جذب هسته و واحدهای فناور در حوزه گياهان دارويی/ صنعت نيازمند بهروزرسانی و بومیسازی است
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با تکیه بر تجارب و توانمندی پژوهشگران و کارآفرینان و حمایتهای دانشگاه آزاد اسلامی، تلاش میکند که از طریق کاربردی کردن و تجاریسازی ایدههای پژوهشگران و حمایت از شرکتهای دانشبنیان و کارآفرینان، زمینهساز ارتقای سطح کیفی صنعت، دستیابی به فناوریهای نوین و بهبود وضع اقتصادی منطقه بوده و در یک برنامه عملیاتی پنجساله به یکی از موفقترین مراکز رشد در استان اصفهان تبدیل شود.
خبرنگار خبرگزاری آنا بهمنظور تشریح فعالیتها، دستاوردها و برنامههای پیش روی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با مجید اصلانی رئیس این مرکز گفتگو کرده است که در ادامه میآید.
آنا: درباره تاریخچه مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان توضیح دهید.
اصلانی: مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان از ابتدای سال 1392 بهمنظور تسریع امور با تشکیل شورای مرکز رشد و بررسی طرحهای دریافتی برای راهاندازی شرکتهای دانشبنیان فعالیت خود را به صورت غیررسمی آغاز کرد.
در نهایت پس از طی یک فرایند دوساله، برنامه کسب و کار مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی لنجان در شانزدهمين جلسه شورای راهبری و سیاستگذاری مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی (شورای عالی تخصص مراکز رشد) در خرداد 1394 با موضوع تخصصی «بهینهسازی و اتوماسيون» مورد موافقت قرار گرفت و مجوز راهاندازی این مرکز به امضای نمایندگان دانشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
مراسم گشایش مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با حضور احمدعلی فروغی دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان درشهریورماه 1394 برگزار و فعالیت این مرکز خود به صورت رسمی آغاز شد.
آنا: هدف از راهاندازی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان چه بود؟
اصلانی: هدف از راهاندازی مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان توانمندسازی و حمایت از پژوهشگران، کارآفرینان و صاحبان ایده در خلق ارزش جدید و ارائه راهحلهای نوآورانه در صنایع تولیدی و خدماتی بوده است.
این مرکز با تکیه بر تجارب و توانمندی پژوهشگران و کارآفرینان و حمایتهای دانشگاه آزاد اسلامی، تلاش میکند که از طریق کاربردی کردن و تجاریسازی ایدههای پژوهشگران و حمایت از شرکتهای دانشبنیان و کارآفرینان، زمینهساز ارتقای سطح کیفی صنعت، دستیابی به فناوریهای نوین و بهبود وضع اقتصادی منطقه بوده و در یک برنامه عملیاتی پنجساله به یکی از موفقترین مراکز رشد در استان اصفهان تبدیل شود.
آنا: درباره امکانات و مزایای مرکز رشد واحد لنجان توضیح دهید.
اصلانی: مجاورت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با صنايع و واحدهای توليدی فعال شهرستان، بستری بکر و مناسب را برای تشکيل گروههای مختلف علمی-پژوهشی تحت حمايت مرکز رشد واحد لنجان برای ارائه خدمات در حوزههای مختلف فنی و مهندسی و کشاورزی فراهم کرده است.
در گذشته و پیش از راهاندازی مرکز رشد واحد لنجان در بسياری از موارد بهدليل حمايت نشدن از ايدههای مطرح شده در منطقه، اين گروهها قادر به شکلدهی يک تشکل متمرکز و سازمان يافته بهمنظور ادامه حيات نبودند.
آنا: مشکلات صنایع منطقه لنجان چیست؟
اصلانی: از جمله مهمترین مشکلات صنایع منطقه، پايين بودن سطح بازدهی و بهرهوری، پايين بودن کيفيت فرآيند توليد و محصولات، کمتوجهی به نوآوری و تحقيق و توسعه، آلودگیهای زيست محيطی و تکنولوژیهای وارداتی و قديمی است که این مشکلات در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان مورد بررسی و تجریه و تحلیل قرار میگیرند؛ بنابراین صنایع بهشدت نيازمند بهروزرسانی و در بسياری موارد نیازمند بومیسازی هستند.
آنا: زمینههای فعالیت مرکز رشد و هستهها و واحدهای فناور مستقر در آن به چه صورت است؟
اصلانی: مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان درخواست شرکتهایی را که در زمینههای علوم فنی و مهندسی، مدیریت و بهرهوری، رباتیک و اتوماسیون، علوم کشاورزی و دامی فعالیت داشته باشند، مورد بررسی قرار میدهد.
در اين مركز رشد چهار هسته و سه واحد فناور حضور دارند كه از سه واحد فناور دو واحد شركت دانشبنيان هستند. هسته و واحدهای مستقر در اين مركز رشد در زمينههای علوم كامپيوتر، روباتيک و بينايی ماشين، مشغول بهفعاليت هستند.
با توجه به پيگيریهای انجامشده تفاهمنامهای با سرای نوآوری گياهان دارويی اصفهان منعقد شده است و با اين تفاهمنامه در حوزه گياهان دارويی نيز هسته و واحدهای فناور جذب میشوند.
يكی از محصولات توليدی در شركت دانشبنيان مستقر در مرکز رشد واحد لنجان «بينايی ماشين» است.
آنا: بینایی ماشین یعنی چه؟
اصلانی: یعنی بازکردن اطلاعات سمبلیک دادههای تصویری با استفاده از مدلهایی که به کمک هندسه، فیزیک، آمار و نظریه یادگیری ساخته شدهاند.
آنا: درباره هستههای مستقر در این مرکز تحقیقات توضیح دهید.
اصلانی: يكی از هستههای مستقر در اين مركز درباره طراحی، دوخت و صنايع گردشگری در منطقه كار میكند. با توجه به اقوام مختلف موجود در منظقه، اين هسته بهصورت فعال در طراحی و مدلسازی لباس با توجه به نوع اقوام در منطقه و ايران فعاليت میکند. با همكاری اين هسته مدرسه عالی مهارتی دوخت در اين واحد دانشگاهی راهاندازی شده و اکنون در حال فعاليت است.
آنا: این مرکز تحقیقاتی چه اهدافی را دنبال میکند؟
اصلانی: جذب حمایتها و ارائه تسهیلات برای ایجاد شرکتهای دانشبنیان، جلب مشارکت و همکاری نیروهای متخصص در منطقه، توسعه ارتباط دانشگاه با جامعه، مراکز، دستگاهها و نهادهای تصمیمساز و تصمیمگیر در حوزهای مرتبط، گسترش محوطه فیزیکی و توسعه ساختمانی، ارتباط مستمر با صنایع بزرگ اطراف دانشگاه و انعقاد قرارداد با آنها برای استفاده پژوهشگران، ترویج فرهنگ کارآفرینی بین دانشجویان، آموزش مستمر و اثربخش دانشجویان و تشویق و حمایت آنان به این سمت، تلاش برای جذب منابع مالی غیرشهریهای، برقراری و حفظ ارتباط مؤثر علمی و اجرایی با سایر مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری، شناسایی نیازهای واحدهای فناوری و ارائه خدمات بر اساس نیاز هر واحد و دستیابی به محیطی انعطافپذیر از این طریق از جمله اهداف مورد نظر است.
برقراری ارتباط مناسب با مراکز موفق بهمنظور استفاده از تجارب آنها برای کمک به هستهها و واحدهای نوپا، بازنگری و بهبود نظام پژوهشی واحد دانشگاهی، ارتقای نظام روابط عمومی واحد دانشگاهی، افزایش جذابیت واحد دانشگاهی برای جذب و حفظ اعضای هیئت علمی و دانشجویان برتر، تجهیز دانشگاه به فناوریهای روز، جذب نیروهای توانمند برای مرکز رشد، شناساندن مزایا و فعالیتهای مرکز رشد به نخبگان، پیشبینی منابع مورد نیاز در آینده و برنامهریزی برای تامین آن حمایت از ایجاد شرکتهای دانشبنیان، بهبود و توسعه منابع انسانی، جذب بخشی از بودجههای پژوهشی استان برای تقویت بنیه مالی مرکز رشد، توسعه روش علمی برای استقرار نظام سازمانی مطلوب در مرکز رشد، برگزاری دورههای كوتاه مدت آموزشی، برگزاری نمايشگاه مجازی از دیگر اهداف مرکز رشد واحد لنجان بوده است.
در دوران كرونا هم با توجه به محدوديتهای موجود در دانشگاه به استقرار سه هسته فناور در اين مركز اقدام کردهایم.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/