شکار قورباغه فضای مجازی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ سید جواد شریف شیخ الاسلام طی یادداشتی تحت عنوان «شکار قورباغه فضای مجازی» به تبیین تاثیرات تبلیغهای مخرب جهان غرب در فضای مجازی پرداخت.
«در فضای مجازی سرویسهای مختلفی را میبینیم که تولید شده نظام غرب است که البته شاید مدل بومی آنها قویتر و کاملتر بوده اما توجهی به آن نشده و با ورود سرویس خارجی تازه اهمیت موضوع مشخص و این زمانی بوده که مدل بومی دیگر فراموش شده است.
علت بررسی شد و مشخص گردید که بخشی به تاریخ کشورمان برمیگردد که کیفیت جنس خارجی را بهتر از داخلی میدانیم و همیشه فکر میکنیم این یک اصل غالب است در حالی که این زاییده تبلیغات غرب است و واقعیت ندارد البته کمکاری بعضی از دوستان داخلی نیز مزیده علت شده و این اصل را در ذهن ما تثبیت نموده و این در حالی است که بعضی از محصولات ایرانی میتواند با مدل خارجی آن رقابت نماید در این متن سعی داریم به علتها به پردازیم و برای اینکه به جریان یا مجموعهای توهین نشود از بردن نام آنها خودداری شده است.
این بخشی از ماجرا بود بخش دیگر به استراتژی سیستمهای غربی برمیگردد که برای رسوخ در بازار برنامه میریزند و همه دارای خود را به یکبار ارائه نمیکنند مثلا در اینستاگرام سیستم از اول میتوانست فیلمهای بیشتر از یک دقیقه نیز بپذیرد اما این سیستم را در مرحله چندم ارائه نمود نه در گام اول و این در حالی است که ایرانیان همه توانمندیهای خود را در گام اول برای مخاطب نمایش میدهند به امید اینکه بدانند این همه توانمندی در گام اول که سطح آشنایی افراد با سیستمهای پایین است بیشتر باعث سردرگمی مخاطب و ترس از مواجه شدن با این سیستمها میشود اما ارائه گامبهگام عطش میآفریند و مخاطب را هر بار شگفت زده میکند و محدودیتی را کم میکند که به نوعی اعتیاد آورهم است.
مثالی هست که اگر در سالن نمایش بخواهیم یک قورباغه را شکار کنیم چه کار باید انجام دهیم مدل اول میگوید باید تعدا زیادی را بیاوریم و از یک قسمت شروع کنیم و پیش برویم که اگر بر فرض هم پیدا کنیم گرفتنش سخت تر است پیدا کردنش است اما مدل دیگری هم هست قورباغه علاقه زیادی به آب دارد کافی است که یک ظرف آب در گوشه ای از این سالن نمایش قرار دهیم بعد صبر کنیم خود قورباغه در مدت کوتاهی به سراغ ظرف آب می رود تا اینجا کاری نداشت اگر بخواهیم این قورباغه را بگیرم امکان دارد دوباره فرار کند که می توانیم ظرف آب را بر روی شعله ای قرار دهیم که با ورود قورباغ روشن شود که آرام آرام گرم میشود و داستان دوم یعنی قورباغه پخته را که دیگر خودتان میدانید این میشود شکار قورباغه همراه با حذف آن از دنیای واقعی.
این داستان مدل واقعی هم در فضای مجازی دارد که نیازهای انسان را تحریک نموده و باعث میشود افراد مانند قورباغه به دنبال آب بروند و بعد در تشتی از آب پخته شوند و نداند که این دامی است تا جایی برای آسوده شدن. لذا باید دقت کنیم که کجا هستیم و چه باید انجام دهیم اگر خودمان و هدف خلقت را فراموش کنیم در دنیایی مجازی اسیر دامهایی میشویم که فکر میکنیم مقصود بوده وانسان را به هدف نزدیک میکند در حالی که تنها دامی بوده برای حذف از دنیای واقعی.
باید به دنبال شناخت استراتژی سرویسها باشیم که در زیر این همه رایگانی خود چه چیزی را مخفی نمودهاند و چرا شرکتهایی که خود را خصوصی و به دنبال پول معرفی میکنند اینگونه رایگان برای کاربران خدمات ارائه میکنند؟ آیا اینان مذهبیان پاکی هستند که به دنبال آخرت و به دست آوردن رضای خدا هستند؟ یا برای دنیای خود برنامهای طراحی نمودهاند و این تنها دامی است که چهره رایگان به خود گرفته است.باید فکر کنیم و تدبیر نماییم.
پیشنهاد میکنم برای اینکه در این دامها به سادگی قرار نگریم به این موضوعات توجه کنیم و سعی کنیم خودمان را جای آنها قرار بدهیم و استراتژی آنها را درک کنیم و فراموش نشود که قرار است در این دنیا به عنوان یک انسان کاری انجام دهیم و خالق جهان از آفرینش و این جهان هدفی داشته که قرار است آن را بفهمیم و کشف نماییم.
اینها ابزاری است که هر از چند گاه باید به آنها توجه نمود و از دام غفلت بیرون بیاییم. باشد که در هیچ دامی قرار نگیریم و رستگار شویم.»
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/