تبیین افقهای تمدنی در اندیشههای امام صادق(ع) برای زمان ما عبرتآموز است/ امام شور و نشاط علمی و معرفتی ایجاد کرد
آیتالله کعبی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف گروه فرهنگ و معارف خبرگزاری آنا درباره ویژگیها و رسالت امام جعفر صادق(ع) با تأکید بر مرجعیت علمی این امام معصوم توضیح داد: حضرت امام جعفر صادق(ع) چند مأموریت بزرگ و تاریخی برای حفظ و تداوم اسلام ناب محمدی(ص) و احیای امت اسلامی بر دوش گرفتند و به نحو احسن نیز انجام دادند.
امام تهدیدها را به عینه به فرصت تبدیل میکردند
وی بیان کرد: مأموریت اول احیای اسلام ناب محمدی(ص) بر پایه مکتب جعفری است با این توضیح که بعد از رحلت پیامبر(ص) به تدریج تا دوران بنی امیه و بعد تا تزلزل بنیامیه و بنیعباس، مردم از معارف اسلام ناب فاصله زیادی گرفته بودند و با این معارف آشنا نبودند در عین اینکه نحلهها، فرقهها، مکتبسازی و ایدئولوژیسازیها، زلالیت اسلام ناب را به انحراف کشانده بود.
مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: در این فضا امام تهدید را به فرصت تبدیل کردند و معارف را بر پایه قرآن، سنت رسولالله (ص) و معارف اهل بیت(ع) احیا کرد و دانشگاه بزرگ جعفری را متشکل از 4 هزار شاگرد نخبه در رشتههای گوناگون که خودشان بزرگان مکتب بودند، برپا و مکتب اسلام را ترویح و احیا کردند.
حضرت امام (ع) و شاگردان تربیت شده ایشان با این فرقهها و نحلهها جنگیدند و غلبه پیدا کردند. امروز معارف جعفری و گفتگوهایشان با این نحلهها در گنجینههای ماندگار شیعه مثل بحارالانوار و غیره ثبت شده است.
وی به دیگر مأموریتهای امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و گفت: مأموریت دوم حضرت مبارزه با همین بدعتها، انحرافات، فرقهسازی ها و ایدئولوژیسازی بود که زیاد اتفاق افتاده بود. هرکدام از این فرقهها به شکلی یا اعتقادات، اخلاقیات یا سبک زندگی و افکار جامعه را هدف گرفته بود. حضرت امام (ع) و شاگردان تربیت شده ایشان با این فرقهها و نحلهها جنگیدند و غلبه پیدا کردند. امروز معارف جعفری و گفتگوهایشان با این نحلهها در گنجینههای ماندگار شیعه مثل بحارالانوار و غیره ثبت شده است.
امروز معارف جعفری و گفتگوهایشان با این نحلهها در گنجینههای ماندگار شیعه ثبت شده است
آیتالله کعبی خاطرنشان ساخت: مأموریت سوم حضرت که به خوبی از عهده آن برآمدند این بود که با جهل و سطحینگری جنگیدند و بر غلبه احساسات و هیجانات در برابر عدل و حکمت و منطق ایستادند چرا که مکتب ایشان مکتب عقلانیت، معنویت، خردورزی، عدالت، تقوی و مکتب نگاه جامع به اسلام و درک شرایط است.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید داشت: در زمان امام جریاناتی بودند که یاس و ناامیدی بر آنان مستولی بود درحالی که امام شور و نشاط علمی و معرفتی ایجاد کرد و برپایه حکمت با آیندهنگاری، افق را برای شکل گیری حکومت دینی مبتنی بر اسلام ناب با مکتب جعفری روشن کرد.
وی اشاره کرد: درواقع اندیشه ولایت فقیه و مرجعیت عامه علما در زمان غیبت امامت و دسترسی نداشتن به این بزرگواران، در اندیشه امام جعفر صادق(ع) رشد و ظهور و بروز کرد. این مأموریت را خیلی خوب نیز انجام دادند.
در زمان امام جریاناتی بودند که یاس و ناامیدی بر آنان مستولی بود درحالی که امام شور و نشاط علمی و معرفتی ایجاد کرد و برپایه حکمت با آیندهنگاری، افق را برای شکل گیری حکومت دینی مبتنی بر اسلام ناب با مکتب جعفری روشن کرد.
مکتب امام، مکتب پیشرفت و اقتدار و نیز پیوند امت و امامت است
به گفته این مدرس حوزه علمیه؛ مأموریت چهارم به این برمیگردد که مکتب امام، مکتب کرامت، عزت، استقلال، آزادی، پیشرفت و اقتدار امت اسلامی و نیز مکتب پیوند امت و امامت است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: مکتب جعفری چند ضلعی است؛ مثلا در حوزه اقتصادی تأکید داشتند بر تجارت و بازرگانی و جهش تولید و عزت نفس در این زمینه. تأکید بر استقلال طلبی از بیگانگان را میبینیم و یا استفاده از تقیه به عنوان سپر دفاعی برای امت و شیعیان.
آیتالله کعبی این گونه نیز به آنا گفت: درواقع تأکید ایشان، فقه اولویتهاست به عنوان تقدم اهم بر مهم. تأکید بر نظم امت و شیعیان، پیشرفت و تعالی بر آمیختگی بین علم و ایمان، تبیین افقهای یک تمدن اصلی بر پایه امامت الهی در اندیشههای امام صادق(ع) برای زمان ما نیز عبرتآموز است.
انتهای پیام /4143/
انتهای پیام/