطی است که تعطیلی مطلق یک استان، منطقه یا مدرسه، با اعلام هشدار و تصریح وزارت بهداشت، الزامی اعلام شود.
همچنین در این اطلاعیه تصریح شده است: مدارس جز در مواردی که ستادهای ملی و استانی حضور دانشآموزان را ممنوع کرده و یا به تعبیری شرایط را پرخطر تلقی و اعلام تعطیلی میکنند باز است.
در اطلاعیه شماره ۷ دبیرخانه پروژه مهر استان وزارت آموزشوپرورش هم نکات قابل تأملی دیده میشود! مثلاً در بخشی از این اطلاعیه آمده است: تقسیمبندی دانشآموزان یک کلاس با توجه به مساحت کلاس بهگونهای که حداقل فاصله یک متر مطابق با پروتکلهای بهداشتی رعایت گردد. تقسیم روزهای حضور در مدرسه نیز باید به این صورت باشد که یک گروه ۳ روز و گروه دیگر ۲ روز به صورت هفتگی و چرخشی سر کلاسها حاضر شوند. این رویه در مدارس روستایی مختلط به صورت یک روز دختران و یک روز پسران خواهد بود. مدارس زیر ۳۰ و ۵۰ نفر تشکیل شود. مدیریت زنگهای تفریح با تقسیم حضور دانشآموزان در حیاط مدرسه به صورت کلاسی در ساعات جداگانه باید صورت گیرد. ساعت تعطیلی در مدارس دو نوبته با در نظر گرفتن فاصله زمانی مناسب تا مهیا شدن مدرسه برای حضور دانشآموزان شیفت دوم به این صورت خواهد بود که تعطیلی شیفت اول ساعت ۱۱/۳۰ و شروع شیفت دوم ساعت ۱۳ است.
در این اطلاعیه در مورد زمان حضور دانشآموزان در کلاسهای درس هم آمده است: حداکثر ساعت آموزشی در هر زنگ برای پایههای اول و دوم ۲۵ دقیقه و برای پایههای سوم تا ششم ۳۰ دقیقه، سایر پایهها ۳۵ دقیقه و فاصله بین زنگها ۱۵ دقیقه خواهد بود.
نکته جالب دیگر این اطلاعیه به تأکید بر استفاده از پتانسیل اولیای دانشآموزان برمی گردد که در آن گفته شده است: مدیران مدارس باید از ظرفیت همکاری اولیای توانمند جهت ضدعفونی کلاس و میزها بعد از هر زنگ و در فاصله زنگهای تفریح استفاده کنند!!!
مدیران و معلمان و والدین، همه سرگردان!
این ابهامات و تغییر موضعها اما حقیقتاً والدین و معلمین را سردرگم و کلافه کرده است. مسعود که پدر دو دانشآموز پسر و دختر است در مورد بازگشایی مدارس با حضور دانشآموزان به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: واقعاً نمیدانیم چه باید بکنیم...؟ تا دو – سه روز قبل میگفتند کلاسها غیرحضوری است ولی حالا میگویند حضوری است. برای همین پدر و مادرها اصلاً نتوانستهاند فرزندانشان را برای حضور در مدارس آماده کنند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این ما نیز مثل تمامی والدین این کشور نگرانیم. چون املا کنترل بچهها و اجبار آنها به اینکه ماسک بزنند یا از هم فاصله بگیرند و دستانشان را ضدعفونی کنند واقعاً کاری تقریباً نشدنی است و ثانیه اصلاً نمیدانیم که قرار است فرزندانمان چطور در محیطی که بعید است بهخوبی ضدعفونی شده است و پروتکلهای بهداشتی در آن رعایت شده، ساعتها حضور داشته باشند و آلوده به کرونا نشوند؟!
مهناز صالحی نیز که دختر کوچکش تازه امسال به کلاس سوم میرود نیز با انتقاد شدید از این تصمیم آموزشوپرورش گفت: در کلاس سال گذشته دختر من حدود ۴۰ دانشآموز حضور داشتند، حالا آقایان چطور میخواهند اینهمه بچه را در کلاسها جا دهند؟ اصلاً گیریم که بخواهند آنها را به صورت زوج و فرد به کلاسها بیاورند، باز هم مگر میشود اینهمه بچه را کنترل کرد؟ واقعاً چطور انتظار داریم دانشآموزان در چنین شرایطی بتوانند خوب درس بخوانند و آموزش خوبی ببینند؟
یکی دیگر از والدین دانشآموزان تهرانی که خودش را رضوان امیدوار معرفی میکند نیز علاوه بر تکرار انتقادهای سایر والدین در مورد خطراتی که حضور دانشآموزان در مدارس دارد به نکته دیگری اشاره کرده و گفت : من یک دختر دبستانی دارم. از آنجاییکه میگفتند کلاسها غیرحضوری است، نه مانتو برایش خریده بودیم و نه کیف و دفتر و... الان چطور باید در عرض ۴۸ ساعت همه اینها را فراهم کنیم؟!
وقتی مربیان هم سرگردان هستند
اما والدین تنها منتقدان آموزشوپرورش در مورد بازگشایی حضوری مدارس نیستند بلکه خود مدیران و معلمین و اولیای مدارس نیز هنوز نمی دانند که قرار است مدرسه و کلاسهای درس خود را چگونه برگزار و اداره کنند. مهرداد اسلامی که سالهاست سابقه تدریس و فعالیت در مدارس مختلف تهران را دارد و هم اینک نیز مدیر یکی از دبیرستان های منطقه ۶ است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج موج با انتقاد شدید از این شیوه عملکرد آموزشوپرورش گفت: فقط میتوانم بگویم انگار خود آقای وزیر اصلاً حتی یک ساعت هم در مدرسه کار نکرده و حتی در این کلاسها درس نخوانده است! آخر چطور ممکن است معلمی که در دبیرستان در چند مدرسه درس می دهد یک ساعت مثلاً شنبه بیاید و به نیمی ازبچههای کلاسش درس بدهد و روز بعد بیاید و به نیمی دیگر درس بدهد؟ پس تکلیف کار کردنش در چند مدرسه چه میشود؟
وی در مورد جنبه بهداشتی و خطرات ناشی از حضور دانشآموزان در سر کلاسها نیز گفت: آقای وزیر که به همین راحتی صحبت از آماده شدن و مجهز شدن مدارس به مواد و ابزارهای بهداشتی دارد، میشود بگوید در کدام مدرسه جنوب شهر حتی یک لیتر هم ماده ضدعفونی کنئده توزیع شده است؟! آخر چطور ما باید مدارس را آماده حضور ایمن برای حضور بچهها کنیم؟
اسلامی همچنین اشاره ای هم به مقاومت به حق معلمین برای حضور در سر کلاسها از روز شنبه کرده و گفت: هر سال طبق قانون، مدارس از اول مهر باز می شوند حالا معلم من حق دارد که بگوید چرا من باید دو هفته زودتر سر کلاس بیایم؟ از سویی به خاطر ناکارآمدی شبکه شاد، والدین در چند ماهه آخر سال گذشته مجبور بودند کلی هزینه اینترنت بدهند چون اکثر مدارس ترجیح می دادند از فضاهای مجازی که خودشان تشخیص می دادند برای آموزش استفاده کنند. اگر قرار باشد کل امسال هم شبکه شاد با همان نواقص روبرو باشد و مدارس مجبور به استفاده از سایر فضاهای موجود مجازی شوند، چند درصد خانواده ها توان خرید بسته های اینترنتی را دارند؟
این مدیر با سابقه آموزشوپرورش در مورد طرح فاصله گذاری دانشآموزان نیز گفت : در بسیاری از مدارس عملا اجرای طرح فاصله گذاری غیر ممکن است. چرا ؟ چون امروزه بسیاری از مدارس در خانه های مسکونی ایجاد شده اند. یعنی مالک یا آموزشوپرورش یک خانه را خریده و آن را تبدیل به مدرسه کرده که در آن حدود ۳۰۰ دانشآموز تحصیل می کنند. حالا چطور در چنین فضایی میتوانیم فاصله گذاری اجتماعی یا پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم؟ این کار عملا غیر ممکن است!
وی با تأکید بر اینکه تقریباً همه والدین از این تصمیم آموزشوپرورش به شدت اعتراض دارند گفت: خیلی ها میگویند ما نمی گذاریم بچههایمان به مدرسه بیایند. راستش را بخواهید خود من هم دودل هستم که فرزندم را به مدرسه بفرستم یا خیر؟ برای همین به نظر می رسد این رویه و تصمیم های باری به هر جهت آموزشوپرورش هم بیشتر ناشی از یکسری حرکت های تبلیغاتی باشد که البته عواقب وخیمی را برای فرزندان این مرز و بوم به دنبال خواهد داشت، چرا که کافی است یک دانشآموز در یک مدرسه – و نه یک کلاس – مبتلا به کرونا باشد. با این وضعیتی که مدارس ما دارند مسلما در عرض چند روز چند صد دانشآموز و اولیای آن مدارس هم به راحتی به کرونا مبتلا خواهند شد!
اسلامی با تأکید براینکه تاکنون هیچ گونه دستور العمل و ابلاغیه ای برای بازگشایی مدرسه اش به دستش نرسیده است گفت: من هم مثل همه والدین و همکارانم فقط می دانم که باید شنبه بروم مدرسه! ولی در مورد اینکه قرار است چگونه مدرسه را اداره کنیم واقعاً هیچ ذهنیتی ندارم. در حالیکه اگر قرار بود مدارس به صورت حضوری برگزار شود باید آموزشوپرورش از چند هفته قبل تمامی مدیران و معلمین را آموزش می داد و تک تک مدارس را چک می کرد تا برای بازگشایی همه آماده باشند.
خط و نشان مجلسی ها
پس از گذشت دو روز از اعلام رسمی بازگشایی حضوری مدارس توسط آموزشوپرورش، کم کم مسئولان و مدیران ارشد و نمایندگان مجلس هم انگار تازه متوجه عمق قضیه شده اند، شروع به اظهار نظر و موضع گیری کرده اند. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هفته آینده در نشستی با حضور وزیر آموزشوپرورش و معاونانش، روند بازگشایی مدارس در این کمیسیون بررسی میشود.
علیرضا منادی با اشاره به اینکه چند روز پیش به منظور بررسی چگونگی بازگشایی مدارس جلسهای با وزیر آموزشوپرورش داشتیم گفت: طبق اعلام آقای حاجی میرزایی وزارت آموزشوپرورش به دنبال برگزاری حضوری کلاسها بر اساس اجرای پروتکلهای بهداشتی است، یعنی اگر شهری طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در وضعیت قرمز نباشد کلاسهای مدارس آن طی نوبتهای ۱۰ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هفته آینده در نشستی با حضور وزیر آموزشوپرورش و معاونانش، روند بازگشایی مدارس در این کمیسیون بررسی میشود.
رئیس کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد: وضعیت کشور به دلیل شیوع کرونا بحرانی است لذا نباید انتظار داشته باشیم که کیفیت آموزش در این شرایط با کیفیت آموزش در کلاسهای حضوری پیشین برابر باشد، برداشت ما این است که با توجه به شرایط پیش رو در سال تحصیلی جاری بیش از ۸۰ درصد کلاسهای مدارس به صورت مجازی برگزار شود.
منادی یادآور شد: کمیسیون آموزش و نمایندگان مجلس چگونگی اجرای پروتکلهای بهداشتی در مدارس و همچنین کیفیت آموزش را رصد و از طریق مجلس پیگیری خواهند کرد.
حمید رضا حاجی بابایی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس اما موضع تند تری را در قبال بازگشایی حضوری مدارس گرفته است. وی در این زمینه گفت: حتی طرح موضوع حضور داوطلبانه دانشآموزان نیز تنها در صورتی قابل توجیه است که تمام آموزش ها در مدرسه کاملا به صورت مجازی برای سایر دانشآموزان ارائه شود یعنی همه دانشآموزان کشور بتوانند انتخاب کنند که در صورت حضور نیافتن در مدرسه با آموزش مجازی از هیچ مبحثی جا نمی مانند. البته در عمل این رویکرد به جز مراکز استان ها و شهرستان ها در سایر مناطق کشور به ویژه مناطق دور و محروم قابلیت اجرایی ندارد. با توجه به چنین شرایطی لازم است وزیر آموزش وپرورش برای روشن شدن وضعیت بازگشایی مدارس در اسرع وقت با هماهنگی و حضور رئیس ستاد مبارزه با کرونا برنامه نهایی را اعلام کند.
وی تأکید کرد: با توجه به گستردگی فعالیت های آموزشوپرورش باید ستاد مبارزه با کرونا به صورت واضح و شفاف مسئولیت حفظ سلامت دانشآموزان، فرهنگیان و خانواده ها را بر عهده گیرد. ما در برنامه های آموزشوپرورش و ستاد مبارزه با کرونا هیچ دخالتی نکرده و از تصمیمات معقول پشتیبانی می کنیم اما در عین حال هیچ مسامحه و کوتاهی و سهل انگاری درباره مخاطرات احتمالی برای سلامت دانشآموزان، فرهنگیان و خانواده ها را نپذیرفته و نسبت به آن کوتاه نخواهیم آمد.
این اظهار نظرها میتواند در نهایت بیان کننده یک نکته تلخ باشد. اینکه آموزشوپرورش منتظر چالشی جدی در هفته های آینده و با حضور دانشآموزان در مدارس باشد. چالشی که این سوال را قوی تر مطرح میکند که واقعاً چرا آموزشوپرورش در برنامه ریزی برای بازگشایی مدارسی که یک برنامه روتین سالیانه دارند تا این حد دستپاچه و بی برنامه و ... عمل کرده و می کنند؟ و یا اینکه چرا وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در برابر اینهمه خطرات احتمالی واضح و آشکار سکوت کرده است؟ و یا این نظریه که گفته میشود ستاد ملی کرونا تحت فشار وزیر آموزشوپرورش با بازگشایی مدارس موافقت کرده تا چه حد درست است؟ و اگر درست است حاجی میرزایی تحت فشار چه کسی مجبور به تغییر موضع ناگهانی و عجیب خود و وزارتخانه اش شده است؟
منبع: موج
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/