دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1399 - 15:30
آنا گزارش می‌دهد؛

آینده علمی جهان در دستان چشم بادامی‌ها/ چین در رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاهی از آمریکا پیشی گرفت

بر اساس آخرین رتبه‌بندی بین‌المللی موسسه لایدن از 25 دانشگاه برتر جهان 13 مورد در کشور چین قرار دارند.
کد خبر : 501942
3.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه‌ها جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نتیجه رتبه‌بندی لایدن در سال 2020 نشان می‌دهد که در میان 25 دانشگاه برتر جهان 13 دانشگاه یعنی بیش از نصف این موارد متعلق به دانشگاه‌های کشور چین است.


همچنین درمیان یک هزار و 173 دانشگاه‌ برتر جهان در رتبه‌بندی لایدن نام 205 دانشگاه چینی به چشم می‌خورد. این در حالی است که از کشور آمریکا به‌عنوان بزرگترین مدعی مرجعیت علمی در جهان، نام 198 دانشگاه در این فهرست دیده می‌شود و پس از چین از حیث تعداد دانشگاه‌های معرفی شده در رتبه‌بندی جهانی در جایگاه دوم قرار دارد.


کدام دانشگاه‌های چینی در رتبه‌های نخست جهانی ایستادند؟


در حالی که همچنان رتبه برترین دانشگاه جهان در اختیار هاروارد آمریکایی است؛ اما رتبه‌های دوم، سوم و پنجم را چینی‌ها به نام خود ثبت کرده‌اند.


گزارش‌ها حاکی از آن است که دانشگاه‌های جیائو تونگ شانگهای، ججیانگ، چینهوا، پکینگ، علم و فناوری حوزانگ، سیچوآن، جی لین، فودان، شاآنسی جیاتونگ، سون یات سن، شاندونگ، مؤسسه تکنولوژی هاربین و مرکزی جنوبی از کشور چین در میان 25 دانشگاه برتر جهان در تولید علم قرار دارند.



دومین دانشگاه برتر جهان: جیائو تونگ شانگهای


دانشگاه جیائو تونگ شانگهای یک دانشگاه دولتی پژوهش‌محور است. این دانشگاه در سال 1896 در شانگهای چین بنا شده و اکنون 16 هزار دانشجوی دوره کارشناسی و 19 هزار دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی دارد. محققان این دانشگاه از سال 2015 تاکنون 24 هزار و 180 مقاله منتشر کرده‌اند که 149 مقاله جزء مقالات یک درصد برتر جهان قرار دارد. بیشترین مقالات محققان در حوزه‌های زیست‌پزشکی است.


سومین دانشگاه برتر جهان: ججیانگ


در رتبه بعدی دانشگاه ججیانگ قرار دارد. این دانشگاه نیز یکی از دانشگاه‌های قدیمی چین در سال 1897 ساخته شده و اکنون 54 هزار دانشجو دارد. از سال 2015 تاکنون نیز 23 هزار و 510 مقاله از سوی محققان این دانشگاه منتشر شده که 217 مقاله جزء مقالات یک درصد برتر جهان است. علم فیزیک و مهندسی بسیار مورد توجه محققان این دانشگاه است.


دانشگاه چینهوا نیز یکی دیگر از دانشگاه برتر چین است که در سال 1911 تاسیس شده و اکنون 36 هزار دانشجو دارد. از محققان این دانشگاه نیز 19 هزار و 902 مقاله منتشر شده که 288 مقاله در میان مقالات یک درصد برتر جهان قرار دارد. علم فیزیک و مهندسی نیز در این دانشگاه بسیار مورد توجه است و از میان کل مقالات منتشر شده 11 هزار و 541 مقاله از این حوزه است.


دانشگاه پکینگ از دیگر دانشگاه‌های برتر جهان و چین است. این دانشگاه نیز در سال 1898 در پکن ایجاد شده است و اکنون 27 هزار دانشجو دارد. محققان این دانشگاه به زیست‌پزشکی، فیزیک و مهندسی علاقه دارند و بیشترین مقالات پکینگ در این حوزه منتشر شده است.


در رتبه‌بندی مؤسسه هلندی لایدن که یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهان در عرصه اعتبار دانشگاه‌ها را ارائه می‌دهد؛ چهار معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی مدنظر قرار می‌گیرد.


موفقیت بی‌سابقه ایران در رنکینگ جهانی دانشگاه‌ها در 2020


گفتنی است کشورمان ایران که سال گذشته در این فهرست 26 دانشگاه را به نام خود ثبت کرده بود امسال و در رتبه‌بندی 2020 به رکورد بی‌سابقه 36 دانشگاه دست یافت که علاقه‌مندان می‌توانند جزئیات موفقیت دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی جهانی را در این گزارش بخوانند:



دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در جمع دانشگاه‌های برتر جهان


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته