موفقترین فیلم جشنواره فجر هم گیشه را تکان نداد/ پایان «شنای پروانه» با فروش 2 میلیارد تومانی!
بهگزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی «محمد کارت» و تهیهکنندگی رسول صدرعاملی پس از حدود یک ماه نمایش در سینماهای کشور به اکران خود بهصورت داوطلبانه پایان داد.
پایان کار صدرنشین جدول بیرونق اکران
این فیلم شب گذشته آخرین اکرانهای رسمی خود را نیز پشت سر گذاشت و هماکنون و بر اساس آمار اعلامشده از سوی سامانه مدیریت فروش و اکران سینما، با 2 میلیارد و 342 میلیون تومان که حاصل فروش 140 هزار بلیت است، صدرنشین جدول بیرونق اکران در روزهای کرونایی است.
«شنای پروانه» نخستین فیلم بلند «محمد کارت» است که سال گذشته در جریان سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، مهلقا باقری، پانتهآ بهرام و علی شادمان بازیگران این فیلم هستند. رسول صدرعاملی نیز تهیهکننده این فیلم است. او حدود دو هفته پیش از کنارهگیری این فیلم از جریان اکران به بهانه اوج گرفتن بیماری کرونا خبر داده بود.
اوایل این هفته هم محمد شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش، با اعلام خبر موافقت این شورا با توقف نمایش «شنای پروانه» گفت: تهیهکننده و سرمایهگذار این فیلم قبول کرده بودند که برای بازگشایی سینماها فیلم خود را تحویل بدهند. به این ترتیب فیلم آنها اکران شد و چهار هفته هم روی پرده سینماها بود. همچنین مقرر شد در فرصت مجدد یا بعد از ایام محرم یا در عید نوروز این فیلم مجدداً اکران میشود.
فیلم کامیاب جشنواره و ناکامی در اکران روزهای کرونایی
این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و در نگارش فیلمنامه آن علاوه بر محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نیز مشارکت داشتهاند.
«شنای پروانه» در سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر(بهمن ۱۳۹۸) موفق شد با دریافت پنج جایزه، موفقترین فیلم لقب بگیرد. سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری و صداگذاری، تدوین، نقش مکمل زن، نقش مکمل مرد و جایزه بهترین فیلم برگزیده تماشاگران، دستاورد «شنای پروانه» در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.
فیلم با یک فضای پرتنش آغاز میشود که بهانه آن انتشار تصاویر خصوصی زنی به نام «پروانه» (طناز طباطبایی) است. شوهر او «هاشم» (امیر آقایی) که از اراذل و اوباش شناختهشده جنوب شهر است، در واکنش به این اتفاق دست به اعمالی میزند که وقایع بعدی داستان را شکل میدهد. وضعیتی که این بار برادرش یعنی «حجت» در محور ماجرا قرار میگیرد.
روایت جاندار محمد کارت از روابط شخصیتها و ملموس بودن فضا و دیالوگها در بستر داستانی متشنج باعث میشود تا تماشاگر پابهپای حل معمای محوری فیلم جلو برود و بهاصطلاح از صندلی خود تکان نخورد.
با این حال با وجود استقبال نسبتاً خوب (و نه خیرهکننده و در حد فیلمی خبرساز همچون «شنای پروانه») در هفته اول اکران این اثر، با توجه به اوجگرفتن دوباره شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان و فوتیها شاهد کاهش قابلملاحظه تعداد مخاطبان این فیلم بودیم.
به اینترتیب، موفقترین فیلم جشنواره فجر سال گذشته با موضوعی ملتهب و فرم و محتوایی جذاب نتوانست در اکران وضعیتی مناسب داشته باشد و با رقمی بسیار پایینتر از پیشبینیهای معمول فعلاً از پردهها پایین آمده است.
تجربه «شنای پروانه» نشان داد که تماشاگران سینما با توجه به اوجگیری دوباره کرونا همچنان رغبتی برای حضور در سالنهای سینما ندارند و سازمان سینمایی باید به فکر تمهیدات جایگزین برای شیوه اکران فیلمهای سینمایی باشد.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/