دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1399 - 12:08
آنا گزارش می‌دهد؛

سوابق اجرایی قالیباف؛ از سپاه تا بهارستان

محمدباقر قالیباف که با 230 رأی موفق به کسب جایگاه ریاست مجلس یازدهم شده دارای سوابق بسیاری در کارنامه اجرایی خود است.
کد خبر : 492436
BS0K6342.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با 230 رأی و کسب اکثریت آراء موفق به کسب جایگاه ریاست مجلس یازدهم شد.


محمدباقر قالیباف در شهریورماه سال ١٣٤٠ در شهر ییلاقی طرقبه در خانواده‌ای مذهبی پا به عرصه هستی نهاد. پدر ایشان از کسبه قدیم و از معتمدان دیار خود است. وضعیت متوسط زندگی باعث شد تا ایشان از همان ابتدا و در ایام فراغت از تحصیل به کار و کسب درآمد هم  اهتمام ورزد.


 پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ١٣٥٧ تحرکات گروه های مخالف داخلی به اوج خود رسیده بود به طوری که انقلاب نیاز به پاسداری داشت؛ بدین ترتیب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و بلافاصله جنگ تحمیلی آغاز شد. بدین ترتیب قالیباف نوجوان در سال ٥٨ و در سن ١٨ سالگی وارد جبهه شد و به دلیل قابلیتهایی که از خود نشان داد در سال ١٣٦١به عنوان فرمانده تیپ امام رضا(ع) و یک سال بعد در جایگاه فرمانده لشکر ٥ نصر خراسان انتخاب شد.


 قالیباف به همراه لشکر ٥ نصر در اغلب عملیات‌های دوران دفاع مقدس در کنار شهیدان سرافرازی همچون باکری، همت، خرازی، کاظمی، صیاد شیرازی به صیانت از انقلاب پرداخت و برادر ایشان شهید حسن قالیباف نیز از نیروهای تحت فرماندهی او بود که در عملیات کربلای ٤ به فیض شهادت نائل شد.


وی در سال ١٣٧٣مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) را پذیرفت. پروژه هایی همچون راه آهن ١٦٥ کیلومتری مشهد سرخس که ایران افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و ترکیه را به هم وصل می‌کند، گازرسانی به پنج استان مرکزی و غربی، ساخت سازه عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه از جمله توفیقات او در این دوره مدیریت است.


 در سال ١٣٧٦ به دستور مقام معظم رهبری عهده‌دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه شد و باور بر تخصص‌گرایی باعث شد تا با گذراندن دوره‌های فشرده خلبانی در ایران و فرانسه مجوز پرواز با ایرباس را به‌دست آورد. او در همین ایام در کنکور دکتری شرکت کرده و در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد و در سال ١٣٨٠ از  تز دکترای خود با عنوان «بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر» دفاع کرد و بعد از آن نیز به عنوان عضو هیئت علمی رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و استادیاردانشگاه تربیت مدرس به کار تدریس مشغول است.  قالیباف در سال ۱۳۷۹ مجدداً با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده‌دار شد، در دوره فرماندهی او در نیروی انتظامی، سامانه ۱۱۰ راه‌اندازی و تأسیس شد که ابتکار او محسوب می‌شود.


 همچنین محمدباقر قالیباف در سال ١٣٨٤ با رأی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و در سال ١٣٨٨ نیز مجدداً با حکم این شورا در سمت خود ابقا شد. او در سال ۱۳۸۷ برابر با سال ۲۰۰۸ میلادی از طرف سایت شهرداری‌های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد. در سال ٢٠١٠ میلادی کلانشهر تهران برای نخستین بار در یکی از شاخص‌های توسعه شهری مفتخر به کسب رتبه، از یک سازمان معتبر بین‌المللی شد.


تهران در آن سال در حوزه حمل و نقل به عنوان یکی از پنج شهر برتر دنیا از نظر حمل و نقل از سوی مؤسسه سیاست‌های حمل و نقل و توسعه موسوم به ITDP انتخاب شد. همچنین در سال ٢٠١١ میلادی و در دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه کلانشهرها و پایتخت‌های جهان)، تهران از بین ١٦٢ کلانشهر دنیا به عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت. این جایزه که معتبرترین جایزه بین‌المللی در زمینه مدیریت شهری در دنیاست به دلیل تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و بهره‌گیری از روش های مناسب نظیر سامانه BRT، دوچرخه‌های عمومی و … به تهران تعلق گرفت.


در پرونده علیمی محمدباقر قالیباف تألیفات و کتب ترجمه شده بسیاری به چشم می‌خورد که از جمله آنها می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:


حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، منتشر شده توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر


ایران و دولت توسعه‌گرا، منتشر شده توسط مرکز انتشارات وزارت امور خارجه


خاورمیانه معاصر: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول، منتشر شده توسط انتشارات قومس


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته