دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت روبات‌هایی که هم آتش نشانی بلدند و هم پرستاری

خیلی از دانشمندان از روزی می ترسند که حکایت فیلم های علمی تخیلی به واقعیت بپیوندد و ما نتوانیم آنچه را محصول فکر خودمان بوده و دست ساخته بشر است، کنترل کنیم و هوش مصنوعی بتواند به بشر مسلط شود.
کد خبر : 48742
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه خراسان نوشت:


به تازگی روبات های عجیب و غریبی با توانایی های حیرت انگیز ساخته شده که در بعضی از کشورهای جهان، کم کم در حال ورود به بازارهاست.

پرستاری برای روزهای سالخوردگی و تنهایی

از آن جا که جمعیت کشور ژاپن به سمت پیری رفته، دانشمندان ژاپنی به این فکر افتادند که هرجور شده مشکلات فراوان سالمندان را حل کنند. شاید بسیاری از فرزندان این سالخوردگان نتوانند از مادر و پدر خود مراقبت کنند یا بیماری های مختلف و حجم رسیدگی، آن قدر زیاد باشد که از دست یک نفر کاری بر نیاید. Robear در این شرایط به داد سالخوردگان و بیمارانی می رسد که بنابه هر دلیلی توانایی انجام کارهای خود را ندارند و از همه مهم تر به یک همدم نیازمندند.

برخورداری از ساختاری مستحکم و در عین حال دوستانه از جمله مهم ترین معیارهایی است که محققان در طراحی و ساخت این روبات به آن توجه داشته اند. بلند کردن و جابه جایی بیماران از تخت خواب از جمله قابلیت های این روبات است به طوری که روزانه تا 40 بار می تواند این کار را به راحتی انجام دهد.

این روبات به گونه ای طراحی شده است که به بهترین شیوه ممکن می تواند به بیمار در بهتر ایستادن یاری رساند. همچنین می تواند به سالمندان ناتوان در استفاده هرچه بهتر از صندلی چرخدار کمک کند.

آتش نشان فداکار آهنی

Octavia روبــــاتی ســـاخـت آزمایشــــگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا است که در واقع یک ماشین انسان نما با عجیب ترین حالت های صورت به حساب می آید. این روبات تا حدی به روبات هوشمند SAFFiR شبیه است یعنی یک روبات آتش نشان برای ناوگان های دریایی آمریکاست و مهندسان در تلاشند روش هایی را طراحی کنند تا از طریق آن روبات بتواند مردم را تشخیص دهد و ردیابی کند و به درک گفتار انسان ها برسد؛ به علاوه اینکه بتواند ژست های حرکتی آن ها را شناسایی کند. آن ها امیدوارند این روبات این قابلیت را پیدا کند تا با استفاده از توانایی های بصری و گفتاری، شانه به شانه آتش نشانان انسان کار کند و به اطفای حریق و نجات جان انسان ها بپردازد.

روبات موتور سوار

موتوبات (Motobot) برای راندن از دیدگاه یک انسان موتور سوار طراحی شده است. شرکت یاماها گفته که با استفاده از تخصص روباتیک، هدف نهایی موتوبات، تبدیل شدن به یک رقیب در برابر «والنتینو روسی، بهترین موتورسوار حال حاضر» در مسیر مسابقه است. جذاب تر این که این فناوری در آینده برای توسعه و تولید موتور سیکلت های امن تر و بهتر به کار خواهد رفت و هم چنین زمینه ساز ساخت روبات های خود مختار دیگر می شود.

روبات انسان نما، در خدمت علم پزشکی

روبات انسان نمای H1N1 Flu در واقع یک سازه هوشمندانه است که به منظور شبیه سازی فرد مبتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی به خدمت پزشکان ژاپنی درآمده است. این روبات که با ماده ای شبیه به پوست انسان پوشیده شده است قابلیت تعریق و گریه و یا حتی تشنج کردن را دارد. اگر این روبات توسط پزشکان درمان نشود، بیماری اش وخیم تر می شود و در موارد حاد روند تنفسی اش قطع می شود و می میرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته