دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیش‌بینی سرطان و سرعت پیر شدن با «ساعت مرگ»

الگوهای ثابت تغییرات DNA سرنخ‌هایی در مورد زمان حمله بیماری سرطان برای هر فرد و محاسبه سرعت پیر شدن فرد به‌دست می‌دهد.
کد خبر : 49583

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، پژوهشگران بریتانیایی دو الگوی متمایز از جهش را در DNA کشف کرده‌اند که با روند ثابتی مشابه با تیک تاک ساعت در طول زندگی فرد عمل می‌کند.


دانشمندان گفته‌اند که با بررسی این روند می‌توان بروز سرطان را در هر شخص پیش‌بینی کرد.


به گزارش دیلی‌میل، پژوهشگران متوجه شده‌اند که هر سلول در بدن انسان دارای یک «ساعت مرگ» است که می توان از آن برای محاسبه سرعت پیر شدن فرد و احتمال بروز سرطان در وی استفاده کرد.



این دانشمندان الگوهای متمایزی از جهش در DNA را کشف کرده‌اند که با یک نرخ ثابت در طول زندگی یک فرد عمل می‌کند. این جهش که ممکن است به ژن های سالم آسیب برساند و منجر به پیدایش سلول های سرطانی شود، ظاهراً در بافت های مختلف با روند زمانی خاصی رخ می دهد. به گفته این پژوهشگران همچنین می توان با یک راه جدید درمان سرطان، با کاهش میزان «تیک‌تاک» این ساعت جهش، به کاهش بروز این بیماری کمک کرد.


آنها به طور خاص به دو الگوی جهش پی برده‌اند که ظاهراً با نرخی ثابت بر هم انباشته می‌شود و هرچه فرد مسن‌تر فرد باشد، آسیب آنها بیشتر است.


یکی از این الگوها به زمان تقسیم و چند برابر شدن سلول‌ها در زمان رشد مربوط می‌شود، دیگری با مکانیزم‌های مرمت سلول و رفع آسیب‌های وارد آمده به DNA مرتبط است.


این پژوهشگران همچنین دریافته‌اند که این «ساعت‌ها» در بافت‌های مختلف بدن با نرخ های مختلف تیک تاک می‌کنند.


سریع‌ترین تیک تاک «ساعت» جهش در سلول‌های معده و روده بزرگ اتفاق می‌افتد که حدود 23 جهش به ازای هر سلول در هر سال در آنها اتفاق می‌افتد.


آهسته‌ترین نرخ حرکت این «ساعت» مربوط به بافت‌های پستان و سلول‌های تخمدان است که 3 تا 4 جهش به ازای هر سلول در سال وجود دارد.


این پژوهشگران توالی‌های DNA را در مورد 36 نوع سرطان متفاوت در ده‌ هزار نفر مورد مطالعه قرار دادند تا الگوهای پیچیده جهش را کشف کنند. آنها 30 الگوی مختلف کشف کردند و نرخ وقوع آنها را مورد بررسی قرار دادند. سپس به دو الگوی جهش رسیدند که با نرخ ثابت اتفاق می‌افتاد و هرچه فرد مسن‌تر بود، آسیب بیشتری انباشته می‌شد.


پروفسور سِر مایکل استراتن، مدیر موسسه Wellcome Trust Sanger در دانشگاه کمبریج سرپرستی این برنامه تحقیقاتی را بر عهده داشته و مقاله پژوهشی مربوطه را در مجله Nature Genetics نوشته است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه کمبریج
ارسال نظر
هلدینگ شایسته