دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1399 - 14:30
یک پژوهشگر حوزه جمعیت:

نرخ رشد جمعیت به کمتر از یک درصد کاهش یافت/ احتمال کاهش نرخ رشد جمعیت، به زیر صفر درصد قوت بیشتری گرفت

یک پژوهشگر جمعیت گفت: شرایط رشد جمعیت در کشور پیش‌تر ازآنچه تصور می‌شد به نقطه بحرانی رسیده و در سال 1398 نرخ رشد جمعیت به زیر عدد یک رسید که دورنمای خوبی برای جمعیت ایجاد نمی‌کند.
کد خبر : 489026
WhatsApp Image 2020-05-11 at 13.55.21.jpeg

صالح قاسمی در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان، خانواده و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در رابطه با شاخص‌های روند تحول جمعیتی گفت: نرخ رشد جمعیت یکی از این شاخص‌هاست به این معنی که در طول سال تغییرات جمعیتی مثبت است یا منفی؛ این شاخص در سال ۱۳۶۵، 3.91 درصد بوده که در سال ۱۳۹۵ به ۱.۲۴ درصد رسیده‌ است؛ بر اساس تحقیقات ما در سال ۹۸، این مقدار باید به یک درصد می‌رسید که در حال حاضر به زیر یک درصد نیز کاهش‌یافته است بر این اساس روند رشد جمعیت رو به کاهش است و پیش‌بینی می‌کنیم در حوالی سال ۱۴۲۵ نرخ رشد جمعیت صفر خواهد شد و بعدازآن شاهد کاهش سالانه جمعیت کشورمان خواهیم بود.


وی افزود: شاخص دوم، نرخ باروری یا "TFR" است که مربوط به میانگین فرزندانی است که یک خانم به دنیا می‌آورد؛ در سال ۶۵ این نرخ بالای ۶ فرزند بوده و امروز در سال ۹۸ به کمتر از 1.8 فرزند رسیده است، یعنی هر ۱۰ خانم، میانگین ۱۸ فرزند به دنیا می‌آورند با این حساب نرخ جانشینی محقق نمی‌شود؛ این نرخ در سطح بین‌الملل ۲.۱ است یعنی هر زوج به‌طور میانگین صاحب دو فرزند می‌شوند.


دبیر کارگروه جمعیت مرکز ماهر بسیج با اشاره به اینکه مهم‌ترین شاخص در تحولات جمعیت شاخص نرخ باروری است، اضافه کرد: شاهدیم که برخی شاخص‌ها به‌اشتباه برجسته می‌شوند درحالی‌که شاخص نرخ باروری از همه مهم‌تر است، در دومین شاخص نیز تحولات خوبی را شاهد نیستیم؛ یک پژوهشگر بین‌المللی می‌گوید اینکه کشوری در بازه زمانی ۳۰ ساله از TFR" ۶" به زیر ۲ سقوط کند در طول تاریخ بشریت بی‌سابقه است! زیرا این کاهش به‌طور طبیعی برای برخی از کشورها بین ۸۰ تا ۱۰۰ سال به طول انجامیده است.



در فاصله یک سال یعنی از سال ۹۷ تا ۹۸ ، میزان تولد نوزادان 170 هزار تولد کاهش داشته است و پیش‌بینی ما این بوده است که قبل از سال ۱۴۲۵ نرخ رشد جمعیت صفر خواهد شد.



وی با اشاره به سالمندی به‌عنوان شاخص سوم روند تحول جمعیت گفت: به افراد بالای 60 سال سالمند گفته می‌شود. در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت ما بالای ۶۰ سال و سالمند هستند اما در دو دهه آینده در افزایش سالمندان کشور نیز رکورد خواهیم زد؛ این آمار در سه دهه آینده به ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند به این معنی که در ۳۰ سال آینده از یک جامعه ۹۴ میلیونی، ۳۰ میلیون نفر بالای ۶۰ سال خواهند بود.


این پژوهشگر حوزه جمعیت با اشاره به اینکه در 5 سال اخیر تعداد تولدهای کشور از یک‌میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در سال ۹۴ تا زمان فعلی کاهش چشمگیری داشته است گفت: در فاصله یک سال یعنی از سال ۹۷ تا ۹۸ ، میزان تولد نوزادان 170 هزار تولد کاهش داشته است و پیش‌بینی ما این بوده است که قبل از سال ۱۴۲۵ نرخ رشد جمعیت صفر خواهد شد. ضمن اینکه نرخ ناباروری در کشور بالاست، نهادهای مسئول باید در این زمینه کاری اساسی انجام دهند بعضی‌ها وقتی صحبت از جمعیت می‌شود به بحث ازدواج فکر می‌کنند اما مسئله جمعیت از ازدواج جداست حتی اگر بیش از ۳ میلیون زوج نابارور کشور را بارور کنیم، مسئله رشد جمعیت حل نخواهد شد؛ امروزه ۲۰ درصد زوج‌ها نابارورند یعنی از هر ۵ زوج، یک زوج از چرخه باروری خارج است و باید پروسه‌های درمانی مربوطه را طی کند.



شاخص نرخ رشد جمعیت در سال ۱۳۶۵، 3.91 درصد بوده که در سال ۱۳۹۵ به ۱.۲۴ درصد رسیده‌ است؛ بر اساس تحقیقات ما در سال ۹۸، این مقدار باید به یک درصد می‌رسید که در حال حاضر به زیر یک درصد نیز کاهش‌یافته است.



وی با اشاره به آمارهای جمعیتی سال گذشته گفت: سال ۱۳۹۸ تا به اینجا دو رکورد را به نام خود ثبت کرده است. نخست ثبت رکورد کاهش بیش از ۱۷۰.۰۰۰ تولد فقط در یک سال و رسیدن آمار تولدهای کل کشور به رقم ۱.۱۹۶.۰۰۰ تولد و دوم اینکه نرخ رشد جمعیت ایران برای نخستین بار در تاریخ کشورمان، در سال ۱۳۹۸ به کمتر از یک درصد کاهش یافت. با تداوم روند کنونی، پیش‌بینی نگران کننده این است که  تا حدود ۲۰ تا ۲۵ سال آینده نرخ رشد جمعیت ایران به عدد صفر درصد سقوط کند بسیار قوی‌تر شده است.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: جمعیت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته