پایان انحصار قیمتی دلالها در بازار خودرو با وضع مالیات
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، افزایش قیمت خودرو در روزهای آغاز هر سال یکی از چالشهای همیشگی بازار خودرو بوده که با تشدید تحریمها و افزایش هزینههای خودروسازان تشدید هم شده است. به گونهای که عدهای از دلال از ضعف مراجع نظارتی و تصمیمگیری استفاده میکنند و قیمتهای خودروهای مختلف را به صورت کاذب افزایش میدهند.
برای کنترل الهابات بازار خودرو چه باید کرد؟
برخی از کارشناسان و مسئولات صنعت خودروسازی راهکار را در تعیین قیمت خودرو براساس حاشیه بازار میدانند که موجب تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان میشود. اما این راهکار سود خودروسازان را تنها افزایش خواهد داد و به کاهش قیمت و کنترل دلالی در بازار خودرو کمکی نخواهد کرد. علاوهبر این این افزایش قیمت ایجاد شده در بازار خودرو ناشی از دلالی و تقاضای کاذب موجود در بازار است لذا به نظر میرسد که منصفانه نیست که با اتخاذ برخی راهکارها فقط به درآمد خودروسازان فکر شود. درحالیکه مابه تفاوت ایجا شده بین قیمت مصوب با قیمت بازار نه حق خودروساز و نه حتی حق خریدار خودرو نیز بوده بلکه باید با به کارگیری روشهای مالیاتی هم دلالی در این بازار را کاهش داد و هم در آمد مالیاتی کشور را افزایش داد.
راهکار کاهش دلالی در بازار خودرو
یکی از راهکارهای موثر در کاهش حاشیه سود خرید و فروش سرمایهای و کاهش انگیزه دلالی در بازار خودرو، استفاده از مالیات بر خرید و فروشهای سرمایهای در بازار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در جلسه با مدیران وزارت صمت به اهمیت اخذ مالیات از مابه تفاوت قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد اشاره کرد و گفت: «یکی از راهکارهای پیشنهادی ما برای کنترل حاشیه بازار خودرو که به وزارت اقتصاد نیز ارائه شده و روی اتخاذ این تصمیم پافشاری نیز میکنیم، اخذ مالیات از مابه التفاوت قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد خودرو است، البته در این خصوص باید تمهیدات مناسب نیز اتخاذ شود که ما با جدیت دنبال تحقق این امر هستیم.» کارشناسان صنعت خودروسازی نیز استفاده از راهکار مالیات بر خرید و فروشهای سرمایهای را راهکاری موثر در کنترل دلالی در قیمتهای حاشیه بازار خودرو میدانند.
در حال حاضر در نقل و انتقال خودرو براساس ماده 4 قانون مالیات بر ارزش افزوده معادل یک درصد ارزش خودرو مالیات دریافت میشود همچنین طبق ماده 93 قانون مالیاتهای مستقیم مشاغل باید مالیات خود را پرداخت کنند که میتوان مشاغل مربوط به خرید و فروش خودرو را نیز به این موضوع افزود. افزایش ضرایب مربوط به این دو تا سقف مابه تفاوت قیمت بازار و قیمت درب کارخانه میتواند به کاهش سود دلال در بازار خودرو کمک کند.
اما پیش نیاز و لازمه اجرای مالیات بر خرید و فروشهای سرمایهای در بازار خودرو، نهایی کردن و ایجاد ثبات در نحوه قیمتگذاری خودرو و ثبات بلند مدت اجرای همان روش است. در سالهای اخیر رفت و آمدهای متعددی برای تعیین فرمول قیمتگذاری میان شورای رقابت و سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و در هر دوره یک روش به عنوان قیمتگذاری تعیین شده است که عملا بیثباتی در نحوه قیمتگذاری یکی از عوامل تشدید افزایش قیمت در بازار خودرو بوده که امکان اجرای روشهای مالیاتی برای کنترل قیمت خودرو سلب کرده است.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/