«سحوری» تداوم مسیر همیشگی سحرهای تلویزیون است/ طعم نیایش با شعرخوانی امیری اسفندقه
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، شبکه چهار سیما امسال هم به روال سالهای گذشته با برنامه «سحوری» به استقبال سحرهای ماه مبارک مضان رفته است.
این برنامه سال گذشته به واسطه حضور ساعد باقری شاعر و منتقد ادبی و از مجریان قدیمی برنامههای ادبی تلویزیون خبرساز شد.ساعد باقری بعد از حدود یک دهه دوری از تلویزیون با تکیه بر تجربه سالها اجرای برنامههای تلویزیونی و البته تسلط بر متون نظم و نثر کلاسیک ادبیات فارسی توانست سحوری را به برنامهای مقبول برای عام و خاص تبدیل کند.
سحرهای ادیبانه با امیری اسفندقه
امسال نیز از تبار شاعران ایران زمین مرتضی امیری اسفندقه، اجرای این برنامه را به همراه شهریار ضیاء آذری به عهده دارد. سحوری پیش از این قرار بود با اجرای «امیرمهرداد خسروی» روی آنتن برود که البته در نهایت به فرجام نرسید.
کوتاهبودن مباحث از حیث زمانی و تنظیم سطح آن برای مخاطبان عمومی نیز از نقاط قوت صحبتهای امیری و ضیاء آذری است
امیری اسفندقه نیز اگرچه به نسبت باقری تجربه کمتری در حضور در برنامههای تلویزیونی دارد، اما دو سال پیش هم او به عنوان مجریکارشناس برنامه سحر ماه رمضان شبکه چهار سیما حضوری موفق را تجربه کرده بود.
در سحوری او و شهریار ضیاء آذری در هر شب موضوعی محوری را در نظر میگیرند و اشعار مرتبط با آن که توسط شاعران کهن و نوپرداز سروه شده را بررسی میکنند. امیری اسفندقه با حافظه کم نظیر وتسلط مثالزدنی در حوزه شعر و به ویژه آشنایی با شاعران معاصری که در یکی دو دهه اخیر مطرح شدهاند، در این بخش نقش آفرین اصلی است.
البته یکی از نکاتی که باید بیشتر مورد توجه قرار میگرفت، برقرای یک نظم موضوعی و به نوعی نخ تسبیحی است که اشعار یاد شده بر محور آن بیان و بررسی شود. اسفندقه گاهی به مصداق «الاکلام یجر الکلام» پس از اشاره به یک بیت شعر، ابیات دیگری را به خاطر آورده و بیان میکند که میتواند ذهن بیننده را از شعر اصلی دور کند. بهویژه این که این بیان متوالی اشعار با سرعت و بدون وقفههای لازم انجام میشود.
ضیاء آذری که خود از مجریان و مدیران رادیو است نیز با ادبیات و عرفان اسلامی آشنا است و در سحوری بیشتر نقش ادارهکننده جلسه را دارد؛ بهگونهای که میتوان نقش مجری را بیشتر به او داد و اسفندقه را به عنوان کارشناس درنظر گرفت. با اینحال مشارکت او در بحثها بهاندازه است و برخلاف بسیاری از مجریان جوان و جویای نام هیچگاه به فکر خودنمایی یا اظهارفضلهای بیهوده نیست.
نقاط ضعف و قوت یک سحرگاهی شعرمحور
کوتاهبودن مباحث از حیث زمانی و تنظیم سطح آن برای مخاطبان عمومی نیز از نقاط قوت صحبتهای امیری و ضیاء آذری است. اما شاید بتوان فقدان تنوع در اجرا و ریتم یکنواخت را مهمترین ایراد هر دو مجری دانست. شاید استفاده از مجری و شاعر مهمان در هر برنامه بتواند اندکی این فضا را تلطیف کند و به مخاطبان نیز فرصت تأمل بیشتر و استفاده از مباحث گستردهتر را بدهد.
فقدان تنوع در اجرا و ریتم یکنواخت مهمترین ایراد هر دو مجری سحوری است
از سوی دیگر مناجواتخوانی ساعد باقری اگرچه پربار و دلانگیز است اما در این بخش هم این امکان وجود داشت که از توانایی سایر مجریان و شاعران فعال در این حوزه بهره برد.
در مجموع، سحوری را نمیتوان خارج از قالب مرسوم این سالهای تلویزیون در برنامهسازی برای سحرهای ماه رمضان تحلیل کرد. برنامههایی که در همین سبک گفتگومحور و ادیبانه و با ریتمی آرامشبخش و نسبتاً کند اجرا میشوند. شبکه چهار هم مانند سایر شبکهها ترجیح داده است با همان فرمان همیشگی مسیر ماه مبارک رمضان امسال را طی کند. بنابر این توقعی که از این برنامه میرود را باید با توجه به این قالبهای مرسوم و ظاهراً غیرقابل تغییر تلویزیون تنظیم کرد!
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/