دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1393 - 11:01
معاون ناوگان راه‌آهن اعلام کرد

معافیت ۱۰۰ میلیون تومانی سرمایه‌گذاران حوزه ریلی از پرداخت حق دسترسی

معاون ناوگان راه‌آهن از تدوین برنامه‌ها و اقدامات جدی برای ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی خبر داد و گفت: این اقدامات در قالب بسته‌های حمایتی مجزا و بر اساس منابع مختلف تدوین شده‌اند.
کد خبر : 4985

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بابک احمدی با اشاره به تصویب قانون حق دسترسی آزاد به شبکه ریلی در سال ۸۴ افزود: شرکت راه‌آهن به منظور تسریع روند شکل‌گیری بخش‌های غیردولتی ریلی، در سال‌های گذشته نسبت به واگذاری ناوگان ریلی خود شامل واگن‌های باری و واگن‌های مسافری اقدام کرده است.


وی تصریح کرد: این اقدام تاثیر مثبتی بر حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی داشته و موجب توسعه مطلوب منابع ناوگان ریلی شده است.


احمدی به تشریح دلایل بازدارنده توسعه مطلوب ناوگان طی سال‌های گذشته پرداخت و ادامه داد: عدم تناسب نرخ بازگشت داخلی سرمایه‌گذاری ریلی در مقایسه با سایر بخش‌های سرمایه‌گذاری ،عدم سرمایه گذاری جدی شرکت راه آهن و دولت در توسعه ناوگان با فرض حضور بخش غیر دولتی در این عرصه، جذب سرمایه‌های بخش غیر دولتی برای بازپرداخت خرید ناوگان موجود راه آهن و عدم وجود تنوع در نوع و محیط‌های کسب‌وکار ناوگان راه‌آهن از جمله عوامل بازدارنده توسعه مطلوب ناوگان ریلی هستند.


به گفته وی، وجود این عوامل بازدارنده موجب شده تا شرایط اقتصادی برای حضور بخش خصوصی در برخی از حوزه‌ها نظیر قطارهای حومه‌ای، لکوموتیوهای مسافری و مانوری، سازمان قطار نجات و قطارهای پرسرعت فراهم نشود.


احمدی تاکید کرد: پیرو این مساله برنامه‌های راه‌آهن معطوف به مشارکت بخش غیر دولتی در تامین و بهره‌برداری از واگن‌های باری، واگن‌های مسافری و لکوتیوهای باری است .


وی با بیان اینکه راه‌آهن برنامه جامع وسنگینی را پیش روی خود دارد، گفت: شرکت راه‌آهن در نظر دارد تا همسو با اجرای تعهدات برنامه‌ای سنوات آینده بتواند عقب‌افتادگی‌های سال‌های گذشته را نیز جبران کند که در این راستا پاسخ‌های مثبت و خوبی را نیز از سوی دولت و مجلس دریافت کرده‌ایم و بر این اساس به محض آماده شدن مقدمات اجرایی هر یک، بسته حمایتی خود را طراحی و نسبت به اعلام عمومی آن اقدام می‌کنیم.


معاون ناوگان راه‌آهن با تاکید بر اینکه برای اجرای برنامه‌ها باید تمامی منابع قابل استفاده را بسیج کنیم، تصریح کرد: در اولین گام از منابع درآمدی شرکت راه‌آهن شروع کرده و دو اقدام جدی راعملیاتی کردیم.


وی عنوان کرد: در گام نخست سهم ۵۷ درصدی راه‌آهن از تعرفه حمل بار با هدف نزدیک کردن حق دسترسی شبکه ریلی به عوارض جاده‌ای به ۳۵ درصد کاهش یافت.


احمدی اظهار کرد: در مرحله بعدی با فرض اینکه سرمایه‌گذاری در توسعه واگن‌های باری برای یک دوره ۱۰ ساله از نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصدی برخوردار شود، بسته حمایتی‌ای را آماده اجرا کرده‌ایم که بر اساس آن از ابتدای امسال سرمایه‌گذار به ازای ورود واگن باری نو خود به شبکه ریلی به طور متوسط به میزان ۴ میلیون تن کیلومتر (حدود ۱۰۰ میلیون تومان) از پرداخت حق دسترسی معاف می‌شود.


معاون ناوگان راه‌آهن خاطر نشان کرد: هدف‌گذاری ما در فاز نخست اجرای این طرح و بر اساس منابع راه‌آهن این است که بتوانیم تا پایان سال آینده تا سقف 4 هزار و 500 دستگاه واگن باری را از این بسته حمایتی برخودار کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته