دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1399 - 00:05
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

دانشگاه آزاد اسلامی کهنوج در مسیر تولید انبوه محصولات فناورانه

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج با بیان اینکه چند محصول فناورانه این دانشگاه در مرحله تجاری‌سازی هستند، گفت: در تلاش هستیم تا این محصولات را به تولید انبوه رسانده و به بازار عرضه کنیم.
کد خبر : 502262
unnamed.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ دانشگاه آزاد اسلامی کهنوج از معدود واحدهای دانشگاهی بوده که در حوزه پژوهش و فناوری گام‌های بلندی برداشته و به موازات آن 13 ایده مورد بررسی قرار گرفته است.


بسیاری از این ایده‌ها برای تبدیل به محصول فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و حتی تعدادی نیز در مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه هستند.


جرقه اولیه کارآفرینی بعد از برگزاری چند دوره مسابقات ایده برتر در ذهن مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی کهنوج زده شد و در نهایت به ایده‌پروری و تولید محصول رسید.


بیشتر بخوانید:


طرح‌های پژوهشی حوزه علوم انسانی و هنر پیوست فرهنگی تحول می‌گیرند


دانش تولیدی و تحقیقات علیه کرونا در «سامانه پایش» بارگذاری می‌شود


۵ طرح و محصول پژوهشی آماده جذب سرمایه‌گذار، تجاری‌سازی و تولید انبوه


با توجه به فعالیت راهگشای مدرسه سما احتمالاً در آینده شاهد راه‌اندازی مدرسه مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی کهنوج خواهیم بود.


خبرنگار آنا برای کنکاش و بررسی هرچه بیشتر دستاوردها و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج گفتگویی را با عبدالله یزدی معاون علمی (آموزشی - پژوهشی) این واحد دانشگاهی ترتیب داده است که مشروح این گفتگو در پی می‌آید:


آنا: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج در حوزه پژوهش چه اقداماتی انجام داده است؟


یزدی: پژوهش در کنار آموزش رکن اصلی دانشگاه بوده و بسیار مهم و تأثیرگذار است. برای عملیاتی کردن پژوهش مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع تبدیلی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج راه‌اندازی کردیم، به‌طوری‌که تاکنون 13 ایده در این مرکز برای تبدیل به محصول و عملیاتی شدن فعالیت خود را آغاز کار کرده‌اند.


چند محصول نیز در شرف تجاری‌سازی هستند و این محصولات نمونه مشابه ندارند و در تلاش هستیم تا آنها را به تولید انبوه رسانده و به بازار عرضه کنیم.


غلبه تفکر کارآفرینی و خلّاقیت بر روزمرگی


از دیگر اقدامات ما انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه‌ با سازمان فنی و حرفه‌ای استان کرمان است و مقرر شده به صورت مستقل دوره‌های فنی را برگزار کنیم و حتی مجوز آن را نیز اخذ کرده‌ایم. فعلاً در مرحله اطلاع‌رسانی هستیم تا بتوانیم بعداً این دوره‌ها را در سطح وسیع برگزار کنیم.


آنا: درصورتی‌که موفق شوید دوره‌های فنی را در دانشگاه متبوع‌تان برگزار کنید، می‌توانید در آینده تفکرات کارآفرینی را در ذهن دانشجویان غنی‌تر کنید.؟


یزدی: هدف اصلی ما همین است که بتوانیم این تفکرات را در ذهن دانشجویان جا بیندازیم و با این سیاست، دانشجو وادار می‌شود علاوه بر تحصیل و درس، فکر خلّاق داشته باشد و از علم خود به‌خوبی استفاده کند و به واسطه رشته تحصیلی و گرایش کارآفرینی را به‌طور حرفه‌ای دنبال کند.


در این راستا چند دوره مسابقات ایده برتر و یک دوره بسیار خوب کارآفرینی برگزار کردیم که بسیاری از دانشجویان در آن شرکت کردند و این دوره‌ها بازتاب خوبی داشت و جرقه اولیه کارآفرینی در ذهن دانشجویان زده شد.


آنا: چگونه می‌خواهید تفکر کارآفرینی را بر ذهن دانشجویان غالب کنید. این نوید را می‌دهید که این تلاش‌ها مقطعی نباشد و در آینده استمرار داشته باشد؟


یزدی: قطعاً مقطعی نخواهد بود. همانطور که گفتم کارآفرینی را به‌طور مستقل پی می‌گیریم، هرچند با سازمان فنی و حرفه‌ای نیز تعامل داریم. ایده‌ای که در ذهن ما بوده این است که قصد داریم طی یک سمینار، کنگره یا جلسه‌ای از کارآفرینان برتر حوزه دانشجویی دعوت کنیم تا تجربیات خود را در اختیار سایر دانشجویان قرار دهند. به این ترتیب ذهن دانشجویان فعال و به کارآفرینی حساس می‌شوند و با توجه به توانایی‌های فردی یا تحصیلی می‌توانند فعالیت کرده و ایده داشته باشند و در نتیجه در شغل مورد علاقه مشغول به کار شوند.


دانشجو نباید همواره وابسته به کار دولتی باشد و خود را نیازمند یک میز اداری بداند، درحالی که باید ذهن خلّاق داشته باشد و با توانایی که دارد برای خود شغلی ایجاد کند.


آنا: در حوزه پژوهشی چطور؟ چگونه از تجربیات استادانی که در حوزه پژوهشی دستی بر آتش دارند استفاده می‌کنید؟


یزدی: استادان به دو گروه تقسیم می‌شوند. یک دسته گروهی هستند که واقعاً برای پژوهش اهمیت قائل شده و کار می‌کنند و گروهی دیگر فقط به آموزش و تدریس اکتفا می‌کنند. قطعاً بین این دو گروه تفاوت وجود دارد؛ البته سعی می‌کنیم استادانی که در حوزه پژوهش فعال نیستند را در این حوزه فعال کنیم و چه بسا استادان پژوهشگری که ایده‌هایشان تبدیل به اختراع شده است.


آنا: در حوزه مجلات پژوهشی و تحقیقات علمی و طرح‌های درون و برون‌دانشگاهی چه فعالیتی داشته‌اید؟


یزدی: متأسفانه تاکنون مجله علمی نداشته‌ایم.


آنا: چرا؟


یزدی: چون دانشیار و استاد نداریم و همکاران ما مربی هستند، یعنی اکنون دانشجوی دکتری هستند و مثلاً طی دو، سه سال آینده به تدریج فارغ‌التحصیل شده و دکتری می‌گیرند و استادیار می‌شوند.


به هر صورت یکی از شروط داشتن مجلات علمی آن است که هیئت تحریریه بخشی از خود واحد دانشگاهی با درجه دانشیاری یا استادی باشند.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج در شرف راه‌اندازی مجله پژوهشی انگلیسی‌زبان


البته سعی کردیم این ضعف را مانعی برای خود ندانیم. با سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی صحبت‌هایی داشتیم که بتوانیم برای راه‌اندازی مجله با مدیر مسئولی یکی از استادان خود سایر اعضای تحریریه را واحدهای دیگر تأمین کنیم.


آنا: مجله‌ای مدنظرتان هست و آیا این مجله فارسی‌زبان خواهد بود؟



یزدی: خیر، مجله انگلیسی‌زبان خواهد بود و حتی برای تکمیل هیئت تحریریه با استادان ایرانی و برخی محققان خارجی در حال مذاکره هستیم.


آنا: اعضای هیئت تحریریه نیز خارجی خواهند بود؟


یزدی: سعی می‌کنیم اینگونه باشد. فعلاً در مرحله انتخاب اعضای هیئت تحریریه هستیم و افق‌های بلندی در نظر گرفته‌ایم؛ قصد داریم از اکنون هیئت تحریریه خارجی نیز داشته باشیم. فکر می‌کنم طی دو ماه آینده هیئت تحریریه ما تکمیل می‌شود و بلافاصله بعد از اخذ مجوز کارمان را آغاز می‌کنیم.


آنا: در حوزه مدارس مهارتی فعالیتی داشته‌اید؟


یزدی: فعلاً نه.


آنا: در فکر تأسیس مدرسه مهارتی هستید؟


یزدی: قطعاً. تاکنون فعالیت ما محدود به همان مدارس سماست. ابتدا باید معرفی درستی از مدرسه سما داشته باشیم.


تغییرات عمده‌ای در معلمان مدارس سما ایجاد کردیم تا مدارس سمای دانشگاه قوی باشد، معلمان خیلی خوب و کارکنان قدری داشته باشد که بتوانیم دانش‌آموز زیادی را جذب کنیم که این موضوع عملی شده است و اکنون نزدیک 500 دانش‌آموز در مدارس سما جذب کرده‌ایم.


راه‌اندازی مدارس مهارتی جزء برنامه‌های اصلی ماست. ابتدا باید سابقه خوبی از خودمان در منطقه بر جای بگذاریم و در بحث آموزش مدارس خوشنام شویم سپس بتوانیم مدارس مهارتی را داشته باشیم.


خوشبختانه طی سه سال گذشته مدارس سما رشد خیلی خوبی داشته است و اکنون رزومه خوبی از خود ایجاد کرده‌ایم. حال با توجه به این سابقه وقتی بخواهیم مدارس مهارتی را راه‌اندازی کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم که دانش‌آموز خوبی جذب کنیم.


آنا: تراکم جمعیتی بالا با طرز تفکر خاص در منطقه کهنوج کار را برای شما در حوزه فعالیت‌های پژوهشی دشوار نمی‌کند؟


یزدی: کهنوج در منطقه‌ای واقع شده که فرهنگ سنتی بر آن غالب است و مردم آن آداب خاصی دارند، اما با تمام دشواری‌ها کار کردن در این منطقه جذابیت خاص خود را دارد و با وجود این در حوزه پژوش رشد داشته‌ایم و مراحل ترقی را پله پله طی می‌کنیم.


آنا: با توجه به شیوع ویروس کرونا آیا موفق به تولید محصولی برای مقابله با این ویروس شده‌اید؟


یزدی: بلافاصله بعد از شیوع کووید ـ 19 استارت تولید محصولات ضدکرونایی را زدیم. مواد ضدعفونی‌کننده برای دست و سطوح تولید کردیم؛ یک کارگاه بسیار مجهز تولید ماسک نیز داریم و با کمک دانشجویان بسیجی و حمایت دانشگاه، ماسک‌های سه لایه تولید و در سطح وسیع در منطقه توزیع می‌کنیم.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته