بارزترین نقض حقوق بشر توسط پلیس آمریکا اجرا شده است
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجتالاسلاموالمسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در جلسه شورای معاونین در ادامه سلسله مباحث پیرامون طرح معماری جدید و نوسازی تقریب، اظهار کرد: اگر دو گروه مسلمان با هم جنگیدند دستور قرآنی است که با ظالم مقابله و عدل را استیفا کنیم تا اینکه آن گروه ظالم دست از ظلم بردارد و تسلیم عدالت شود این معیاری است که بتوانیم کشورها و گروههایی که بر دیگران ظلم میکنند را تشخیص دهیم. در این حال حمایت از مظلوم به هر شکل ممکن وظیفهای است که قران برای ما تعیین کرده است.
وی با بیان اینکه اصل در اسلام صلح است، اظهار کرد: اصل این است که جنگی نباشد، زیرا جنگ موجب تفرقه میشود و تفرقه بستر بهرهبرداری استکبار جهانی است اگر جنگی شد باید صلح برقرار شود، ولی این اصل اولیه استثنایی هم دارد و آن این است اگر دو گروه از مسلمانان با یکدیگر جنگیدند و یکی بر دیگری ظلم کرد اینجا باید به جنگ وارد شد و با ظالم مقابله کرد تا از ظلم دست بردارد و حق مظلوم را به وی بازگرداند. از نظر قران این تنها راه اصلاح است.
حجتالاسلاموالمسلمین شهریاری در ادامه به معانی لغوی عدالت اشاره کرد و گفت: عدالت در معنای عام به معنی ضد جور و ظلم است. طبیعتاً اگر عدل ضد جور و ظلم باشد و جور و ظلم به معنی ستاندن حق غیر باشد بنابراین عدل میشود نستاندن حق دیگری؛ یعنی وقتی شما حق دیگری را نمیستانید عادل هستید. اینجا دو مرتبه از عدالت وجود دارد اول اینکه شما حق دیگری را نمیستانید یعنی شما در خانه نشستهاید و حق کسی را به ناحق نمیگیرید پس عادل هستید، چون حق کسی را نستاندهاید این مرتبه اول عدالت است و معنای سلبی دارد؛ اما مرتبه بالاتر این است که شما میروید و حق شخصی که مظلوم واقع شده را از ظالم میستانی و به مظلوم بازمیگردانی این یک اقدام ایجابی است که به آن عدالت جبرانی گویند. عدالت جبرانی وجه ایجابی دارد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: ظلم مفهوماً دو جزء علیالبدل دارد یکی از آنها بنائی عقلائی است و آن اینکه حق دیگری را بستانند و جزء دیگر که ریشه در قرآن و سنت دارد بنائی شرعی است و آن اینکه گناه کند (کفر یا شرک ورزد که بزرگترین گناه است). در تعابیر قران و روایات اسلامی آمده کسی که گناه کند به خود ظلم کرده است و دیگر عادل نیست. در مقابل عدل که ضد ظلم است نفی این دو جزء است یعنی کسی عادل است که هم حق دیگری را نستاند و هم گناه نکند بنابراین اگر کسی این دو ویژگی را داشته باشد عادل است و این چنین شخصی شرط قضاوت یا امامت جماعت را داراست.
حجتالاسلاموالمسلمین شهریاری تأکید کرد: ظلم یعنی ستم کردن و عدل یعنی ستم نکردن بنابر این تعریف عدالت به وضع هر چیزی در جای خودش تعریف به لوازم و آثار است و نیز تعریف عدالت به ملکه نیز مدخول از اخلاق فلسفی است و از متون دینی چنین معنایی استنباط نمیشود.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اگر ظلم به معنای ستاندن حق دیگری و عدل به معنای نستاندن حق دیگری باشد پس ظلم و عدل ارجاع به معنای پیشینی «حق» دارد. زمانی که انسان به دنیا میآید مستحق حقوقی میشود که عقلا به آن حقوق بشر گویند. نفس کشیدن یکی از مهمترین و ضروریترین حقوق انسان است، اظهار کرد: اگر شما جلوی نفس کشیدن انسانی را بگیرید شما اساسیترین و ضروریترین حق را از وی گرفتهاید لذا از جمله بارزترین نقض حقوق بشر این است که نگذارید کسی نفس بکشد. این بزرگترین ظلمی است که در حق یک انسان ممکن است صورت گیرد؛ اما امروز در آمریکا مشاهده میکنیم که این اساسیترین و ضروریترین حق نادیده گرفته میشود.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/