انکارهای عجیب زنگنه درباره عملکردش در پالایشگاهسازی و سهمیهبندی بنزین/ چرا ادعاهای وزیر نفت اشتباه است؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، رهبر انقلاب در دیدار هیئت دولت که به مناسبت هفته دولت از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد به اهمیت توسعه پالایشگاهسازی اشاره کردند و فرمودند«سیاست پالایشگاهسازی که شنیدم یک سیاستی است که الان اجرا میشود. البتّه این سیاست خیلی زودتر از این باید [اجرا] میشد؛ از سالها پیش، از دورههای قبل، بنده مکرّر در مورد پالایشگاهسازی سفارش میکردم، که خب یک خرده تأخیر شده. حالا این سیاست وجود دارد.»
سوابق پالایشگاه موجود در کشور نشان میدهد که از 10 پالایشگاه فعال در کشور تنها دو پالایشگاه شازند اراک و ستاره خلیج فارس بندرعباس مربوط به پس از انقلاب اسلامی است و سایر پالایشگاههای داخلی پیش از انقلاب ساخته شده است. نکته جالب توجه آنجاست که پالایشگاه شازند پیش از دوران حضور زنگنه در وزارت نفت ساخته شده و آغاز ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز مربوط به سال 86 و پس از دوران حضور وی در وزارت نفت بوده است. حتی نکته جالب آنجاست که در 4 سال حضور زنگنه در وزارت نفت دولت روحانی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس کمترین میزان پیشرفت را داشته و از سال 96 روند اجرای آن سرعت گرفت.
افشار فشارها به زنگنه به دلیل عقب انداختن طرحهای پالایشی
بیژن زنگنه این روزها به دلیل انتقاداتی که به عملکردش در حوزه سهمیهبندی بنزین و ساخت و توسعه صنعت پالایشی وارد شده به شدت تحت فشار قرار گرفته است. عمدهترین انتقاداتی که به عملکرد وی وارد شده مشکلات فعلی فروش نفت و توجه دیرهنگام به توسعه صنایع پایین دستی نفت به خصوص پالایشگاه سازی و عدم مدیریت سوخت تا سال 98 است.
عملکرد و اظهارنظرات وی نیز نشان میدهد که در سالهای حضور زنگنه در وزارت نفت خامفروشی بر ساخت و توسعه پالایشگاه ارجحیت بالاتری داشته است. وی در اظهارنظری ساخت پالایشگاه در کشور را سودآور نمیداند و بیان میکند«ساخت پالایشگاه به صرفه و سودآور نیست، من تأسیس پالایشگاه را امری مقدس نمیدانم، اما مخالف تأسیس آن هم نیستم و اگر لازم باشد پالایشگاه نیز راهاندازی میشود.» با این حال زنگنه روز گذشته در اظهاراتی جالب توجه عدم مخالفت خود با سیاست پالایشگاهسازی را یک اتهام بیپایه و اساس دانست.
وی همچنین اجرا و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از دستاوردهای خود و دولت یازدهم دانست و گفت: قاطعانه میگویم اگر این دولت نبود هنوز هم یک واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم نبود. تمام بنیان پالایشگاه ستاره خلیج فارس زمان من گذاشته شد؛ سند و مدرک و دلیلش هم موجود است. خون دل خوردیم تا پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ثمر بنشیند. هر کسی میخواهد افتخارش را ببرد.
انکار حذف کارت سوخت و سهمیهبندی
یکی دیگر از عواملی که موجب شده برخی نمایندگان از زنگنه شکایت کنند حذف چند ساله کارت سوخت و افزایش مصرف و قاچاق بنزین در دوران مسئولیت وی است که موجب هدر رفت چندین میلیارد دلار سرمایه مردم شد. از اینرو زنگنه در اظهاراتی عجیب حتی منکر حذف کارت سوخت در دوران وزارت خود شد، وی در همین باره گفته است« یک عده میگویند روزی 40 میلیون لیتر بنزین قاچاق میشود و حتی میگویند من کارت سوخت را حذف کردم. آیا اینها میتوانند برای حرفشان یک سند بیاورند؟ کارت سوخت را من لغو نکردم مسئول مبارزه با قاچاق بنزین هم من نیستم.» این درحالی است که زنگنه در ابتدای دوران وزارتش اجرای کارت سوخت را طرحی از رده خارج نامیده بود. از طرف دیگر همانطور که در قانون وزارت نفت مسئول اجرای کارت سوخت شده پس موثرترین جایی که میتواند مانع اجرای آن شود نیز همان وزارت خانه است مگر اینکه منظور آقای وزیر این است که از خارج وزارت نفت به وی تکلیف شده بود کارت سوخت حذف گردد.
درحالی زنگنه تمامی عملکردش را در زمینه پالایشگاهسازی و مدیریت سوخت رد میکند که در شرایط فعلی تحریم اقتصادی، وی مجبور به اجرای قانون ساخت و توسعه صنعت پالایشگاهی با استفاده از سرمایهگذاری مردمی و حتی برای افزایش درآمد دولت و مدیریت سوخت نیز مجبور به بازگشت سهمیهبندی شد. علاوهبر این از این طریق در سالهای تحریم درآمدهای وزارت خانه متبوعش را تامین کرد و از سوی دیگر راهی به جز تبدیل نفت به فرآورده برای او باقی نمانده است زیرا در گذشته به آسانی میتوانست نفت صادر کند و از عواید آن استفاده نماید.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/