جوان ایرانی با تفکر خلاق به موفقیتهای بزرگ میرسد/ تا حدتوان از سفیران شرکت حمایت کردیم
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، کسب و کارهای اینترنتی در زمان بروز بیماری کرونا دچار آسیبهای اقتصادی زیادی شدند فعالان این عرصه با تلاش گسترده به دنبال خدماترسانی سریع و به موقع به مردم و استفاده از همه ظرفیتهای ممکن برای حفظ سلامت شهروندان هستند.
از جمله مشاغلی که در زمان شیوع ویروس کووید-19 تا حد زیادی به کمک مردم آمده و به آنها کمک کرده است تا بدون خروج از منزل نیازهای خود را برای جابهجایی کالا برطرف سازند کسب و کارهای اینترنتی در حوزه حمل و نقل کالا و وسایل مختلف است. با وجود چنین نیاز گستردهای در کشور و حتی جهان این دسته از مشاغل نیز دچار آسیبهایی شده و برای تامین سرمایه مورد نیاز خود با مشکلات زیادی مواجه شدند. در همین رابطه با مهدی نایبی مدیرعامل یکی از کسب و کارهای اینرنتی در حوزه جابهجایی کالا مصاحبه کردیم که در استفاده مشروح آن را مشاهده میکنید.
آنا: شیوع ویروس کرونا چه تاثیری روی کسب و کار شما داشته است؟
نایبی: طبیعتاً بیماری کرونا روی کسب و کارهای مختلف در همه کشورهای درگیر تاثیرات زیادی داشته است. با توجه به نوع فعالیت و خدمات این کسب و کار اینترنتی آسیب اقتصادی سنگینی به آن وارد نشد ولی به دلیل تعطیل بودن بسیاری از کسب و کارها و قوانین فاصله گذاری اجتماعی تعداد درخواستهای ارسالی برای شرکت نسبت به نوروز سال ۹۸ در حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد.
شیوع بیماری کرونا سبب شد مردم تمایل کمتری به خروج از منزل داشته باشند و از همین رو جای تعجب نیست اگر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حوزه جابهجایی کالا کاهش چشمگیری پیدا نکند. در ایران به دلیل رکود اقتصادی کسب و کارهای مختلف با مشکلات عدیدهای مواجه هستند و این موضوع با اضافه شدن بیماری کرونا به آن نمود بیشتری در جامعه پیدا کرد.
هنوز هم تعداد زیادی از شرکتها، فروشگاهها و رستورانها به طور رسمی بازگشایی نشدهاند و مردم همچنان با ویروس کووید-۱۹ درگیر هستند و این موضوع سبب شده این کسب و کار اینترنتی به حالت ایدهآل خود نرسد.
آنا: چه برنامههایی را برای مواجه کمتر با آسیبهای کرونا چه از لحاظ اقتصادی و چه از حیث حفظ سلامت کارمندان خود در نظر گرفتید؟
نایبی: مدیران این کسب و کار اینترنتی همانند بسیاری از شرکتها تصمیم گرفتند آن دسته از کارمندان را که امکان فعالیت از منزل را دارند به طور کامل دورکار کنند و فعالیت کارمندانی را که الزام به حضور در شرکت داشتند به صورت شیفتبندی شده برنامهریزی کردیم. برای موتورسواران و سفیران شرکت هم که به هیچ عنوان امکان دورکاری وجود نداشت برنامههای حمایتی را در نظر گرفتیم.
اقداماتی برای حمایت از موتورسواران
در اولین گام بین تعدادی از سفیران ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش توزیع کردیم. اما به علت تعداد بسیار زیاد موتورسواران شاغل در این شرکت نتوانستیم این اقلام را به همه آنها برسیم. به همین دلیل تصمیم بر این شد که در بازه زمانی اوج شیوع کرونا مبلغ کمیسیون دریافتی از سفیران کاهش و یا به طور کلی حذف شود. با توافقهای صورت گرفته بین این کسب و کارهای اینترنتی و چند موسسه خیریه بستههای حمایتی بین جمعی از سفیران شرکت توزیع شد.
این کسب و کار اینترنتی تمامی تلاش خود را به کار بسته تا آموزشهای لازم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ را به پیکهای شاغل در این شرکت بدهد. متاسفانه اوضاع کنونی شرایط سختی است اما این کسب و کار تلاش خود را میکند تا آسیب کمتری به کارمندان وارد شود.
آنا: آیا دستگاههای دولتی پس از شیوع بیماری کرونا از کسب و کار شما حمایت کردند؟
نایبی: به طور کوتاه خیر. البته برخی از نهادها برای حمایت از سفیران شاغل در این شرکت ابراز تمایل کردند ولی در عمل همه دستگاههای دولتی از این کسب و کار میخواستند برای هرگونه کمک مالی به پیکهای ضمانت نامه شرکت را دریافت کنند. این اقدام با توجه به تعداد بسیار زیاد موتورسواران شاغل در این کسب و کار اینترنتی آن هم در شرایط کنونی به هیچ عنوان منطقی و امکان پذیر نیست. به عنوان مثال اگر دولت بخواهد به هرکدام از سفیران مبلغ ۲ میلیون تومان وام با بهره کم بدهد شرکت باید برای تقریبا ۱۰ هزار نفر به دستگاههای دولتی تعهد مالی بدهد که این موضوع با توجه به سطح درآمدزایی شرکت غیرممکن است.
یعنی بحث حمایت از کسب و کارهای اینترنتی نباید فقط در حد صحبت باشد و راههای سریع و آسان برای دسترسی به منابع حمایتی تعیین شود. در این صورت مدیران همه کسب و کارها به راحتی کارمندان خود را حمایت میکنند.
آنا: برنامه شما برای ورود به بازار سرمایه چگونه است؟
نایبی: تقریبا هر شرکتی در دنیا به دنبال این است که وارد بازار بورس در کشور خود بشود. اصولاً بنیانگذاران و مدیران کسب و کارهای مختلف برای افزایش درآمدزایی شرکتهای خود یا تمایل به بازار سرمایه دارند و یا کل امتیاز شرکت خود را به یکی از شرکتهای رقیب میفروشند.
در ضمن ورود کسب و کارهای اینترنتی به بورس این امید را به جوانهای کشور میدهد که آنها نیز میتوانند ایدههای خلاقانه خود را پرورش داده و با تلاش به سطحی برسند که هم خدمات متنوعی را به جامعه خود ارائه داده و هم از لحاظ اقتصادی دچار بحران نشوند. قطعا هر جوان ایران با پشتکار و تفکر نوآورانه میتواند به موفقیتهای بزرگی در سطح کشور و دنیا دست پیدا کند.
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/