دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1399 - 19:46
آمارگیری از كارگاه‌های بازرگانی و خدمات مشخص کرد؛

برابری تعداد دیپلمه‌ها با بالای دیپلم در کارگاه‌ها/ ١١ درصد مدیران را زنان تشكیل داده‌اند

طرح جامع آمارگیری از كارگاه‌های بازرگانی و خدمات در سال 97 نشان داد ٣٤ درصد از كاركنان كارگاه‌های بازرگانی و خدمات را كاركنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم، ٣٥ درصد كاركنان دیپلم و ٣١ درصد نیز دارای مدرك تحصیلی زیر دیپلم تشكیل داده‌اند.
کد خبر : 508250
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، طرح جامع آمارگیری از كارگاه‌های بازرگانی و خدمات یكی از طرح‌های آماری است که با هدف تهیه‌ی اطلاعات مناسب از ویژگی‌های كارگاه‌‌های بازرگانی و خدمات، در سطح کشور توسط مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها به اجرا درآمده است تا در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به کار گرفته شود. این طرح در سال ١٣٩٨ به اجرا درآمده است كه شامل ٣٠ كد طبقه‌بندی فعالیت‌‌های اقتصادی ایران است و قسمت اعظم كارگاه‌های بخش بازرگانی و خدمات كشور را شامل می‌شود.


نتایج طرح در سال ١٣٩٧ نشان می‌دهد:


در سال ١٣٩٧، حدود ٧٩ درصد از كاركنان بخش بازرگانی و خدمات را كاركنان مرد و ٢١ درصد را كاركنان زن تشكیل داده‌اند. كارگاه‌های با فعالیت‌ آموزش، با ٦١ درصد كاركن زن بیشترین سهم کارکن زن در بین فعالیت‌های بخش بازرگانی و خدمات را دارا بوده و كارگاه‌های دارای فعالیت‌ تعمیر کالاهای شخصی و خانگی با ٤ درصد، كمترین سهم را در سهم زنان شاغل داراست.


٣٤ درصد از كاركنان كارگاه‌های بازرگانی و خدمات را كاركنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم، ٣٥ درصد كاركنان دیپلم و ٣١ درصد نیز دارای مدرك تحصیلی زیر دیپلم تشكیل داده‌اند.


حدود ٣٥ درصد از ارزش‌افزوده كارگاه‌های بازرگانی و خدمات مورد بررسی، مربوط به فعالیت خرده‌فروشی (به‌جز وسایل نقلیه موتوری و موتورسیكلت) ‌است.


بهره‌وری كاركنان این كارگاه‌ها در سال ١٣٩٧ به ازای هر كاركن معادل ٣٦٠ میلیون ریال بوده است. همچنین بهره‌وری كاركنان به ازای هر ساعت بیش از ١٤٨ هزار ریال بوده است. بر اساس نتایج به طور متوسط هر كاركن ٥٠ ساعت در هفته به فعالیت مشغول بوده است.


نتایج طرح نشان می‌دهد كه ضریب نفوذ رایانه در این كارگاه‌ها ٢٦ درصد است كه كارگاه‌های با فعالیت‌ جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه با ضریب نفوذ ٩٩ درصد دارای بالاترین نسبت از این حیث در كارگاه‌های مورد بررسی است. ٢٠ درصد از كاركنان كارگاه‌های مورد بررسی نیز از اینترنت برای فعالیت‌های کارگاه در داخل یا خارج از كارگاه استفاده نموده‌اند.


١١ درصد از مدیران كارگاه‌های مورد بررسی را زنان تشكیل داده‌اند كه فعالیت‌های سایر فعالیت‌های خدماتی شخصی (شستشوی منسوجات، آرایش و پیرایش و ...) با ٤٩ درصد بیشترین سهم را از این حیث دارا بوده‌اند.


٨٨ درصد از كارگاه‌های بازرگانی و خدمات از ابزارهای الكترونیكی برای پرداخت و دریافت خود بهره برده‌اند كه فعالیت‌های انتشاراتی، فعالیت جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه با ٩٩ درصد بالاترین میزان استفاده در این زمینه را دارا بوده‌اند. همچنین ٩٨ درصد از كارگاه‌ها از دستگاه‌ کارت‌خوان برای پرداخت و دریافت استفاده كرده‌اند.


در پایان خاطر نشان می‌سازد نتایج تفصیلی طرح مذكور در قالب یك نشریه در دست چاپ و انتشار است، و كاربران می‌توانند به‌زودی از طریق درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir و یا از طریق واحد اطلاع‌رسانی به آن دسترسی داشته باشند.


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته