دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1394 - 11:10
نظام‌آبادی در «نخستین سمینار علم، کارآفرینی و اشتغال»:

کارآفرینی به معنای خلاقیت در کار و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و تولیدی است

کارآفرینی به معنای خلاقیت در کار، ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و تولیدی و خلق ارزش‌های جدید با اتکا به یافته‌های علمی و تجربیات گذشتگان است.
کد خبر : 49019

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا نظام آبادی در «نخستین سمینار علم، کارآفرینی و اشتغال» با گرامیداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه گفت: امسال برای نخستین بار در تقویم رسمی کشور این روز ثبت شده است و به همین مناسبت بزرگترین میدان دانشگاه آزاد اسلامی اراک به نام میدان «علم و توسعه» امروز رونمایی خواهد شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، سمینار علم ،کارآفرینی و اشتغال را متفاوت ارزیابی کرد و گفت: این سمینار دارای عیار و مرغوبیت خاصی است و چند درجه بالاتر از سایر سمینارهاست، زیرا افرادی دراین سمینار شرکت کرده‌اند که علم را در اختیار گرفته و از آن، برای اشتغال و کارآفرینی بهره گرفته‌اند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک با توجه به کلام بحارالانوار گفت: اگر علم با عمل همراه شود، باعث تغییر، تحول و رفاه خواهد شد و اگر علم در مجامع عملیاتی نشود به راحتی از بین خواهد رفت و به تعبیری علم با عملیاتی شدن پایا، ماندگار و بقا پیدا می‌کند.


وی با بیان اینکه حضرت علی (ع)، اشتغال را عبادت بزرگ می‌دانستند، افزود: از منظر قرآن سوره اعراف آیه 85 و سوره هود آیه 84 تا 86 با توجه به سعادت واقعی انسان در سایه یکتاپرستی، سلامت امور اقتصادی و پرهیز از فسادانگیزی در امور اقتصادی دارد و همچنین در سوره نجم آیه 40 یکی از حکمت‌های آفرینش انسان را، آبادانی زمین می‌داند که از طریق کار و کارآفرینی محقق می‌شود.


رئیس واحد اراک با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در جمع کار آفرینان در16 شهریور 89 در سخنان خود می فرمایند«ایران بزرگ امروز بیش از هر زمانی به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیزپرواز در فضای پیشرفت و توسعه و آبادانی اوج بگیرد»، کارآفرینی را نوعی عبادت می‌داند.


دبیر هیأت امنای استان مرکزی گفت: با یک نگاه آگاهانه و تحلیل عالمانه می‌توان دریافت عامل اصلی رشد و پیشرفت همه جانبه در کشورهای توسعه یافته نیروی انسانی متخصص، کارآمد و کارآفرین هستند.


نظام آبادی اضافه کرد: کارآفرینی به معنای خلاقیت درکار، ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و تولیدی و خلق ارزش‌های جدید بااتکا به یافته‌های علمی و تجربیات گذشتگان است.


وی با بیان اینکه کارآفرینی موجب اشتغال و تولید ثروت در کشور می‌شود، گفت: دردوره تحریم و فشارهای اقتصادی و دوران پس از تحریم کشور قرار داریم و ذخایر و منابع زیرزمینی (نفت، گاز، معادن و...) تنها نجات بخش ما نیستند بلکه منابع رو زمینی که همانا نیروی انسانی متخصص، خلاق، متعهد و کارآفرین است که می‌تواند منابع زیرزمینی را کشف، احیا و با هوشمندی و آگاهی دانش محورانه بهتر از گذشته به کار گرفته و موجب پیروزی ایران اسلامی در این وضعیت شود.


رئیس واحد اراک افزود: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از نمونه‌های بارز موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی درحوزه آموزش عالی است و با کمک با برکت ده میلیون ریالی حضرت امام راحل(ره) و ژرف اندیشی ونیک اندیشی آیت الله‌ هاشمی از هیچ به بزرگترین دانشگاه حضوری جهان تبدیل شده است و پس از گذار از سه دهه (دهه استقرار، دهه توسعه و دهه کیفیت) اکنون در دهه چهارم با مدیریت خردورزانه و توأم با اخلاق و عدالت جناب آقای دکتر میرزاده با کیفی بخشی به آموزش، پژوهش و فرهنگ باید به رقابت با دانشگاه های معتبر دنیا پرداخته و تبدیل به دانشگاهی پژوهش محور و کار آفرین شود.


دبیر هیأت امنای استان مرکزی ابراز امیدواری کرد به عنوان دانشگاه نسل سوم که دانشگاهی کارآفرین است، بتوانیم با همدلی ،همفکری و همکاری همه سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ایفای نقشی در کارآفرینی کشور داشته باشیم.


طائی: دولت یازدهم رونق کسب کار و روش های هدفمند اشتغالزا را در دستور کار دارد و یکی از برنامه‌های مهم و در دستور کار، توانمند سازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی دانشجویان کشور با عنوان تاک دانش است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به توسعه کار و کارآفرینی دارد و ما مسئولان در این راستا وظیفه سنگینی بر عهده خواهیم داشت.


معاون وزیر کار: سامانه ملی مشاغل ایران آماده رونمایی است


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی نیز در ادامه مراسم گفت: سامانه ملی مشاغل ایران آماده رونمایی است و به زودی با راه‌اندازی آن بستر کاربردی اطلاعات در حوزه اشتغالزایی و زیرشاخه های آن فراهم می شود.


دکتر حسن طائی افزود: دولت یازدهم رونق کسب کار و روش های هدفمند اشتغالزا را در دستور کار دارد و یکی از برنامه‌های مهم و در دستور کار، توانمند سازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی دانشجویان کشور با عنوان تاک دانش است.


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون گفت: ایجاد مراکز خدمات شغلی در کلیه دانشگاه ها به منظور استعداد سنجی و هدایت حرفه‌ای دانشجویان، آشنایی با انوع الگوهای جستجوی شغلی و کاریابی، برگزاری کارگاه‌های آموزش کارآفرینی و مهارت‌های شروع کسب و کار، تشکیل اتاق ایده‌های کارآفرینی دانشجویی و برگزاری دوه رهای دانشجویی کارآفرینی از مهمترین اقدام های مطرح شده در الگوی تاک دانش است.


وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح ترویج و توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی در دانشگاه‌ها و موسسه های آموزش عالی است چرا که اشتغال پایدار نتیجه پیوند هدفمند دانشگاه با بخش‌های مختلف جامعه است.


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون بیان کرد: این طرح در بسیاری از استان های کشور اجرا شده و انتظار است در استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی ودانشگاهی نیز کلید بخورد.


طائی افزود: تقویت و توسعه کسب و کارهای دانشجویی با تاکید بر الگوهای تعاونی، تشکیل صندوق های دانشجویی تامین مالی کسب و کار، اجرای طرح توسعه شایستگی ها و مهارت های کانون دانشجویان از دیگر اقدام های مطرح شده در این الگو است.


وی عنوان کرد: حس کارآفرینی در جامعه به ویژه در بین دانش‌آموختگان دانشگاهی باید افزایش یابد زیرا کارآفرین کسی نیست که مشکل نداشته باشد بلکه باید بتواند مشکلاتش را هدایت کند و برای دیگران نیز گره‌گشایی شغلی کند.


طائی بیان کرد: آموزش، مهارت، تخصص و دانایی، سرمایه گذاری، رشد و توسعه، محیط مناسب کسب و کار، زیرساخت‌های مساعد و امن سرمایه گذاری، وجود تقاضا و بازار مناسب، بازاریابی و فروش محصولات، جریان تجارت خارجی دو سویه، فرهنگ مناسب و بهره وری نیروی کار، ریسک پذیری و نظام اداری تسهیلگر و کارآمد از مهمترین جریان های کارآفرینی و اشتغالزا است.


وی ادامه داد: متنوع‌سازی شیوه های تامین مالی مردم نهاد در کارآفرینی و توانمندسازی فن آفرینان از طریق آموزش‌های ترکیبی و تخصصی کارآفرینی از مهمترین برنامه هایی است که دراین وزارتخانه با جدیت دنبال می شود.


در این سمینار از سند مسئله شناسی استان مرکزی رونمایی و از 21 کارآفرین برتر کشور و استان مرکزی با اهدای لوح و جایزه قدردانی به عمل آمد.


در پایان این مراسم باحضور معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور و مسئولان استانی از میدان بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی اراک با نام میدان «علم وتوسعه» رونمایی شد.


دکتر ریاحی مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر مجید حاجی‌بابایی مدیر اتاق فکر استان مرکزی و رئیس شورای سیاستگذاری سمینار علم، کارآفرینی و اشتغال، دکتر مجید ایزدی رئیس کانون کارآفرینی کشور، رؤسای دانشگاه‌های استان مرکزی، جمعی از مدیران و معاونان سازمان‌ها و نهادهای استان مرکزی و تعدادی از کارآفرینان برتر کشور و استان مرکزی هم در «نخستین سمینار علم، کارآفرینی و اشتغال» در تالار فردوسی واحد اراک حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته