دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1399 - 14:44

خداحافظی با پراید

در روزهایی که کرونا مشغول تاخت و تاز در کشور است، پراید بعد از 27 سال حضور در صنعت خودرو‌‌سازی کشور در آخرین روز تیر سال 99 از خط تولید سایپا خارج شد. پراید در اوج خداحافظی کرد چراکه نسخه کره‌ای آن با قیمت یک میلیون و 870 هزار تومانی در سال 73 وارد کشور شد و در آخرین روز خود با قیمت حدود 80 میلیون تومانی بازار ایران را ترک کرد.
کد خبر : 503888
4471778.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ورود پراید به ایران در اوایل دهه 70 شمسی که بازار داخلی کشور تشنه خودروهای کم‌مصرف، مدرن و با امکانات رفاهی بود، تحولی عظیم بود؛ خودرویی کره‌ای وارد بازار شده بود که حتی کولر داشت، موردی که در آن دوره و برای خودروهای چهار‌سیلندر امری بسیار عجیب بود، چراکه بسیاری همانند حال حاضر اعتقاد داشتند کولر ‌گرفتن از خودروی چهار سیلندر به موتور آسیب می‌زند، آن هم خودروی کوچک و ضعیفی مانند پراید.


در همان سال‌های نخست، پراید با توجه به ویژگی‌های ظاهری و البته قیمتی مناسب توانست سهم خوبی در بازار خودروی داخل کشور به دست آورد؛ البته یکی از دلایل این امر نیز سابقه کره‌ای این خودرو و شرکت کیاموتورز بود که این خودرو را پشتیبانی می‌کرد و حتی تا سال‌ها بعد از تولید اولیه در ایران همچنان لوگوی این شرکت خودروساز کره‌ای روی خودروهای تولیدی در ایران نصب می‌شد.
خط پایان
پراید در طول 27 سالی که در ایران تولید شد، شاهد کلاس‌های مختلف تولیدی بود. تفاوت برخی از انواع این مدل از خودرو گاهی موجب طنز بین مردم می‌شد چراکه برخی مدل‌ها زه بغل داشتند و یکی دیگر نداشت. یکی با صندوق بود و دیگری بدون صندوق.


طراحی ظاهری برخی از مدل‌های پراید هم با هم تفاوت داشتند اما هر آنچه بود، پراید در این سال‌ها تبدیل به خودرویی پرتیراژ با بازار مناسب شده و به‌اصطلاح این خودرو را تبدیل به یک گاو شیرده برای شرکت خودرو‌‌سازی سایپا کرده بود.


این در حالی است که امکانات اولیه این خودرو در تمام سال‌های تولید تغییری نکرد و هرازگاهی تغییرات جزئی در طراحی داخلی یا شکل چراغ‌های این ماشین به وجود می‌آمد.



اما غیر از افت کیفیت این خودرو که به خصوص در چند سال اخیر شدت گرفت، مساله ناایمن بودن این خودرو نیز مشکل دیگری بود که مطرح می‌شد؛ البته پژو 405 هم خودروی پرسود و مورد علاقه ایران خودرو بود که اواخر خرداد امسال از چرخه تولید خارج شد.


این مساله بارها از سوی پلیس راهور کشور و دیگر نهادهای نظارتی چون معاینه فنی مورد اشاره قرار گرفته بود.


پراید با وجود ضعف‌هایی که داشت اما با استقبال گسترده مردم روبه‌رو بود؛ البته تا پیش از گران‌‌شدن قیمت خودرو و نوسانات ارزی، این خودرو یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار بود که موجب می‌شد تا جمعیت بیشتری از مردم بتوانند این خودرو را خریداری کنند.


پراید در سال‌های اخیر صاحب اقوام نزدیکی هم شده که پایه طراحی و ساخت آنها همین خودروی پراید بوده است.


در این ارتباط می‌توان به خودروهایی چون تیبا و ساینا اشاره کرد؛ حتی برخی کارشناسان می‌گویند که خودروی جدید کوئیک هم که از سوی سایپا منتشر می‌شود خاستگاه اولیه پراید را در کارنامه خود دارد.
باید متوقف شود
پراید و پژو 405 خودروهایی بودند که در چند سال اخیر به دلیل آلاینده‌بودن و موارد نقص ایمنی بارها زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی و کارشناسی رفته و در نهایت تصمیم گرفته شده بود تا تولید آنها متوقف شود.


اردیبهشت امسال بود که سرار هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرد که برابر تعهدات طرف خودروساز، تولید پراید به نیمه دوم سال ۹۹ نخواهد رسید.



وی اردیبهشت امسال در مورد خودروی پراید گفته بود:‌ در حال حاضر دو مدل آن دیگر تولید نشده و خط تولیدش متوقف شده است. یک مدل که سال قبل خارج و یک مدل هم همین دو هفته قبل آخرین تولیدش انجام و رسانه‌ای هم شد.


رییس پلیس راهور ناجا افزود: فقط پراید ۱۳۲ مانده که طبق گفته مدیران شرکت، تعدادی تعهد از گذشته دارد که به زودی آنها را تحویل داده و به ما تعهد ‌کردند تا قبل از پایان نیمه اول سال و آخر مرداد، خط تولید آن را هم جمع کنند. به این ترتیب دیگر در نیمه دوم سال خط تولید پراید را نخواهیم داشت.
سهم این خودرو در تصادفات
تولید و عرضه پراید در حالی متوقف شده است که بر اساس آمارهای موجود یک طرف نیمی از تصادفات کشور، یا پراید بوده یا پژو 405.
اینکه پراید یا خودرویی مانند پژو 405 چقدر در تصادفات نقش داشتند، موردی است که بارها از سوی پلیس راهور کشور و نیز مراکز معاینه فنی مورد تاکید قرار گرفته بود؛ البته اشاره به ایرادها و ضعف‌های خودروی پراید به مذاق خودروسازان خوش نمی‌آمد و اینکه پراید در بیشتر تصادفات کشور حاضر است را به دلیل تولید بالای آن می‌دانستند، نه ضعف خودرو.


خودروسازان در این‌باره اعتقاد داشتند پراید به دلیل قیمت پایین و نیز تیراژ بالای تولید خودروی پرتقاضایی است؛ البته بیشتر متقاضیان این خودرو نیز افراد جوان و کم‌تجربه در رانندگی بودند که متاسفانه بدون توجه به توان خودرو موجب بروز سوانح تلخ برای خود و دیگران می‌‌شدند.



البته در برخی مواقع مدیران دولتی نیز نسبت به مساله ناایمن بودن پراید واکنش نشان می‌دادند. در یکی از این اظهارنظرها مدیری در وزارت صنعت گفته بود پراید عامل تصادف نیست و تخمه‌خوردن رانندگان موجب تصادف می‌شود؛ البته مردم نیز با این خودرو شوخی می‌‌کردند و می‌گفتند: مرگ حق است و پراید وسیله آن.


این در حالی است که بررسی‌های فنی و آمار ثبت‌شده در مراکز فنی نیز نشان می‌دهد خودروی پراید دارای نقص‌های عمده چون انحراف فرمان یا ضعف ترمز بوده است که به‌طور مستقیم با جان و سلامت سرنشینان خودرو در ارتباط است.


از سوی دیگر مصرف بالای بنزین در برخی از مدل‌های این خودرو هم هرازگاهی مورد انتقاد قرار می‌گرفت که خودروسازان نیز در مقابل، بالابردن استاندارد موتور این خودرو را مطرح می‌‌کردند؛ اما حالا با وجود تمام فراز و‌نشیب‌های 27ساله پراید در صنعت خودرو‌‌سازی کشور باید با این خودرو که به موزه رفته است، خداحافظی کرد و امیدوار بود که اقوام این خودروی قدیمی چون تیبا، ساینا و حتی کوئیک شرایط بهتری را برای مشتریان خود فراهم آورند.


 


منبع: روزنامه صبح نو


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: پراید سایپا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته