دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

راهنمای مدیریت تغذیه‌ای برای افراد دارای نشانه‌های کرونا

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت راهنمای مدیریت تغذیه‌ای برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با ویروس کرونا را برای افراد دارای علائم ویروس کووید-19 را اعلام کرد.
کد خبر : 488409
تغذیه مناسب و نامناسب در دوران بارداری چه چیزهایی است ؟ 2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بیماری ویروس کرونا دارای طیف خفیف تا شدید است که می‌تواند نشانه‌هایی مانند سرماخوردگی، تب، سرفه، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی را به‌همراه داشته باشد.


با توجه به بررسی‌های انجام شده کلیه گروه‌های سنی می‌توانند تحت تأثیر این ویروس قرار بگیرند اما سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی-عروقی، پرفشاری خون، دیابت، آسم، مشکلات تنفسی و کبدی و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند بنابراین مراقبت و پیشگیری از این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.


یکی از مواردی‌که در کنار رعایت بحث بهداشت فردی و فاصله اجتماعی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد بحث مدیریت تغذیه در ویروس کرونا است، موضوعی که می‌تواند نقش مؤثری را در افزایش سطح ایمنی بدن داشته باشد. بر همین اساس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت توصیه‌های تغذیه‌ای را در این خصوص ارائه داده که در ادامه به مهم‌ترین این موارد اشاره خواهد شد.


توصیه‌های تغذیه‌ای به بیماران تنفسی:



  • مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها به‌منظور تأمین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی است که عمده آن در برنج، انواع نان سبوس‌دار (جو و سنگک)، ماکارونی سبوس‌دار، سبزی و میوه‌ها یافت می‌شود.
     

  • استفاده از منابع غنی پروتئین به‌منظور سالم و قدرتمند نگه‌داشتن عضلات تنفسی که مهم‌ترین منابع آن در انواع گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و انواع لبنیات پاستوریزه موجود است.
     

  • بخشی از انرژی روزانه می‌بایست به‌وسیله برخی از اسیدهای چرب و ویتامین‌های محلول در چربی دریافت شود که روغن‌هایی همچون روغن زیتون، سویا، گردو، کنجد، کلزا و آفتابگردان از آن جمله‌اند.
     

  • نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز که باعث رقیق‌تر شدن و حرکت مناسب ترشحات درون مجاری هوایی می‌شود.
     

  • غذاهای حاوی مقادیر زیاد چربی و نمک موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود.


توصیه‌های تغذیه‌ای به بیماران تب‌دار:



  • با بالا رفتن یک درجه سانتی‌گراد حرارت بدن 13 درصد متابولیسم بدن افزایش می‌یابد بنابراین مصرف آب، مایعات و غذای کم‌حجم در دفعات بیشتر توصیه می‌شود.
     

  • در مرحله حاد بیماری و هنگام تب ممکن است سدیم و پتاسیم به‌مقدار زیاد به‌صورت عرق از بدن دفع شود و مصرف سوپ حاوی نمک برای جبران سدیم ضروری است.
     

  • رژیم غذایی حاوی میوه (موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی، پرتقال) و سبزی‌ها (اسفناج، جعفری، لوبیا، سبوس گندم، هویج، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی)، شیر و ماست برای تأمین پتاسیم توصیه می‌شود.
     

  • برای یک فرد بیمار میزان نیاز به پروتئین افزایش می‌یابد بنابراین تأمین پروتئین روزانه به‌ویژه از منابع حیوانی مانند انواع گوشت، انواع لبنیات پاستوریزه و تخم‌مرغ توصیه می‌شود.
     

  • نوشیدن آب آشامیدنی و سایر مایعات مانند شیر و دوغ بخشی از انرژی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.
     

  • کمبود ویتامین A منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی منابع غنی این ویتامین همچون جگر، قلوه، زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات پرچرب و همچنین میوه‌های رنگی و سبزی‌های زرد و سبز همچون اسفناج، کاهو، هویج و انواع مرکبات منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
     

  • در زمان وضعیت تب‌دار بیمار متخصصان تغذیه مصرف انواع مواد غذایی حاوی ویتامین‌های  E، D، C، B و آهن را توصیه می‌کنند.


انتهای پیام/ 4105


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر
قالیشویی ادیب