دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1399 - 10:00
تدبر در آیه ۴۶ سوره انفال؛

اتحاد اجتماعی و اطاعت از رهبر الهی؛ مهم‌ترین رمز موفقیت جوامع/ شکیبایی، انسان را در برابر مشکلات یاری می‌کند

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 505101
800px-Quran_8-46.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌  «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:
ناسپاسی و غرور موجب کاستی در سلامتی و ثروت می‌شود/ آزمایش الهی برای عبرت گرفتن انسان است




پیغام دوست
در روز جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ مصادف با ۱۰ ذیحجه ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:
و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و با هم نزاع مكنيد كه سست‏ شويد و مهابت‏ شما از بين برود و صبر كنيد كه خدا با شكيبايان است (انفال، ۴۶)
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (الانفال، ۴۶)
یکم: آیه رمز پیروزی جوامع را در سه مسئله می‌داند: الف) اتحاد و انسجام اجتماعی ب) پرهیز از تفرقه و جدایی ج) صبر و شکیبایی
دوم: آیه ضرورت اتحاد اجتماعی و اطاعت از رهبر الهی را مهم‌ترین رمز موفقیت جوامع می‌داند، در نتیجه به ایمان‌آورندگان فرمان اطاعت از خدا و رسول می‌دهد.
سوم: دلیل اینکه جامعه دینی را از تفرقه پرهیز می‌دهد این است که تفرقه و تنازع، اراده امت اسلامی را ضعیف می‌کند و عزت و کرامت جامعه را از بین می‌برد.
چهارم: شکیبایی، انسان را در برابر مشکلات و مصائب یاری می‌کند و استواری می‌بخشد. انسان در سایه صبر و پایداری به رغم مشکلاتی که دشمنان برای او ایجاد می‌کنند به راه خود ادامه می‌دهد و احساس ضعف و ناتوانی نمی‌کند؛ به‌خصوص که آیه تأکید می‌کند خداوند مددکار و یاور صابران است.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته