دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

وقتی بیمارستان فرهیختگان دردی از کسی دوا نمی‌کند/ نظام سلامت کشور چشم‌‌انتظار یاری فرهیختگانی‌ها/////انتشار با تایید مدیرعامل

بیمارستان فرهیختگان با توجه به امکانات و تجهیزات کاملی که دارد هنوز به کارایی لازم نرسیده است.
کد خبر : 502011

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بیمارستان 200 تخت خوابی فرهیختگان  که در شمال غرب تهران واقع شده  یکی از مجهزترین بیمارستان‌های پایتخت بوده و از امکانات بسیار خوبی برای پذیرایی از بیماران و مراجعه‌کنندگان برخوردار است.


این بیمارستان مجهز به بخش‌های مختلفی از جمله اتاق جراحی، داخلی، اطفال، آزمایشگاه، زنان، رادیولوژی، دیالیز، ICU، اورژانس و ... است و به ارائه خدمات درمانی می‌پردازد.


خلوتی عجیب در ایام کرونا


یک گشت و گذار ساده در بیمارستان فرهیختگان از خلوتی بیش از حد این مرکز درمانی حکایت می‌کند، نکته عجیبی که این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور در کمتر بیمارستانی دیده می‌شود.


درحالی‌که با وجود موج جدید شیوع کرونا در کشور و بالا رفتن آمار مبتلایان به این بیماری در تهران، پایتخت کشور با کمبود تخت بیمارستانی مواجه است، سوال اصلی اینجاست که به چه دلیل بیمارستان فرهیختگان با این پتانسیل بالا و دارا بودن امکانات درمانی مجهز که می‌تواند کمک شایانی به ستاد عملیات کرونا کند در چنین شرایط حساسی اعلام آمادگی نکرده است؛ این در حالی است که بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت بر لزوم یاری بیمارستان‌ها برای مقابله با کرونا و جلوگیری از کمبود تخت خالی تاکید دارند.


این موضوع شاید مهمترین انتقادی باشد که به مدیریت این بیمارستان وارد است، با این حال در عین اینکه ظاهر و شکل و شمایل این بیمارستان نشان از مجهز بودن ظاهری آن دارد اما از ضعف‌های قابل ملاحظه‌ای هم برخوردار بوده که قابل توجه است.


                              تلاش شبانه روزی پرسنل بیمارستان فرهیختگان برای مداوای بیماران کرونایی


بفرمایید نوبت‌دهی آنلاین سرکاری!


یکی از راه‌های ارتباطی برای آشنایی با یک مرکز درمانی وب‌سایت آن مراکز و بیمارستان‌ها است که می‌تواند اطلاعات کافی و راه‌های دسترسی را در اختیار بیماران و مراجعه‌کنندگان قرار دهد، با این‌حال یکی از مشکلاتی که پشت ظاهر مجهز و شکیل بیمارستان فرهیختگان پنهان شده ضعف در اطلاع‌رسانی به مراجعه‌کنندگان و نوبت‌دهی آنلاین است. از مدت‌ها قبل از شیوع کرونا در کشور سیستم نوبت‌دهی بسیاری از مراکز درمانی درجه 2 و 3 هم به سیستم آنلاین مجهز بوده که این موضوع پس از شیوع کرونا در کشور بیشتر مورد تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت اما سایت اطلاع‌رسانی بیمارستان فرهیختگان از این نظر، بیماران و همراهان آنان را کلافه کرده است،  برای مثال در صفحه نخست وب‌سایت این بیمارستان قسمتی وجود دارد که نوبت‌دهی آنلاین صورت می‌گیرد اما وقتی بیمار برای نوبت گرفتن اقدام می‌کند موفق نمی‌شود زیرا این صفحه صرفا جنبه تزئینی در سایت دارد.


                                     


                                   


عدم دسترسی به بخش جواب‌دهی آنلاین وب‌سایت بیمارستان فرهیختگان هم یکی دیگر از مشکلات سیستم آنلاین آن است و اگر بیماران به دنبال دسترسی به جواب‌دهی آنلاین آزمایشگاه باشند با مراجعه به وب‌سایت بیمارستان به هیچ نتیجه‌ای جز صفحه خالی نخواهند رسید!


                           


وقتی دردی دوا نشد


به نظر می‌رسد تأسیس و افتتاح بیمارستان فرهیختگان در تهران جهت کمک آموزشی به دانشجویان رشته پزشکی و ارائه خدمات هرچه بهتر به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی صورت پذیرفته است اما زمانی که با برخی از دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد صحبت می‌کنیم خبری از خدمات رایگان یا تخفیف خارج از بیمه دانشگاهی برای دانشجویان و یا کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی نیست؛ این مرکز درمانی مجهز موقعیت بی‌نظیری برای دانشجویان رشته پزشکی و پرستاری جهت کسب علوم بالینی در دانشگاه آزاد اسلامی به‌حساب می‌آید اما هیچ سودی برای دیگر دانشجویان ندارد و فقط برای یک گروه خاص تحصیلی از دانشجویان مفید است.


                                     بیمارستان فرهیختگان


تخفیف برای هیچکس حتی شما دانشجوی عزیز!


تحقیقات میدانی خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنا از بیمارستان فرهیختگان نشان می‌دهد که بخش آزمایشگاه بیمارستان به بخش خصوصی واگذار شده است و این موضوع با توجه به ظرفیت بالای این بیمارستان جای تعجب دارد، بیمارستانی که بهترین تجهیزات و امکانات را در اختیار دارد امروز حتی برای دانشجویانی که مشکوک به کرونا هستند هم تخفیف قائل نمی‌شود.


بیمارستانی در کنار دیگر مراکز درمانی


بیمارستان فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است اما استفاده از این مرکز درمانی برای عموم آزاد بوده و همه مردم می‌توانند از این بیمارستان استفاده کنند اما این بیمارستان برای استفاده عموم مردم از نظر مسیر و موقعیت جغرافیایی اصلا مناسب نیست، به همین منظور اکثر مردم سعی می‌کنند از بیمارستان‌های نزدیک‌تر استفاده کنند، بنابر این استفاده از بیمارستان فرهیختگان با تمام امکاناتش با توجه به نزدیکی چند بیمارستان دیگر به نظر دردی از مردم منطقه شمال غرب تهران دوا نکرده است و عملاً خلوت بودن این بیمارستان هم دلیلی جز دوری و دسترسی نامناسب آن برای عموم ندارد.


                                   


اگرچه افتتاح بیمارستان فرهیختگان با کش و قوس‌های فراوانی طی سال‌های 93 تا سال 97 صورت گرفت اما به نظر می‌رسد تجهیز کامل این بیمارستان زمان زیادی طول خواهد کشید که با توجه به شیوع ویروس کرونا و درگیری نظام سلامت کشور با این بیماری، این پروژه بزرگ که می‌تواند نقش مهمی در مقابله با کرونا و نظام سلامت داشته باشد، همچنان ناقص بماند.


نظام سلامت کشور چشم‌‌انتظار یاری فرهیختگانی‌ها


گذشته از تمام انتقاداتی که به این مرکز مجهز درمانی در تهران وارد است اما نکته مهمی مغفول مانده و آن‌هم نیاز نظام سلامت و درمانی پایتخت به ورود جدی تمام مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌ها به بحث مقابله با کروناست.


بیمارستان فرهیختگان اگرچه چندین ماه بیماران کرونایی را به جهت بستری و درمان پذیرا بود اما اکنون در این مسیر کمتر به یاری نظام سلامت کشور آمده و بیشتر خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌دهد تا فراهم کردن بستری برای درمان و پذیرش بیماران کرونایی؛ اقدامی که مورد مطلوب نظام درمانی کشور نیست و آنان چشم‌‌انتظار یاری فرهیختگانی‌ها هستند.


انتهای پیام/4148/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته