دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1399 - 00:05
مهدی بازرگان به آنا خبر داد؛

جلوگیری از انسداد و ازدحام با طراحی سیستم مدیریت ترافیک/ چراغ‌‌های هوشمند به کمک پلیس می‌آیند

رئیس یک شرکت فنی و مهندسی مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی کاشان از ساخت نخستین سیستم هوشمند چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در خاورمیانه خبر داد و گفت: «این سیستم از ترافیک جلوگیری کرده و کنترل حرکتی به وجود می‌آورد.»
کد خبر : 495946

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ ترافیک واژه شناخته‌شده بین‌المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راه‌ها اطلاق می‌شود.


ترافیک از سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه تشکیل می‌شود. چنانچه هر یک از این عوامل سه‌گانه نباشد، اصولاً مسئله‌ای به‌ نام ترافیک وجود نخواهد داشت.


بررسی‌ها نشان داده که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رساندن ضرر و زیان ناشی از آن، استفاده از سه گروه عواملی است که شاید بتوان آنها را به صورت سه نوع راه برای بهبود ترافیک بیمار در جامعه تجویز کرد که این عوامل عبارتند از مهندسی ترافیک، اجرای مقررات و آموزش.


چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز مهم‌ترین عامل برای کنترل ترافیک شهری است. در این راستا شرکت صنعتی مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هوشمند تولید می‌کند و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی مورد استفاده در کاشان محصول همین شرکت است.


خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با مهدی بازرگان، رئیس شرکت فنی و مهندسی تکسار سام کاسپین مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان گفتگو کرده است که مشروح آن در پی می‌آید:


آنا: ایده اولیه تولید چراغ‌های راهنمایی و رانندگی از چه زمانی به ذهن شما خطور کرد و آیا کمبودی در این زمینه احساس کردید که به این سمت و سو رفتید؟


بازرگان: این ایده زمانی به ذهن ما خطور کرد که متوجه شدیم چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در شهرها هیچ‌گونه طراحی جامعی ندارد و به‌دلیل استفاده‌‌های مختلفی که از آنها می‌شود، شکل نامناسبی پیدا کرده‌اند.


از سوی دیگر یکی از همکاران روی سیستم هوشمندسازی مدیریت ترافیک کار کرد و به این نتیجه رسیدیم که این سیستم را با سازه جدیدی معرفی کنیم که بتواند هم در حوزه مدیریت ترافیک و هم در حوزه مدیریت شهری کار جدیدی باشد.


هدف این بود که طراحی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی (از طراحی‌های شهری، المان‌ها تا چراغ روشنایی معابر، عابر پیاده و ...) مطابق طراحی و معماری شهری باشد، به همین دلیل این فکر به ذهن ما آمد که طراحی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی مطابق با مدل معماری باشد تا به‌عنوان المان و نمادی از آن شهر محسوب شود.


آنا: چراغ‌های راهنمایی و رانندگی طراحی‌شده چه کاربردی دارند؟


بازرگان: این محصول از پنل‌های LED استفاده می‌کند و می‌تواند اخبار و پیام‌های ترافیکی را در لحظه در سطح شهر نشان دهد.


آنا: و مطابق با آن جرائمی برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود؟


بازرگان: دوربین‌ها و سیستم‌ها در این چراغ طراحی شده قرار می‌گیرند.


آنا: چراغ راهنمایی و رانندگی (کار و طراحی شما) چه کمکی به پلیس در زمینه کنترل ترافیک شهری می‌کند؟


بازرگان: این چراغ‌‌های هوشمند به پلیس راهنمایی و رانندگی شهری کمک می‌کند که با سیستم مدیریت هوشمند ترافیک از انسدادها و ازدحام ترافیکی جلوگیری کرده و کنترل حرکتی به وجود بیاورد.


سیستم هوشمندسازی چراغ راهنمایی و رانندگی چگونه کار می‌کند؟


سیستم هوشمندسازی چراغ راهنمایی و رانندگی براساس شبکه‌های عصبی کار می‌کند و مراحل نهایی تولید این محصول در حال طی‌شدن است. اگر این محصول عرضه شود ابتدا در شهرستان کاشان به‌صورت پایلوت(نمونه) نصب خواهد شد و برای نخستین‌بار در خاورمیانه است که چنین سیستمی برای ترافیک ایجاد شده است.


آنا: آیا به تولید انبوه و صادرات نیز فکر می‌کنید؟


بازرگان: قصد داریم این سیستم کل ایران را پوشش دهد و سپس دنبال صادرات باشیم.


آنا: آیا نتایج رضایت‌بخش بوده است یا هنوز نیاز به کار دارد؟


بازرگان: سیستم هوشمندسازی چراغ راهنمایی و رانندگی طی یک ماه آینده به‌صورت پایلوت در کاشان نصب می‌شود، به همین دلیل بعد از انجام این کار نتایج را بررسی خواهیم کرد.


آنا: با پلیس راهنمایی و رانندگی در این زمینه تفاهم‌نامه منعقد کرده‌اید و آنان را در جریان این تولید قرار داده‌اید؟


بازرگان: بله. اطلاع دارند، اما تا تست نهایی نشده قراردادی نخواهیم بست.


آنا: آیا دانشجویان و پژوهشگران نیز در تولید سیستم هوشمندسازی چراغ راهنمایی و رانندگی نقش داشته‌اند؟


بازرگان: خیر، این محصول مربوط به دانشجویان و استادان دانشگاه نبوده. بلکه تولید این سیستم محصول شرکت فنی و مهندسی تکسار سام کاسپین و یک شرکت همکار در حوزه ترافیک بوده است.


آنا: دانشگاه آزاد اسلامی کاشان در زمینه تولید سیستم هوشمندسازی چراغ راهنمایی و رانندگی نقش داشته است؟


بازرگان: خیر. فقط در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان مستقر شده‌ایم.


آنا: بودجه شما از کجا تأمین می‌شود؟


بازرگان: هزینه شخصی


آنا: گروه شما چند نفر است؟


بازرگان: چهار تا پنج نفر.


آنا: و سخن پایانی...


بازرگان: فکر می‌کنم بوروکراسی‌های دست‌وپاگیر در مسیر محققان و پژوهشگران زیاد است، به‌خصوص برای حوزه‌های تحقیقاتی و آموزشی که ارتباط حوزه‌های دانش‌محور و دانشگاه را بسته است، به همین دلیل باید در این حوزه تغییراتی داده شود.


انتهای پیام/4078/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب