دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1399 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

رقابت 3 نفر برای تصدی ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس+اسامی و سوابق

هنوز تکلیف لیست نهایی درباره کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم مشخص نیست؛ اما سه نفر به‌عنوان گزینه‌های اصلی ریاست این کمیسیون مطرح شده‌اند که در این گزارش درباره سوابق این سه نفر توضیح داده می‌شود.
کد خبر : 495845

 گروه سیاسی خبرگزاری آنا-محمد صادق پور: اقتصاد و فرهنگ دو مقوله‌ای است که توجه به آن سال‌هاست مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان همواره مسئولان عالی کشور را نسبت به آن تنبّه داده‌اند. عنصر اقتصاد یکی از ابزارهای راهبردی و کلیدی ایجاد قدرت و امنیت ملی کشورهاست. اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی نظیر قانون اساسی، سند چشم‌انداز 20 ساله و قوانین برنامه‌های توسعه پنج‌ساله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور توجه ویژه‌ای به اقتصاد شده است.


مجلس شورای اسلامی در جایگاه قانون‌گذاری به‌عنوان ریل‌گذار حرکت کشور در این زمینه جایگاه ویژه‌ای دارد و کمیسیون اقتصادی به‌عنوان رکن علمی مجلس مسئولیت خطیری در این راستا دارد که در ماده 48 آیین‌نامه داخلی به آن تأکید شده است و به کمیسیون اقتصادی مسئولیت داده در محدوده اقتصاد و دارایی، بازرگانی داخلی، بازرگانی خارجی ایفای نقش کند.


پرواضح است که شناسایی و رفع نقاط ضعف حاکم بر اقتصاد و نحوه مواجهه هوشمندانه با فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه از مسئولیت‌هایی است که نظام قانون‌گذاری باید نسبت به آن توجه داشته باشد و لازمه حرکت در این مسیر وجود ابزار مناسب و حضور اقتصاددانان و کارشناسان عالم به مسائل و مصالح کشور در این کمیسیون و رأس آن است. سازوکار کمیسیون‌های تخصصی در مجلس یازدهم در حال شکل‌گیری است و گزینه‌های مطرح برای تصدی ریاست کمیسیون استراتژیک مجلس احمد امیرآبادی فراهانی، حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی و محمدرضا پورابراهیمی هستند که بخت پورابراهیمی از همه گزینه‌های دیگر بیشتر است.


محمدرضا پورابراهیمی


پورابراهیمی در سال 1349 در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان رفسنجان به دنیا آمد. وی تحصیلات مقدماتی خود را در این شهرستان به پایان رسانید. او در سال 1369 در مقطع کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل شد و پس‌ازآن در سال 1374 در دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی ادامه تحصیل داد.


پورابراهیمی در دانشگاه استان اصفهان و کرمان به‌عنوان مدرس دروس تخصصی رشته‌های مدیریت، حسابداری و اقتصاد مشغول به تدریس و پس‌ازآن در مقطع دکتری مدیریت مالی وارد دانشگاه تهران شد.


وی به‌دلیل ارتباط تخصصی رشته تحصیلی با فعالیت‌های بازار سرمایه کشور از سال 1382 وارد فعالیت‌های اجرایی بازار سرمایه کشور شد و به‌عنوان مؤسس و نخستین مدیر بورس منطقه‌ای کرمان فعالیت‌های تخصصی بازار سرمایه در استان کرمان را در ابتدای سال 1383 آغاز کرد و به‌عنوان عضو هیئت‌علمی همکاری خود را با دانشکده مدیریت دانشگاه شهید باهنر آغاز کرد.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی پس از حضور در سازمان بورس اوراق بهادار کشور پیشنهاد استاندار کرمان از اواسط سال 1384 مسئولیت معاونت برنامه‌ریزی، اداری و مالی استانداری کرمان را به عهده گرفت.


وی که جوان‌ترین معاون استاندار در بین استان‌های کشور بود توانست با بهره‌گیری از توان اجرایی خویش و تسلط کامل بر مباحث علمی با به‌کارگیری گروه‌های دانشگاهی گام‌های مهمی را در توسعه اقتصادی استان کرمان بردارد به‌نحوی‌که در بخشی از این تلاش‌ها موفقیت‌های بزرگی برای پیگیری و اجرای طرح‌های بزرگ همانند پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد، نیروگاه و ... در استان کرمان فراهم شد.


با توجه به سوابق تحصیلی و اجرایی پور ابراهیمی در حوزه‌های تخصصی بازار سرمایه و بورس در آذرماه سال 1384 به پیشنهاد وزیر اقتصاد و تصویب هیئت‌وزیران وارد شورای عالی بورس شد تا در کنار سایر اعضای شورای عالی بورس کشور که از وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر بازرگانی، دادستان کل کشور، رئیس‌کل بانک مرکزی، رؤسای اتاق تعاون و بازرگانی ایران و رئیس سازمان بورس تشکیل شده در دو دوره پنج‌ساله ایفای نقش کند.


او در تابستان سال 1386 با موافقت استاندار کرمان برای پیگیری طرح‌های اقتصادی استان کرمان روانه تهران شد و در معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی مشغول فعالیت شد و هم‌زمان به دعوت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در دروس تخصصی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای تدریس به این دانشگاه رفت.


وی در سال 1389 به‌عنوان رئیس صندوق حمایت از و پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ریاست جمهوری منصوب و پس‌ازآن به‌عنوان نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تنظیم سند ملی تجاری‌سازی به عضویت کارگروه تجاری‌سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد.


پورابراهیمی در انتخابات مجلس نهم، دهم و یازدهم نمایندگی انتخابیه کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی را داشت.


وی علاوه بر آنچه در بالا گفته شد، معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی استانداری کرمان، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، ریاست هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، مشاور عالی شرکت بیمه ایران در امور بازار سرمایه و پول، ریاست هیئت‌مدیره شرکت کارگزاری رضوی را در کارنامه اجرایی خود دارد و ریاست بر کمیسیون اقتصادی مجلس در دوره دهم را در کارنامه اجرایی خود دارد.


احمد امیرآبادی فراهانی


احمد امیرآبادی فراهانی، دبیر هیئت‌رئیسه مجلس دهم، نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات در مجلس دهم بوده و اکنون عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم و نیز نماینده مردم قم در این دوره از مجلس است. وی عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم در دوره سوم شوراها بود و مجدداً در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی که در هفتم اسفند ۹۴ برگزار شد به‌عنوان نماینده اول از شهر قم به مجلس راه یافت.


حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی


حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، نماینده دوره نهم و دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه مشهد و کلات در استان خراسان رضوی است.


با مقایسه سوابق این سه نماینده، به‌احتمال بسیار زیاد، محمدرضا پورابراهیمی به‌عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم انتخاب خواهد شد.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته