دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1399 - 10:47

رسانه‌های روبرت مرداک علیه چین در حمایت از ترامپ

کشف اطلاعات جدید از رابطه دونالد ترامپ با روبرت مرداک، همواره از سوژه‌های جذاب برای خبرنگاران در آمریکا بوده است.
کد خبر : 489207
1777056.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کوین راد، نخست‌وزیر سابق استرالیا اخیرا یادداشتی در روزنامه آمریکایی گاردین نوشته و در آن از تلاش امپراتوری رسانه‌ای مرداک برای انتشار اطلاعات نادرست با هدف القای ساخت ویروس کرونا توسط چینی‌ها انتقاد کرده است. او با اشاره به گفته‌های خبرنگاران رسانه‌های مرداک که مدعی هستند گزارش چندی قبل روزنامه دیلی‌تلگراف استرالیا (متعلق به مرداک)، با تیتر اصلی «علم دیوانه چین» براساس «پرونده‌ تحقیقات ۱۵صفحه‌ای جامعه اطلاعاتی پنج‌چشم (آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزیلند) درباره مسئولیت دولت چین در شیوع کرونا افشا شده است» می‌نویسد که «بسته اطلاعات یادشده توسط ائتلاف اطلاعاتی موسوم‌به «پنج‌چشم» تکذیب شده است.»


کوین راد با اشاره به بحران کرونا و پیامدهای اقتصادی آن برای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020، نوشت: «این تلاش‌ها با هدف پشتیبانی از دونالد ترامپ در دور جدید انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صورت گرفته است.» در شرایطی‌که دونالد ترامپ به‌دلیل ناکارآمدی در مواجهه با بحران کرونا، شکست بسیار عمیقی خورده است، چه کسی بهتر از روبرت مرداک وجود دارد که به کمک او بیاید؟ روبرت مرداک، یک میلیاردر بزرگ جناح راست و از قدرتمندترین انسان‌های روی زمین است. شرکت خبررسانی او صاحب رسانه‌های بسیار زیادی در کل جهان ازجمله روزنامه‌های مهم در سه قاره آمریکای شمالی، اروپا و استرالیاست.


در ایالات‌متحده، رسانه‌های اصلی مرداک تلویزیون فاکس، وال‌استریت ژورنال، نیویورک‌پست، تی‌وی گاید و بارونز است. اشاره درست نخست‌وزیر سابق استرالیا به نقش رسانه‌های مرداک، موضوعی بود که تا پیش از یادداشت او از دید بسیاری مغفول مانده بود. رسانه‌های وابسته‌به مرداک از همان هفته‌های نخست انتشار ویروس کرونا در جهان و در شرایطی که هیچ اطلاعات رسمی درباره این ویروس منتشر نشده بود، آزمایشگاه ووهان چین را مقصر در این زمینه می‌دانستند. روزنامه نیویورک‌پست در هفته نخست اسفندماه در مطلبی به‌قلم استیون دبلیو موشر، رئیس موسسه تحقیقات جمعیت در آمریکا که حوزه آن کار روی موضوع چین است، مدعی شد که منشأ ویروس کرونای جدید آزمایشگاه ویروس‌شناسی چین در شهر ووهان بوده است.


چندی بعد هم فاکس‌نیوز حامی جدی ترامپ و اصلی‌ترین رسانه جمهوری‌خواهان، در گزارشی اختصاصی به‌جای تئوری «ساخت کووید-۱۹ در آزمایشگاه ووهان» بر فرضیه وقوع یک «سانحه آزمایشگاهی» در این مرکز تحقیقاتی در ووهان تاکید کرد. با این‌حال باید پرسید انگیزه روبرت مرداک برای حمایت از دونالد ترامپ چیست؟ به‌عبارت بهتر، حضور ترامپ در کاخ سفید برای کسی که براساس بررسی مجله فوربز، جزء 100 سرمایه‌دار نخست دنیا است، چه فایده‌ای دارد؟


کشف اطلاعات جدید از رابطه دونالد ترامپ با روبرت مرداک، همواره از سوژه‌های جذاب برای خبرنگاران در آمریکا بوده است. آن‌طورکه مشخص است، مرداک علاقه‌ای به ارتباط و گفت‌و‌گو با ترامپ نداشته و همواره این ترامپ بوده که به‌شدت در پی دیدار با غول رسانه‌ای دنیا بوده است. واسطه این دیدار هم جراد کوشنر، داماد صهیونیست دونالد ترامپ بوده است. کوشنر و ایوانکا ترامپ رابطه دیرینه‌ای با مرداک و همسر سومش وندی دینگ داشته‌اند. مایکل ولف در کتاب «آتش و خشم» نوشته: «ایوانکا از همان ابتدا نیز می‌دانست که اگر بخواهد به زندگی خود به‌عنوان یکی از ثروتمندترین دختران آمریکا ادامه دهد، باید در میان خانواده‌های ثروتمند رفت‌وآمد داشته باشد و به‌همین ترتیب وندی مرداک، ترتیب ملاقات ایوانکا و جراد کوشنر را داد.» آشنایی این دو با یکدیگر منجربه ازدواج آنها در سال 2009 شد. یکی از میهمانان این مراسم، مرداک، همسرش و دخترانش بودند. رابطه دختر و داماد ترامپ با خانواده مرداک به‌قدری صمیمی بوده است که مرداک، مسئولیت نظارت بر ثروت دخترانش را برعهده ایوانکا گذاشت. دفتر کوشنر، پس از اینکه اف‌بی‌آی به او درباره ارتباط با همسر سابق مرداک (وندی دینگ) و احتمال جاسوسی او برای چین هشدار دادند گفت که «روابط وی با وندی دینگ، خانوادگی است. جراد و همسرش ایوانکا قبل از منتقل شدن به واشنگتن، «یک‌دهه با روبرت و وندی مرداک دوست هستند و روابط میان آنها سیاسی نیست و به چین مربوط نمی‌شود.» جراد کوشنر با استفاده از همین رابطه دوستی، در شکل‌گیری ارتباط میان این دو نفر نقش بسزایی داشت و درنتیجه تلاش‌های وی بود که اولین گفت‌وگوی تلفنی بین مرداک و ترامپ صورت گرفت. چند وقت بعد، کوشنر بعد از انتخاب ترامپ به‌عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان، مقدمات دیدار مرداک و ترامپ را فراهم کرد و از آن پس، مرداک تبدیل‌به یک بازیگر اصلی در کاخ سفید شد. نفوذ مرداک در کاخ سفید به‌حدی بود که در آوریل 2017 (اردیبهشت 96) یعنی چندماه پس از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز پرده از این نفوذ برداشت و نوشت که «ترامپ به‌طور هفتگی با یک نفر تماس تلفنی می‌گیرد و آنها درباره شماری از مسائل مربوط به سیاست ترامپ بحث و گفت‌وگو می‌کنند.»


این روزنامه به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید گفت: «این فرد کسی نیست جز «روبرت مرداک» قطب رسانه‌ای آمریکا و جهان.» به نوشته این روزنامه، ترامپ و مرداک روابطی قوی و دیرینه دارند و مرداک از ترامپ در زمان‌های دشوار حمایت و وی را به توجه‌به مسائل اقتصادی تشویق می‌کند. ارتباط ترامپ و مرداک به مرور تقویت شد و آن‌گونه که سال گذشته میلادی مجله نیویورکر افشا کرد، دونالد ترامپ معمولا و جراد کوشنر تقریبا هر روز با مرداک در تماس هستند. برای مرداک، ارتباط با ترامپ اتفاق غیرمنتظره و ویژه‌ای نبود. مرداک در دوره مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا، ارتباط صمیمانه‌ای با او داشت؛ در دوره بلر، لنس پرایس، سخنگوی پیشین بلر، از مرداک به‌عنوان «عضو کابینه بلر» نام می‌برد و در آمریکا هم با رئیس‌جمهورهای پیشین ارتباط داشت، اما مرداک تنها در دوره ترامپ توانست به آنچه که می‌خواست دست پیدا کند.


مفسر شبکه سی‌ا‌ن‌ان، این خواسته را «دسترسی به شخصی در راس حکومت و در دفتر ریاست‌جمهوری در کاخ سفید» معرفی می‌کند. مرداک اکنون عملا تبدیل به مرد پشت صحنه بسیاری از اقدامات ترامپ شده است. نفوذ او در کاخ سفید به‌قدری است که گفته می‌شود این مرداک بوده که خواهان اخراج استیو بنن، استراتژیست ارشد کاخ سفید شده است. یکی از موارد نفوذ مرداک بر ترامپ مربوط به تلاش وزارت دادگستری دولت ترامپ برای توقف خرید ای‌تی اند تی، شرکت مخابرات تلفن ثابت، از کمپانی «تایم وارنر» بود. تایم وارنر یکی از بزرگ‌ترین رقبای مرداک در حوزه رسانه است. ترامپ نه‌تنها به‌دنبال جلب رضایت مرداک است، بلکه پوشش مطلوب بی‌وقفه‌ای از فاکس‌نیوز را نیز میسر ساخته است. تبدیل فاکس‌نیوز به یک شبکه حامی ترامپ برای مرداک هم یک برد به‌حساب می‌آید، زیرا باوجود ازدست دادن برخی از افراد صاحب‌نام خود همچنان توانسته است در رتبه بالایی قرار داشته باشد.


  خبرسازی‌های دروغین برای منافع


مهم‌ترین مساله برای مرداک، منافع اقتصادی است و رسانه‌هایش هم عملا در همین چارچوب ایفای نقش می‌کنند. حال اگر نیاز باشد برای این منافع، رسانه‌هایش حتی مطالبی در تضاد با آنچه دانشمندان می‌گویند، منتشر کند. برنی سندرز در کتاب انقلاب ما درباره شیوه کار مرداک می‌نویسد: «در زمانی که دانشمندان به‌صورت فزاینده‌ و جدی از خطرات تغییرات آب‌وهوا صحبت می‌کنند، او با نهایت انرژی با صنایع سوخت فسیلی برای انکار نظریات دانشمندان همکاری می‌کند.» فارون کازینس متعلق به بلاگ داسماگبلاگ می‌نویسد: «هنگامی که نوبت به اطلاع‌رسانی‌های اشتباه درباره تغییرات آب‌وهوا می‌شود، به‌طور قابل‌توجهی هیچ شخصی تا به‌حال به‌اندازه روبرت مرداک، این همه اطلاعات غلط برای انحراف اذهان عمومی انتشار نداده است. او با امپراتوری گسترده رسانه‌ای‌اش که جهانی است توانسته مردم را گمراه کرده و همچنین علیه سیاست‌های دولت (اولاما) درارتباط با محدودیت انتشار کربن یا مقررکردن مقررات محافظتی برای محیط‌زیست، مبارزه کند. دانشمندان یکصدا می‌گویند باید سیستم انرژی‌مان را از سوخت فسیلی تغییر دهیم، روبرت مرداک با آنها مخالف است و صدها میلیون مردم تحت نفوذ انکارهای او به‌خاطر منافع خاصش هستند.» اما چرا مرداک مخالف کاهش سوخت‌های فسیلی است و به رسانه‌هایش دستور می‌دهد برخلاف نظر دانشمندان، تولید محتوا کنند؟ پاسخ این سوال و خبرسازی علیه چین یکی است؛ منافع. در خبرسازی‌ها علیه چین، این منافع را دونالد ترامپ برای او فراهم می‌کند و در مخالفت با کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، به این دلیل است که او یکی از سهامداران کمپانی جنی‌انرژی آمریکاست که در زمینه توسعه نفت شیل فعالیت می‌کند.


مرداک در نوامبر سال 2010 توانست بخشی از سود سهام شرکت نفتی جنی‌انرژی را به مبلغ یک‌میلیون دلار خریداری کند. جنی انرژی مستقر در شهر نیوآرک ایالت نیوجرسی است. اصلی‌ترین سهامداران این شرکت، «لرد (یعقوب) روچیلد پسر لرد ویکتور روچیلد، دیک چنی معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دوران جرج واکر بوش و روبرت مرداک و ژنرال افرائیم (افی) ایتام، وزیر سابق امور زیربنایی رژیم صهیونیستی و دوست صمیمی نتانیاهو هستند.» در سال‌های گذشته که غرب آسیا درگیر تحولات عربی شد، بنگاه رسانه‌ای مرداک تلاش بسیاری برای دخالت نظامی آمریکا در سوریه داشت. چندی‌بعد از گلوبال ریسرچ نوشت: «اکنون یکی از قدرتمندترین بازیگران رسانه‌ای در تشویق برای ایجاد یک درگیری که ممکن است مرزهای موجود [در سوریه] را جابه‌جا کند، منافع آشکار شخصی دارد.»


منافع این جنگ را «کرگ مورای»، سفیر سابق بریتانیا افشا کرد. به‌نوشته گلوبال ریسرچ، او گفت: «روبرت مرداک سرمایه‌گذار و مشاور شرکتی به‌نام جنی‌انرژی است که دولت رژیم صهیونیستی به شرکت تابعه آن یعنی شرکت نفت‌وگاز جنی‌اسرائیل با مسئولیت محدود، یک مجوز اکتشاف نفت منحصربه‌فرد در محدوده‌ای به وسعت پنج‌هزار و 396 کیلومترمربع در بخش جنوبی بلندی‌های جولان اعطا کرده است.» به‌طور حتم یکی از افراد ذی‌نفوذ در به‌رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به‌عنوان بخشی از خاک سرزمین‌های اشغالی ازسوی دونالد ترامپ، روبرت مرداک صهیونیست بوده است.


  مرداک کیست؟


روبرت مرداک 89 ساله، به واسطه پدرش سرکیث مرداک که ناشر یک روزنامه بود، پس از پایان دوره تحصیل در استرالیا، کار روزنامه‌نگاری را در مجله‌های مدرسه‌ای آغاز کرد. سپس برای ادامه تحصیل به انگلیس رفت و در دانشگاه آکسفورد در رشته‌های فلسفه، سیاست و اقتصاد درس خواند. مرداک پس از مرگ پدرش مالک روزنامه شد و یک‌به‌یک، بسیاری از روزنامه‌های استرالیا را خرید. او به استرالیا و نیوزیلند بسنده نکرد و در سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴، به گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای و حضورش در بازار رسانه‌ای بریتانیا روی آورد. در بریتانیا، مرداک علاوه‌بر روزنامه، یک شبکه ماهواره‌ای با پایه بریتانیایی به‌نام اسکای‌تلویژن را راه‌اندازی کرده بود که در سال‌های نخست زیان می‌داد، مانند بسیاری از دیگر سرمایه‌گذاری‌های او، در سال ۱۹۹۰ مرداک توانست مدیران بی‌بی‌سی را راضی کند تا اسکای‌تلویژن و بی‌بی‌سی یکی شوند. او سپس به آمریکا رفت و در سه‌سال، سه روزنامه خریداری کرد که مهم‌ترین آن نیویورک‌پست بود. او در آسیا و اروپا هم چندین شرکت رسانه‌ای دارد و به همین علت به غول رسانه‌ای دنیا تبدیل شده است. به‌واسطه چندصد رسانه‌ای که در سراسر دنیا دراختیار دارد، دارای ارتباطات ویژه‌ای با مقامات عالی‌رتبه بسیاری از کشورهاست. او خود می‌گوید: «هیچ‌وقت هیچ درخواستی از هیچ نخست‌وزیری نداشته است.» اما جست‌وجوی شش‌ماهه نیویورک‌تایمز نشان داده که مرداک و پسرانش چگونه رسانه‌هایشان را تبدیل به ابزار نفوذ احزاب راست‌گرا تبدیل کرده‌اند. این پژوهش می‌گوید مرداک و رسانه‌هایش، دموکراسی را در آمریکای‌شمالی، اروپا و استرالیا بی‌ثبات کرده‌‌اند. در انقلاب‌های رنگین و جنگ‌های خاورمیانه‌ای، دستگاه رسانه‌ای مرداک همواره حضوری فعال دارد. او رابطه ویژه‌ای با جرج سوروس و بنیاد جامعه باز دارد. در بسیاری از جنگ‌ها و دخالت‌های نظامی آمریکا در غرب آسیا، رسانه‌های مرداک ازجمله شبکه فاکس‌نیوز نقش پررنگی ایفا می‌کنند. فاکس‌نیوز و بسیاری دیگر از رسانه‌های مرداک از حامیان دخالت نظامی در سوریه بودند تا از این طریق، شرکت نفتی مرداک بتواند درآمد بیشتری کسب کند.


منبع: فرهیختگان


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: چین دونالد ترامپ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته