دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1399 - 15:18
تدبر در آیه ۱۳۰‌ سوره اعراف؛

ناسپاسی و غرور موجب کاستی در سلامتی و ثروت می‌شود/ آزمایش الهی برای عبرت گرفتن انسان است

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 505031
647270_793.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌  «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:
تمام ابعاد زندگی انسان با ایمان برای خداست/ ۷ مرحله برای انجام دادن عمل توسط انسان




پیغام دوست
در روز پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ مصادف با ۹ ذیحجه ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:
و در حقيقت ما فرعونيان را به خشكسالى و كمبود محصولات دچار كرديم باشد كه عبرت گيرند(اعراف، ۱۳۰)
وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (الاعراف، ۱۳۰)
یکم: سنت خدا در این عالم بر این قرار گرفته که رزق و روزی مخلوقات را فراهم کند. هیچ موجودی و از جمله انسان خلق نمی‌شود مگر اینکه روزی او تعیین شده است.
دوم: گاه می‌شود که جامعه ای به بیماری ناسپاسی، غرور، تکبر و نخوت گرفتار می‌شود و به کلی آن نعمت‌دهنده مهرگستر را فراموش می‌کند. خداوند چنین امّتی را به کاستی‌هایی در امنیت، سلامت یا ثروت گرفتار می‌کند؛ به این امید که از خواب غفلت بیدار شوند. مثل کسی که خواب است و ماری در حرکت به سوی اوست، شخص بیدار و دلسوزی، گوش او را می‌کشد تا از خواب غفلت بیدار شود. البته گاهی کاستی برای آزمایش است.
سوم: بر اساس این آیه، قوم فرعون به این بیماری اجتماعی گرفتار شده بود. خداوند آن‌ها را به قحطی و کاستی در محصولات کشاورزی گرفتار کرد؛ به این امید که متذکّر شده و از خواب غفلت بیدار شوند. اما عبرت نگرفتند و به عذاب گرفتار شدند.
چهارم: بی‌تردید این سنت خداوند در همه دوران‌ها ساری و جاری است. جوامع باید مواظب باشند. آیا...؟



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب