دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات

انتظامی در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات: تنها با شفافیت می‌توان به جنگ مفاسد رفت

معاون امور مطبوعاتی ارشاد در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات گفت: «هیچ چیز بهتر از انتشار مطالب و تبعیت از قانون دسترسی آزاد به اطلاعات نیست. تنها با ایجاد شفافیت است که می‌شود به جنگ واقعی با فساد رفت.»
کد خبر : 49370

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز، جمعه 22 آبان‌ماه در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، این نمایشگاه را گردهمایی سالانه رسانه ها و فرصتی مناسب برای دیدار اهالی مطبوعات با مخاطبان و گرفتن بازخورد از آنان عنوان کرد.


وی با اشاره به سیاست‌های مطبوعاتی ارشاد در دو سال اخیر،‌گفت: «سیاست ما این بوده که در امور مختلف، تصدی‌گری‌ها را تا حد امکان کم کرده و به نفع صنوف عقب‌نشینی کنیم. نمونه این سیاست را می‌توان در این نمایشگاه و همچنین در سیاست توزیع یارانه مطبوعات دید.»


انتظامی ادامه داد: «یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال، شناسایی و قدردانی از رسانه‌ها و مطبوعاتی است که در کار خود به زبان فارسی به عنوان یک میراث و سرمایه نگاه می‌کنند. زبان فارسی هم برای ما جنبه هویتی دارد و هم جنبیه امنیت بخشی. از این رو از جناب حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برای هم‌یاری و حضور در مراسم اختتامیه نمایشگاه تشکر می‌کنم.»


وی در این‌باره اضافه کرد: «شاید این اقدام زمینه ایجاد دوره‌های آموزشی استفاده درست از زبان فارسی در مطبوعات را نیز فراهم آورد.»


معاون امور مطبوعات وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به شعار امسال نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «در راستای محقق شدن شعار پاسخ مسئولانه، هیچ چیز بهتر از انتشار مطالب و تبعیت از قانون دسترسی آزاد به اطلاعات نیست. تنها با ایجاد شفافیت است که می‌شود به جنگ واقعی با فساد رفت،‌بنابراین اجرای این قانون براس رسانه‌ها و مطبوعات بسیار جدی و مهم است.»


در بخش دوم از این مراسم علی وکیلی، رییس انجمن صنفی روزنامه‌های غیر دولتی با حضور در جایگاه، از حضور در جمع خانواده مطبوعات و رسانه کشور ابراز خوشحالی کرد.


وی عدم حضور برخی از رسانه‌های خبری در این دوره از نمایشگاه مطبوعات را،‌اتفاقی غیر قابل هضم خواند و گفت: «من معتقدم نمایشگاه مطبوعات بیشتر از اینکه فرصتی برای حضور موافق‌ها باشد، فرصت خوبی برای حضور مخالف‌ها و ارائه انتقاداتشان است.»


وکیلی سپردن طرح رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را به انجمن مدیران غیر دولتی را اتفاقی مثبت خوان و گفت: «این برای اولین‌بار است که این طرح توسط این انجمن انجام شده است و در روزهای آینده نتایج آن از طریق سایت معاونت امور مطبوعاتی اعلام خواهد شد.»


رییس انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی اظهار داشت: «یکی دیگر از سیاست‌های این دوره از نمایشگاه مطبوعات این بود که تشکل‌های صنفی آن را اجرا کردند و همچنین تخفیف‌های ویژه برای بخش خصوصی و استان‌ها قائل شدند.»


وکیلی نمایشگاه امسال را نمایشگاهی آرام، اخلاق مدار و خانواده‌پذیرتر از سال‌های قبل خواند و ابراز امیدواری کرد که این فضا، زمینه‌ساز فضایی مناسب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد.


لازم به ذکر است در این مراسم، غرفه‌های برتر از میان رسانه‌های خبر به شرح زیر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند:


خبرگزاری‌ها: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)


روزنامه‌ها: شهروند


مؤسسات مطبوعاتی: اصفهان امروز


رسانه‌های محلّی: اداره کل ارشاد اصفهان


دین و اندیشه: به طور مشترک خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) و خبرگزاری حوزه


آموزشی-تخصصی: پایگاه خبری وبدا


سیاسی-اقتصادی: مهرنامه


عمومی-خانوادگی: چهارفصل


فرهنگی و هنری: پایگاه خبری شادشو


همچنین ۵۰ غرفه رسانه های بخش خصوصی هم که حضور فعالانه ای در نمایشگاه بیست و یکم داشتند به شرح زیر مورد تقدیر قرار گرفتند:


نشریات استانی و منطقه ای: پیام عسلویه، همدان پیام، نقد حال، البرز فردا، نیریزان، اتفاقیه خراسان، کاسیت


بخش عمومی و خانواده: کوک، موفقیت، نبات، تبار، فکه، راز


دین و اندیشه: عصر اندیشه، فرهنگ اسلامی


فرهنگی و هنری: سینما، پایگاه موسیقی، آزما، فیلمخانه، خط خطی، بخارا، هنر بازیگری، فرهنگ امروز، هنرپو


آموزشی و تخصصی: نسل برتر، طره، اقتصاد مدیریت شهری، چهارراه، نجوم طراحی، پیام ام اس، هنر عکاسی پارسیان


سیاسی و اقتصادی: پایگاه خبری تابناک، پایتخت کهن، اندیشه پویا، حمل و نقل، نسیم بیداری، اقتصاد آنلاین، امید جوان، پایگاه خبری ناطقان، پایگاه خبری رویکرد اقتصادی


موسسات مطبوعاتی: دنیای تغذیه و سلامت، موسسه فرصت سازان امروز، موسسه ابن سینای بزرگ، موسسه خبر


روزنامه‌های سراسری: آسیا، گسترش صمت، هنرمند، وصف صبا


به این ۵۰ نشریه از یک تا پنج میلیون تومان هدیه نقدی تعلق گرفت.


همچنین جایزه پاکیزه نویسی و درست نویسی در مطبوعات از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ۳رسانه خراسان، خراسان شمالی و ابرار ورزشی اعطا شد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب