دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1399 - 15:03
یادداشت؛

ایالات متحده و قاچاق انسان؛ مبارزه با این معضل را فراموش نکنیم!

قاچاق انسان تا سال 2000 میلادی در آمریکا غیرقانونی نبود و برآوردها نشان‌دهنده‌ آن است که سالانه 18 تا 20 هزار نفر به آمریکا قاچاق می‌شوند.
کد خبر : 505590
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روز 30 جولای هر ساله به‌عنوان مبارزه با یکی از مهم‌ترین معضلات امروز بشر نام‌گذاری شده است؛ روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان. طبق آمارهای معتبر بین‌المللی همچون آمار سازمان بین‌المللی کار، در دنیای امروز بیش از 12 میلیون نیروی کار اجباری وجود دارند که بیش از 2 میلیون نفر آن‌ها به‌دلیل قاچاق انسان از کار اجباری رنج می‌برند.


با در نظر گرفتن اینکه بخش قابل توجهی از موارد قاچاق انسان در دنیا مرتبط با قاچاق جنسی است، همواره زنان و دختران زیادی قربانی این رنج می‌شوند، به‌گونه‌ای که بیش از سه‌چهارم آمار را زنان و دختران تشکیل می‌دهند. بی‌دلیل نیست که بسیاری شخصیت‌های سیاسی جهان همچون باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده این معضل و بحران کلیدی را نوعی «برده‌داری مدرن» دانستند و جایگاهی برای آن در جهان امروز قائل نیستند. 


البته سخنان افرادی همچون اوباما که هشت سال در رأس قدرت آمریکا قرار داشتند، در حد نقل و قول‌های سیاسی باقی ماندند و طبق آمارها، در کنار مکزیک و فیلیپین از بدترین کشورها در حوزه‌ قاچاق انسان قرار دارند. در ایالات متحده‌ آمار رسمی‌ از قربانیان قاچاق انسان وجود ندارد و تنها می‌توان به موارد گزارش شده به «خط تلفن ملی قاچاق انسان» (NHTH) استناد کرد.



تنها در سال 2017 بیش از 9 هزار مورد قاچاق انسان در آمریکا به این خط تلفن اختصاصی گزارش شد که نسبت به سال قبل آن 13 درصد افزایش داشته است.



جالب است بدانید قاچاق انسان (Human Trafficking) تا سال 2000 میلادی در ایالات متحده غیرقانونی نبود و جورج دبلیو بوش با تصویب قانونی آن را به جرم فدرال تبدیل کرد. قانونی که البته تأثیر چندانی نداشت و پس از گذشت سال‌ها، برآوردها نشان‌دهنده‌ آن است که سالانه 18 تا 20 هزار نفر به آمریکا قاچاق می‌شوند. تأسف‌بارتر این است که 71 درصد قربانیان سالانه به صورت قانونی به ایالات متحده وارد می‌شوند و این کشور را به یکی از کشورهای پیشرو از حیث میزان نیروی کار اجباری تبدیل می‌کنند.


صدها هزار کودک قربانی این معضل را هرگز نباید فراموش کرد. آمارها و برآوردها نشان می‌دهند بیش از 300 هزار کودک فقط در ایالات متحده در خطر استثمار جنسی قرار دارند. موضوعی که می‌توان بحران‌های متعدد آن را در آمارهای مؤسسات گوناگون آمریکایی و بین‌المللی مشاهده کرد. به‌عنوان نمونه، گزارش نیویورک‌تایمز حاکی از آن است که بیش از 45 میلیون تصویر و فیلم سوءاستفاده جنسی از کودکان که برخی سه یا چهار ساله هستند، در یک سال گذشته در آمریکا به شکل آنلاین منتشر شده است. فاجعه‌ای که حتی نسبت به سال قبل خود رشد دو برابری دارد و روند افزایشی نگران کننده‌ای را دنبال می‌کند.


همانند هر بحران دیگری، اقلیت‌های نژادی همچون لاتین تبارها در آمریکا که وضعیت اقتصادی مساعدی هم ندارند؛ از اصلی‌ترین قربانیان هستند. گزارش‌ها نشان می‌دهند به‌طور کلی در ایالات متحده یک‌سوم قربانیان قاچاق انسان را لاتین تبارها تشکیل می‌دهند. همچنین، آمار وزارت دادگستری ایالات متحده بیانگر آن است که نزدیک به 62 درصد از قربانیان قاچاق جنسی در آمریکا سیاه‌پوستان آمریکایی هستند. آماری که به شکل جزئی‌تر نشان می‌دهند 52 درصد یا بیش از نیمی از روسپی‌های نوجوان دستگیر شده در آمریکا را نوجوانان سیاه‌پوست تشکیل می‌دهند.


در پایان باید گفت این روزها در دنیا جمعیتی میلیونی‌ قربانی قاچاق انسان می‌شوند. قربانیانی که فرقی نمی‌کند مشغول کار سخت و اجباری باشند یا در روسپی خانه‌های مختلف به بردگی جنسی تن دهند.


همچنین در اصل ماجرا تفاوت چندانی وجود نخواهد داشت که این افراد، به اجبار قربانی قاچاق شده‌اند یا با اختیار و از فرط مشکلات اقتصادی تن به کار اجباری و بردگی جنسی داده‌اند. باید برای آن‌ها کاری کرد. شاید روزهایی چون 30 جولای فرصت خوبی برای سخن گفتن از دردهای آن‌ها و چاره‌اندیشی برای حل مشکلاتشان باشد. به شرطی که تنها به بیانیه‌های نه‌چندان کارآمد سازمان ملل متحد ختم نشود و اقدامات عملی و اساسی‌ برای نجات آن‌ها انجام شود. به امید رهایی آنان!


 محمد مهدی عباسی، پژوهشگر امور آمریکا


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته