دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1399 - 13:00
در گزارش آنا بخوانید؛

گشایش‌های دولت روحانی؛ از کمیاب بودن پوشک تا افزایش یک‌شبه قیمت بنزین!

حسن روحانی در حالی کابینه‌‌های یازدهم و دوازدهم را دولت گشایش کشور دانست که در دولت او سوءتدبیرهای زیادی رخ داده است.
کد خبر : 494623

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسن روحانی رئیس‌جمهور  روز گذشته در جلسه برنامه‌ریزی سال جهش تولید با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در دو دوره‌های یازدهم و دوازدهم از این دوران به عنوان دوران گشایش و پیشرفت یاد کرد.


این اظهارات روحانی جنجال دیگری در فضای کشور به‌ویژه مدیریتی به راه انداخته است. بسیاری از کارشناسان، کاربران فضای مجازی و مردم سخنان رئیس‌جمهور را نوعی فرار به جلو برای پوشش اشتباهات مدیریتی دولت وی می‌دانند.


حسن روحانی در سال 1392 با شعار «چرخیدن اقتصاد» کشور با «کلید» تدبیر و امید به صحنه آمد و توانست بیش از 18 میلیون رأی کسب کند و با همان شعار مذاکرات هسته‌ای را پیش بُرد تا به برجام ختم شد. او در انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال 1396 هم با شعار ادامه توسعه اقتصادی مبتنی بر برجام برنده انتخابات شد، ولی با روی کار آمدن ترامپ تمام آرزوهایش در قبال برجام از دست رفت.


در حالی رئیس‌جمهور از «گشایش» در اقتصاد کشور توسط دولت یازدهم و دوازدهم صحبت می‌کند که  لیست بلندبالایی از سوءتدبیر ایجاد شده توسط دولت روحانی وجود دارد که به بخش‌های مهمی از آن در ذیل اشاره می‌شود.


-سبد کالا ؛ بدون شناخت جامعه هدف بدون آمار دقیق


حسن روحانی در ابتدای دولت صحبت از برنامه‌ریزی 100 روزه برای حل مشکلات کشور به میان آورد. نخستین کار وی ارائه سبد کالا معیشتی به مردم بود.


اشکالاتی که به این طرح وارد است آنکه هنوز در موارد مختلف اجرا افراد، اطلاع دقیقی از اینکه آیا مشمول این طرح می‌شوند یا خیر، ندارند.


برای مثال، در طرح توزیع سبد کالای حمایتی اصلا مشخص نیست که افرادی که تحت پوشش هیچ‌کدام از سازمان‌های حمایتی نیستند و یا دارای مشاغل آزاد هستند، چگونه باید از مزایای سبد کالای حمایتی بهره‌مند شوند.


-برجام؛ سند بین‌المللی رها شده


دولت روحانی از شهریور سال 1392 میز مذاکرات را از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل کرد و بعد از دو سال به توافق هسته‌ای با 5+1 رسید که به «برجام» معروف شد.


روحانی در زمان امضای برجام اعلام کرد که تمام تحریم‌ها از فردا «بالمره» برداشت خواهد شد. اما از آن روز یعنی 23 تیر سال 1394 تاکنون بیشتر تحریم‌ها پابرجا بوده و دولت آمریکا هم از برجام خارج شده و  مذاکرات هسته‌ای بدون نتیجه رها شده‌اند.


آش این تحریم‌ها به قدری شور شد که سیف، رئیس سابق بانک مرکزی اعلام کرد که برجام «تقریباً هیچ» دستاوری برای کشور نداشته است، سندی که حسن روحانی روزی آن را آفتاب تابان می‌نامید!


-حقوق نجومی؛ از لقب ذخیره نظام تا استعفای مدیران 


در خرداد 1395 فیش‌های حقوقی مدیران بیمه مرکزی ایران، رئیس صندوق توسعه ملی، مدیران بانک رفاه کارگران و مسئولان و مدیران چند سازمان دیگر این حقوق‌ها برملا شد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی در پی داشت. علاوه بر استعفای چند نفر از مدیران صنعت بیمه، بانک‌ها و موسسات اقتصادی دیگر، نام اشخاصی مانند حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور هم در جریان این جنجال‌ها مطرح شده ‌است.


بعدها روحانی در اقدامی تعجب برانگیز صفدرحسینی از نجومی‌بگیران دولتی را ذخیره نظام معرفی کرد که با واکنش منفی  مردم روبرو شد. در همین رابطه ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران گفت: «فیش‌های حقوقی تا حد زیادی مبالغه‌آمیز بوده و تحت تأثیر شرایط سیاسی قرار داشته‌است.


- حوادث؛ پرداخت بیمه به جان‌باختگان دغدغه دولت


قطار تبریز به مشهد:


در سال 97 قطار سمنان به مشهد از به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند. پس از حادثه، عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «همه مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.» که این مصاحبه، واکنش‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی و محافل سیاسی در پی داشت.


-حادثه معدن یورت: 


معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر یکی از معادن زغال سنگ ایران در شهرستان آزادشهر واقع در ۱۴ کیلومتری شهر آزادشهر در استان گلستان است. در انفجاری که روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، در معدن زغال سنگ یورت رخ داد ۴۳ معدنچی جان باختند. رئیس جمهور ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ هنگام بازدید از محل معدن زغال سنگ یورت با اعتراض خانواده‌های معدنچیان مواجه شد. در فیلم منتشر شده توسط خبرگزاری‌های محلی اعضای خانواده‌های کارگران معدن علیه روحانی شعار می‌دادند و به خودرو او می‌کوبیدند.


-فساد؛ از ماموریت خارجی برادر در زمان دادگاه تا اختلاس از صندوق بازنشستگی


در دولت حسن روحانی انواع و اقسام فساد رخ داده است، از فساد چند هزار میلیاردی در صندوق بازنشستگی تا اختلاس‌های گوناگون و فساد برادران روحانی و جهانگیری که منجر به حکم برای آنها شده است. فسادی که اعتماد مردم را بسیار خدشه دار کرد.


-بحران ارزی:


در فروردین سال 96 و بعد از خروج ترامپ از برجام بلافاصله قیمت ارز چند برابر شد. در همین زمان اسحاق جهانگیری وارد صحنه شد و اعلام کرد که دلار با نرخ دستوری 4200 تومان می‌شود. موضوعی که بعدها به فساد ارزی تبدیل شد و به گفته کارشناسان بیش از 18 میلیارد دلار از ارز کشور را هدر داد. موضوعی که دیوان محاسبات به آن ورود کرد و در آخر گفت که 4.8 میلیارد دلار از این ارز تخصیص یافته به کالای اساسی تبدیل نشده است.


از تبعات این فساد ارزی افزایش تصاعدی قیمت اقلام مصرفی خانوار یود به طوری که قیمت برخی از اجناس مانند؛ پوشک، مواد غذایی، خودرو و مسکن در دولت روحانی شاید چند 100 درصد افزایش داشته است. یکی از آنها قیمت پوشک بود که بحرانی برای کشور در این زمینه درست کرده بود. قیمت خودرو و مسکن هم در سال 96 و 98 به طور بسیار عجیبی بالا رفت. بیشتر اجناس و مواد غذایی مردم رشد چند 100 برابری داشته است.


-پایان بیمه‌های سلامت و وعده‌های بهداشتی و درمانی:


دولت روحانی در 4 سال اول به وزارت قاضی زاده هاشمی توانست مسائل بهداشتی را به پیش ببرد و بیمه سلامت همگانی ایجاد کرد و بسیاری از هزینه‌های درمانی را کاهش داد. موضوعی که بعدها به اختلاف جدی میان روحانی و قاضی زاده هاشمی مبدل شد و بیمه سلامت تقریباً حذف و تمام آن مسائل بهداشتی و درمانی به حاشیه رفت.


-گوشت 120 هزار تومانی:


در سال گذشته بود که به یکباره قیمت گوشت به کیلویی 120 تا 150 هزار تومان رسید و بسیاری از اقشار جامعه را دچار نوعی سرگردانی کرد. وزیر سابق جهادکشاورزی در رابطه با این موضوع گفته بود خداروشکر که حالا گوشت هست!


-سیل شمال و جنوب:


سیل شمال و جنوب کشور در ابتدای سال 98 به نوعی بحران برای کشور منجر شد. استاندار گلستان در زمان سیل در فرانسه به سر می‌برد و گفته شده که روحانی هم در قشم بوده است. نیروهای مسلح و بسیج و ارتش در این زمان به یاری مردم سیل زده رسیدند و گفته شده هنوز هم به سیل‌‌زدگان کمک خاصی از سوی دولت ارائه نشده است یا بسیار کم بوده.


-افزایش قیمت مسکن:


قیمت مسکن در دولت حسن روحانی میانگین بیش از 300 درصد افزایش یافته است که سال 96 و 98 نمونه بارز آن محسوب می‌شود.


-افزایش قیمت خودرو:


قیمت خودرو در دولت حسن روحانی چند 100 درصد افزایش داشته است و خودروسازان هم خودروی تحویل مردم نمی‌دهند. در صورتی که در تصاویر منتشر شده پارکینگ‌های خودروسازان پر از خودرو است. در آخرین ثبت نام خودرو بیش از 7 میلیون نفر شرکت کرده‌اند و فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه تا 3 برابر افزایش یافته است.


-تورم:


افزایش بیش از 30 درصدی نرخ تورم در یک سال اخیر و ثبت رکورد تورم بالای ۴۰ درصد در تیر ماه، خاطرات تورم ۴۹ درصدی دولت سازندگی در سال ۷۴ را دوباره زنده کرد. تورم در دوازده ماهه منتهی به تیرماه 98 به 40.4 درصد رسیده است؛ نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه 1398 در مناطق شهری 39.7 درصد و در مناطق روستایی 44.4 درصد برآورد شده است.


-شوک بنزین:


در آبان ماه سال گذشته دولت بدون اطلاع مردم به یکباره قیمت بنزین را سه برابر کرد. همین موضوع سبب بروز آشوب در کشور شد. بعدها روحانی گفت که خود او هم جمعه متوجه افزایش قیمت بنزین شده است، موضوعی که با تکذیب معاون سیاسی و شخص وزیر کشور روبرو شد. در این حادثه نزدیک به 230 نفر کشته شدند.


-کرونا:


دولت در زمان شیوع کرونا پرواز‌های ورود از چین را مسدود نکرد. همچنین شخص حسن روحانی با تعطیلی بیشتر مراکز برای مقابله شیوع کرونا مخالفت کرد که بعد از افزایش میزان ابتلا بیماران این موضوع در روزهای از عید نوروز اتفاق افتاد. خیلی از مردم نمره مردودی به مدیریت دولت در کرونا می‌دهند که آخرین آن درخواست واعظی از وزیر بهداشت برای استعفا بود آن هم به دلیل عدم تعریف و تملق از حسن روحانی! یا در جای رئیس جمهور گفته بود باید از شنبه تمام ادارات و فعالیت به حالت عادی بازگردد در صورتی که وضعیت شیوع کرونا وخیم بود.


این حوادث نشان می‌دهد که دولت حسن روحانی بیشتر دولت گشایش بحران در کشور بوده است تا گشایش‌های اقتصادی و غیره. البته رئیس جمهور در پاسخ به انتقادها گفته بود که وعده‌های او برای رفع فقر و موارد دیگر برای زمان تحریم نبوده است!


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته