۸ دلیل که شاید سایت شما شاخصگذاری نشود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا بسیاری از صاحبان سایتها یا سئو کارها را میبینیم که یک جمله را میگویند چرا هر کاری میکنیم فلان کلمه در نتایج گوگل جایگاه نمیگیرد؟ تصمیم گرفتیم این مقاله را بنویسیم تا بتوانیم تجربیاتمان را با دیگران به اشتراک گذاشته و بعضی از سوالهای مربوط به مشکلات ایندکسگذاری را نیز پاسخ بگویم.
اکثرا مشکل اینجاست که سایت یا بخشهایی از آن توسط گوگل در شاخص گذاری نشان داده نشده و این بدین معناست که صفحات شما قابل کشف شدن توسط ربات خزنده نبوده است.
خب، بگذارید کار را شروع کرده و ببینیم چطور صاحبان کسب و کارها میتوانند خوشحال باقی بمانند؟
مشکلات کراولینگ را مشخص کنید
بررسی خود را با وارد کردن آدرس سایتتان در بخش جستجوی گوگل آغاز کنید. آیا تعداد نتایج نشان داده شده، با تعداد صفحاتی که شما دارید همخوانی دارد؟
اگر فاصله زیادی بین نتایج و تعداد واقعی صفحات وجود دارد، شما احتمالا دچار مشکل شدهاید. (نکته – تعدادی که گوگل نشان میدهد، یک آمار تقریبی است، نه میزان دقیق).
شما میتوانید از پلاگین کواک سئو نیز استفاده کرده تا لیستی از URL های شاخصگذاری شده توسط گوگل را مشاهده نمایید.
اولین چیزی که باید بررسی کنید، داشبورد سرچ کنسول گوگل است. (بقیه ابزارها را فراموش کنید)
وارد قسمت Coverage شوید، اگر گوگل مشکلی را در سایت شما مشخص کرده، پس این مشکلات باید اول برطرف شوند.
مشکلات کراول
وضعیت کد HTTP 404، احتمالا موردی است که بیشتر از سایرین با آن مواجه میشوید. این بدین معناست، صفحهای که لینک به آن اشاره میکند، پیدا نمیشود.
هر چیز دیگر غیر از وضعیت کد 200 ( و شاید 301) معمولا بدین معناست که مشکلی وجود دارد، و سایت شما احتمالا مطابق با هدف بازدیدکنندگان عمل نمی کند.
چند ابزار عالی را میتواند برای بررسی بکار بگیرید. Urlvalet.com، Screaming Frog SEO spider و قطعا mozpro از ابزارهای عالی این حوزه هستند.
رفع خطاهای ایندکسگذاری
معمولا، این نوع مشکلات به دلایل زیر صورت میگیرد.
- Robots.txt – فایل متنی که در فولدر روت وب سایت قرار گرفته و دستورالعملهایی را برای کراولرهای موتورهای جستجو مشخص میکند. برای مثال، اگر فایل robots.txt شما چنین خطی داشته باشد: User-agent:*disallow:/، این به هر کراولری میگوید که هیچ کدام از محتوای سایت شما را شخصگذاری نکند.
- .htaccess – این یک فایل غیر قابل مشاهده است که در فولدر WWW یا public_html نیز قرار میگیرد. شما میتوانید این فایل را در ویرایشگرهای متنی و ابزارهای FTP مشاهده کنید. یک فایل Htaccess که به خوبی تنظیم نشده باشد، میتواند باعث مشکلات عمدهای شود که از بارگذاری سایت جلوگیری میکند.
- متا تگها – مطمئن شوید صفحاتی که شاخصگذاری نمیشوند، چنین متا تگهایی را در سورس کد خود ندارند: <META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">
- Sitemaps – نقشه سایت شما به دلایل خاص بروز نمیشود، و شما مدل خراب یا قدیمی را به گوگل ارائه میدهید. همیشه چک کنید که بعد از حل مشکلات داشبورد سرچ کنسول، نقشه سایت جدید را دوباره برای سایت ثبت کردهاید.
- پارامترهای URL – در سرچ کنسول، یک بخش وجود دارد که میتوانید پارامترهای URL را مشخص کرده و این به گوگل میگوید که کدام لینکهای دینامیک نباید شاخصگذاری شوند. البته، این کار میتواند باعث بوجود آمدن یک هشدار از طرف گوگل شود: "پارامترهایی که به درستی تنظیم نشده باشند، میتوانند باعث شوند صفحات از شاخصگذاری خارج شوند، پس تا حد امکان، از این ابزار استفاده نکنید."
- شما پیج رنک (Pagerank) کافی ندارید - مت کاتز در یک مصاحبه گفته که تعداد صفحاتی که گوگل کراول میکند، با پیج رنک شما رابطه نسبی دارد.
- مشکلات DNS – شاید به هر دلیلی مشکلی ایجاد شده که از قابلیت اتصال پیدا کردن عنکبوت های گوگل به سرور در زمان تلاش برای کراولینگ، جلوگیری شود. شاید هاست شما در حال به روز رسانی شبکه خود بوده، و یا سایت شما را به مکانی دیگر منتقل کرده و DNS می تواند کراولرها را منحرف کند.
- مشکلات گذشته – شاید شما دامنهای را ثبت کرده باشید که قبل از شما نیز وجود داشته است. ما یک مشتری داشتم که دامنه جدید خریده بود (یا چنین فکری میکرد)، و تمام کارهایش بر اساس دستورالعمل گوگل بود. محتوای خوبی نوشته بود، ساختار سایت عالی بود. کادر مجربی داشت و چند لینک درونی بسیار خوب، اما گوگل از شاخصگذاری امتناع میکرد. حتی گوگل نقشه سایت آنها را نیز قبول کرده بود. بعد از کمی بررسی، مشخص شد که دومین آنها چندین سال پیش مورد استفاده قرار گرفته و بخشی از مزرعه لینکهای اسپم بوده است. ما باید یک درخواست بازنگری دوباره را برای گوگل ارسال میکردیم.
بعضی از مشکلات رایج دیگری که از شاخصگذاری سایتها و صفحات جلوگیری میکند، به این دلیل است که آنها شامل محتوای ناقص بوده، یا در تاکتیکهای مزرعه لینک شرکت داشته، و یا به سادگی هیچ ارزشی از نظر گوگل ندارند (برای مثال صفحات فرود کم محتوا).
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/