دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1399 - 15:00
آنا گزارش می‌دهد؛

واکسن کرونا کِی به دست مردم می رسد؟

کروناویروس در کشور همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد، اما سؤال اصلی اینجاست که این ویروس تا کی مهمان ما خواهد بود و ساخت واکسن کرونا در ایران چقدر زمان خواهد برد؟
کد خبر : 502865
Saeed Sajjadi 06.JPG

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بیماری کرونا، ویروس منحوسی است که نزدیک به 6 ماه پیش وارد کشورمان شده و هنوز مشخص نیست که تا چه زمانی در کشورمان مهمان است، این نخستین‌بار نیست که بشر دچار یک بیماری  به شکل اپیدمی شده است،  در نیم قرن اخیر، ایدز، هپاتیت‌های بی و سی، اِبولا، آنفلوانزا و سارس شیوع گسترده داشته  و پیش از آن‌ها هم آنفلوآنزای اسپانیایی وحشت را به جان همه انداخته است، گمان می‌رفت که کرونا نیز با گرم شدن هوا از بین برود؛ اما اکنون که در فصل تابستان قرار داریم، شاهد اوج‌گیری این بیماری نیز هستیم البته متخصصان نظرات تقریباً مشابهی دارند و خروج کرونا از ایران را مشروط به ساخت واکسن این بیماری دانسته‌اند؛ اما آیا ایران به ساخت واکسن این ویروس نزدیک شده است؟


نظر متخصصان در مورد کرونا


مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار حوزه پزشکی و بهداشت و درمان گروه اجتماعی آنا در ارتباط با زمان تداوم گسترش شیوع کرونا، گفت: اظهارنظر درباره این‌که اپیدمی کرونا تا چه وقتی ادامه دارد باید از طرف متخصص اپیدمیولوژی صورت گیرد.


وی افزود: در شرایط بدبینانه حداقل یک سال با این بیماری درگیر خواهیم بود به این معنا که این بیماری رفتاری مشابه بیماری‌های بومی خواهد داشت و از این تب‌وتاب فعلی خارج خواهد شد.


کرونا تا یک سال دیگر در کشور


پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد کرونا تا یک سال دیگر مهمان مردم ایران است، ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اظهار نظری گفته است: پیش‌بینی می‌شود کشور تا یک سال آینده درگیر کرونا باشد و مرگ و میرهای ناشی از آن همچنان ادامه داشته باشد.


وی افزود: تنها راه جلوگیری از این بیماری مراقبت خود مردم و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی است.


مردم به زندگی با کرونا عادت کنند


محمد آسایی اردکانی، مشاور بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مورد ماندگاری کرونا در کشور گفت: مردم باید بدانند که یک تا دو سال آینده با اپیدمی کرونا زندگی کنیم. امیدواریم که مردم همانطور که در فروردین پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، دوباره حساس شوند و خطر موضوع را جدی بگیرند. ویروس کرونا این طور نیست که یک روز بیاید و فردا برود، به هر حال ویروس کرونا در چرخش است و باید مراقبت‌های لازم و پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه مردم رعایت شود.


واکسن کرونا ساخته خواهد شد؟


اما در این میان محققان ایرانی توانستند تا به یافتن واکسن کرونا نزدیک شوند، سعید نمکی، وزیر بهداشت با اعلام این خبر گفت: این خبر خوش را به مردم عزیز کشور بدهم که در زمینه ساخت واکسن کرونا گام‌های مؤثری برداشته‌ایم و امروز با استفاده از تجربیات جهانی دانشمندان کشور ما به‌سرعت گام برمی‌دارند؛ امروز در ساخت واکسن اکثراً مدل‌های حیوانی را پاس کرده‌ایم و ان‌شاءالله در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد.


در این میان سایت رسمی وزارت بهداشت در مطلبی اعلام کرد که ایران در زمینه ساخت واکسن از دیگر کشور‌ها عقب‌تر نیست. بر طبق اعلام وزیر بهداشت، چندین پروژه ساخت واکسن را در دستورکار خود قرار دادیم که تعدادی از آن‌ها از مرحله حیوانی عبور کرده‌اند. وزیر بهداشت شخصاً و مستقیم بر این پروژه‌ها نظارت می‌کند و با آن‌ها همکاری و اصرار دارند، جزئیات ساخت واکسن را در هر مرحله خود اعلام کند.


ساخت واکسن کرونا یک پروسه درازمدت است و بعد از آنکه واکسن آزمایشگاهی تولید شود، رویه طولانی مدتی برای تولید صنعتی و انبوه در پیش دارد و بعید به نظر می‌رسد که واکسن کرونا حتی تا سال آینده بتواند به دست مردم برسد. از آنجایی که ما در یکی از مراحل تولید واکسن قرار داریم و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، نمی‌توانیم در خصوص زمان تولید انبوه آن اظهار نظر کنیم، اما به توجه به روند طولانی ساخت می‌توان گفت تولید انبوه آن قطعاً تا سال آینده محقق نمی‌شود. 


راه‌حل چیست؟


اینکه ویروس کرونا تا چه زمانی در میان ما خواهد بود مشخص نیست؛ اما کارشناسان می‌گویند نحوه رفتار ما نقش بسزایی در میزان و شدت امواج بعدی کروناویروس جدید بازی خواهد کرد. مردم می‌توانند با شستن مکرر دست‌های خود با صابون، ادامه دادن قوانین مربوط به فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک در بیرون از خانه، به کاهش شدت این امواج بعدی کمک کنند. در کنار این موارد دولت‌ نیز باید بر نظارت بیشتر خود و انجام آزمایش‌های گسترده متعهد باشد تا این شانس را داشته باشند که برای موج دوم مجبور به انجام اقدامات سخت و پرهزینه نباشند.


انتهای پیام/4148/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته