دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در سمینار علمی و تخصصی جایگاه علم و نقش آن در صلح و توسعه جهانی

استاد روابط بین الملل دانشگاه زابل: افراط‌گرایی و فهم نادرست از دین باعث بروز ناامنی در خاورمیانه شده است

استاد روابط بین الملل دانشگاه زابل گفت: گروه‌های تروریستی نظیر داعش از لحاظ سطح تحصیلات بسیار پایین و در نهایت افراط‌گرایی مذهبی هستند و حامیان تروریسم از عدم فهم درست از دین و افراط‌گرایی این گروه برای جنگ افروزی در خاورمیانه استفاده می‌کنند.
کد خبر : 50080

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حسین صادقی در سمینار علمی و تخصصی جایگاه علم و نقش آن در صلح و توسعه جهانی اظهار کرد: جنگ‌های امروز خاورمیانه و ناامنی‌های به وجود آمده در کشورهای منطقه منشاء فرهنگی و مذهبی دارد که از سوی افراط گرایان مذهبی و کشورهای خودکامه منطقه ایی و دولت‌های مستکبر غربی حمایت می‌شوند.


عضو هیات علمی دانشگاه زابل گفت: دولت‌هایی که امروز ادعای مبارزه با تروریسم را دارند، روزی برای تامین منافع خود در منطقه با استفاده ابزاری از عدم آموزش و جهل عده‌ای که در افراط‌گرایی مذهبی غرق شده بودند، گروه‌های تروریستی چون داعش را به وجود آورده‌اند.


استاد گروه روابط بین‌الملل واحد زابل، عدم آموزش صحیح را باعث ناامنی‌های خاورمیانه دانست و افزود: گروه‌های تروریستی نظیر داعش از لحاظ سطح تحصیلات بسیار پایین هستند و در نهایت افراط‌گرایی مذهبی به سر می‌برند و کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای از همین ضعف فهم درست از دین و افراط‌گرایی در اعتقادات برای جنگ افروزی در خاورمیانه استفاه می‌کنند.


صادقی عواملی چون عوامل اقتصادی و حفظ امنیت اسرائیل را از مهمترین عوامل به وجود آمدن این گروه تروریستی از سوی آمریکا عنوان کرد و ادامه داد: این عامل به‌ویژه امنیت اسرائیل آنقدر برای آمریکا مهم است که حاضر است حتی صلح جهانی را به خاطر آن به خطر بیندازد.


سخنران اصلی این سمینار، اعلامیه منشور حقوق بشر را زمینه‌ساز صلح جهانی برشمرد و بیان کرد: اگر چه این منشور برای حفظ صلح جهانی در سازمان ملل متحد تدوین شده است اما ضمانت اجرا نداشته و توصیه‌نامه به دولت‌های جهان است که از سوی کشورهای صاحب قدرت در سازمان ملل و شورای امنیت همواره نقض می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه اعتقادات سطحی مهمترین عامل جنگ‌های امروزی هستند، انعطاف های اعتقادی را در عدم بروز جنگ‌های مذهبی و اعتقادی موثر دانست و گفت: تا زمانی که خواسته‌ها برای تامین صلح در جهان به صورت انفرادی مطرح می‌شود هیچ ارزشی ندارد. بلکه باید تمامی کشورها برای رسیدن به صلحی پایدار هم‌سو شوند و در این زمینه صادقانه تلاش کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته