دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1399 - 17:07
تدبر در آیه ۱۰۹ سوره کهف؛

مخلوقات خدا غیر قابل شمارش است

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 506563
استخاره-با-قرآن-کریم.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:
انسان مانند مسافری به سوی مقصد آخرت در حرکت است/ مسافران سفر آخرت دو دسته هستند




پیغام دوست


در روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ مصادف با ۱۶ ذیحجه ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:
قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِكَلِمَاتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّی وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا (الکهف، ۱۰۹)
بگو اگر دريا براى كلمات پروردگارم مركب شود پيش از آنكه كلمات پروردگارم پايان پذيرد قطعا دريا پايان مى‏‌يابد هر چند نظيرش را به مدد [آن] بياوريم (کهف، ۱۰۹)
قرآن، هر موجودی که در عالم است را اسم الله، آیت الله و کلمه الله می‌نامد. می‌دانید دلیل این نامگذاری چیست؟ زیرا هر کدام نشانه‌ای از قدرت، حکمت و علم مطلق پروردگاری است که آن را ایجاد کرده و اداره می‌کند. حال تصور کنید برای چه قرآن ادعا می‌کند که مخلوقات خدا غیر قابل شمارش است؟
به چند دلیل؛ یکی آنکه از نظر تعداد بی‌شمار هستند. دوم اینکه عالم، دائم در حال نو شدن است. یعنی هر لحظه هر چیزی در حال عوض شدن است. سوم اینکه خداوند دائم در حال ایجاد خلق جدید است و موجودی را بر موجودات قبلی عالم اضافه می‌کند.
حال ببینید چقدر دامنه تحقیق و علم‌آموزی برای انسانِ متفکر و صاحب خِرَد در این عالم فراهم است؟ و چقدر بیچاره هستند کسانی که زندگی را در خوردن و خوابیدن خلاصه می‌کنند و در زندگی آنان از تفکر خبری نیست.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته