حمایت از بخش خصوصی عامل رشد اقتصادی کشور/ ظرفیت زیادی برای ورود به بازار سرمایه داریم
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کسبوکارهای اینترنتی در جهان امروز بخش مهمی از صنایع هرکدام از کشورهای دنیا هستند و نیازهای متفاوت مردم در هر زمینهای را برطرف میسازند. استارتآپهای ایرانی در چند سال گذشته خدمات متنوعی را به مردم ارائه داده و نشان دادهاند که حتی در شرایط سخت نیز میتوانند چرخ اقتصاد کشور را به حرکت در آورند.
شیوع ویروس کرونا و قوانین فاصلهگذاری اجتماعی برای جلوگیری از گسترش خارج از کنترل این بیماری بسیاری از کسبوکارها ایرانی را با مشکل مواجه کرده و آسیبهای اقتصادی زیادی به آنها وارد کرد. در همین رابطه گفتگویی با نیما اشرفزاده، مدیر ارتباطات یکی از کسبوکارهای بزرگ اینترنتی داشتیم که مشروح آن را در ادامه مشاهده میکنید.
آنا: به طور کلی شیوع بیماری کرونا چه تأثیری روی کسب و کار اینترنتی شما داشته است؟
اشرف زاده: از اوایل اسفند ماه با توجه به نگرانی مردم از بابت شیوع بیماری کرونا و قوانینی که برای فاصله گذاری اجتماعی وضع شد، درآمدزایی این کسب و کار هم تا حد زیادی افت کرد. چون سایت این شرکت بستر معرفی کالا است و مردم باید برای مشاهده کالاهای مورد نظر خود باید از خانه خارج شوند، میزان تبادلهای مالی تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرد. به عنوان مثال در دستههای خودرو و املاک تقاضای مردم پایین آمد و درخواستها برای خرید و فروش خانه افت کرد.
در این دسته نه تنها مردم بلکه مشاغلی که به ثبت آگهی نیاز داشتند نیز به دلیل قوانین فاصلهگذاری اجتماعی و تعطیلی محل کارشان نمیتوانستند درخواستهای خود را برای سایت این کسب و کار اینترنتی ارسال کنند. میتوان گفت درآمدزایی شرکت در اوایل شیوع بیماری کرونا تقریباً به صفر رسید.
افت خدماتدهی و درآمدزایی تنها مختص به یک کسبوکار خاص نمیشود و قطعاً کرونا آسیبهای اقتصادی زیادی به شرکتهای فعال در بستر اینترنت زده است.
از اوایل اردیبهشت ماه و تغییر در قوانین فاصلهگذاری اجتماعی و بازگشت تدریجی مردم به سطح جامعه روند درآمدی شرکت به کلی تغییر کرد و این کسبوکارها توانست رشد مناسبی را تجربه کند. حتی این شرکت توانست در هفته گذشته آمار ثبتشده از لحاظ تقاضای مردمی را بکشند و تقریباً به حالت گذشته برگشتهایم.
این شرکت در زمینه خدمات مرتبط با موضوع استخدام، صنعت و تجارت به دلیل تعطیلی کارخانهها و مراکز صنعتی با مشکلات زیادی در زمینه برقراری ارتباط بین مردم روبهرو شد. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که تعطیلات عید نوروز هم به طور طبیعی تأثیر منفی روی میزان درآمد کسب و کارهای اینترنتی میگذارد.
خوشبختانه تبلیغات و خدمات این کسب و کار اینترنتی هم اکنون مورد استقبال مردم قرار گرفته و شرکت در حال رشد است. حتی هیئت مدیره شرکت تصور نمیکردند که چنین روند صعودی را در این بازه زمانی تجربه کنند. افت خدمات دهی و درآمدزایی تنها مختص به یک کسب و کار خاص نمیشود و قطعاً کرونا آسیبهای اقتصادی زیادی به شرکتهای فعال در بستر اینترنت زده است.
آنا: کسب و کار شما چه تصمیمهایی برای مقابله با بیماری کرونا و جلوگیری از آسیبهای بیشتر اتخاذ کردند؟
اشرف زاده: به محض شیوع بیماری کرونا و حتی قبل از آغاز طرح فاصلهگذاری اجتماعی مدیران این شرکت تصمیم گرفتند تعداد زیادی از کارمندان را دور کار کنند. این شرکت تجربه ۷ سال دورکاری را در پرونده کاری خود دارد و از همین رو تقریباً تمامی اعضای شرکت از همان هفته اول اسفند ماه دور کاری خود از منزلشان را آغاز کردند.
دور کاری اولین گام برای حفظ سلامت کارمندان
پس از آغاز دورکاری، مدیران شرکت کلاسهای آنلاین برای آموزش روشهایی پیشرفته دورکاری را نیز برگزار کردند. این شرکت برای ارتقا کیفیت روند دورکاری هزینههای زیادی را انجام داد و نرمافزارهای خاصی را برای حضور و غیاب آنلاین به کارگیری کرد.
اکنون کارمندان این کسب و کار میتوانند بدون نیاز به تماس با دستگاه ثبت اثر انگشت با تلفن همراه شخصی خودشان حضور و خروج خود از شرکت و یا ساعت آغاز و پایان کارشان را از درون خانه اعلام کنند.
البته با توجه به تغییر محل کار از شرکت به خانهها به صورت طبیعی افت کیفیت در زمینه خدمات سایت را داشتیم ولی سریعاً آن را مدیریت و برطرف کردیم. در خصوص خود کسب و کار مدیران این شرکت از مدتها پیش برنامههایی را برای مقابله با اتفاقهای ناگهانی و بهترین استفاده از این موقعیتها را داشتند که اکنون نیز درصدد هستیم تا بهزودی برنامههای ویژه خود را اجرا کنیم.
آنا: برنامه شرکت شما برای ورود به بازار بورس چگونه است؟
اشرف زاده: این کسب و کار اینترنتی از چند سال گذشته آمادگیهای لازم برای ورود به بازار سرمایه را کسب کرده و میتوان گفت از زمان آغاز فعالیت این شرکت مدیران سیاستهای خود را برای عرضه سهام در بازار بورس تنظیم کرده بودند.
بورس زمینهساز رشد مالی و کیفی شرکتهای دانشبنیان
شرکت برنامههای مالی خود از لحاظ شفافیت و میزان سوددهی را به کمک مشاوران توانا تنظیم و به مسئولان سازمان بورس تحویل داده است. قطعاً بورس نه تنها برای این کسب و کار اینترنتی بلکه برای سایر شرکتهای مبتنی بر بستر اینترنت فرصت بسیار مناسبی به منظور رشد و ارائه خدمات برتر است. مدیران شرکت دید بسیار مثبتی دارند که حتی بتوانند به عنوان اولین مجموعه وارد بازار بورس شوند.
کسب و کارهای اینترنتی در جامعه امروز حجم زیادی از تعاملات روزانه مردم را بر عهده گرفته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشاغل زیادی را ایجاد کرده است لذا انتظار داریم که دولت حمایت مطلوبتری از استارتآپهای داخلی و شرکتهای دانشبنیان داشته باشد.
قطعاً ورود به بازار بورس مستلزم طی مراحلی است که این شرکت با برگزاری جلسههایی با مسئولان سازمان بورس در حال پیگیری آنها است. هم اکنون یکی از مسائل در حال بررسی بحث ارزشگذاری هر سهم شرکتهای اینترنتی است زیرا قیمت اعلام شده از سوی سازمان بورس مورد قبول تعدادی از کسب و کارها نیست.
آنا: دولت در بازه زمانی شیوع کرونا چه حمایتی از کسب و کار شما کرده است؟
اشرفزاده: این کسب و کار برای دریافت حمایت از بخشهای دولتی تلاش زیادی کرده است ولی وقتی مدیران شرکت برای مذاکره اقدام میکردند در واقع نتیجهای حاصل نمیشد. بر خلاف خبرهای خوشی که از حمایت دولت منتشر میشود عملاً هیچ خبری از وامهای حمایتی نیست. این شرکت تاکنون هیچ حمایت مالی از سوی دولت دریافت نکرده است.
حمایت دولت از کسب و کارهای اینترنتی عامل افزایش کیفیت در این مشاغل
از لحاظ حمایت فرهنگی برخی از دستگاههای دولتی از سال گذشته فعالیتی را آغاز کردند ولی حقیقتاً تأثیر محسوسی روی فعالیت کسبوکارهای اینترنتی نداشته است. اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی به عنوان رابط این مشاغل با دستگاههای دولتی اقداماتی را انجام داد که میتوان به تبلیغات تلویزیونی اشاره کرد.
کسبوکارهای اینترنتی در جامعه امروز حجم زیادی از تعاملات روزانه مردم را بر عهده گرفته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشاغل زیادی را ایجاد کرده است لذا انتظار داریم که دولت حمایت مطلوبتری از استارتآپهای داخلی و شرکتهای دانشبنیان داشته باشد. حتی در مواردی مثل فروش ماسک و دستکش هم شرکتهای اینترنتی میتوانند کمکهای زیادی کرده و بخش قابل توجهی از مشکلات مردم را حل کنند.
انتهای پیام/4144/پ
انتهای پیام/