دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1399 - 12:45
آنا گزارش می‌دهد؛

گلایه کارشناسان تغذیه به طرح برآورد نیروی انسانی۱۴۰۴ وزارت بهداشت/ انجمن تغذیه ایران هم به صف معترضان پیوست

طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته‌های علوم تغذیه تا سال ۱۴۰۴ توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان درحالی تدوین و به وزارت بهداشت پیشنهاد شد که این موضوع اعتراض کارشناسان تغذیه را به دنبال داشت.
کد خبر : 486964
تغذیه.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا_ امیرمحمد زندی؛ طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته‌های علوم تغذیه تا سال ۱۴۰۴ توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان تدوین شد و این موضوع با  #لغو_طرح_توهین‌آمیز در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرده و کارشناسان تغذیه  به این طرح به‌شدت اعتراض دارند، آنها معتقدند که بر اساس این طرح تمام فارغ‌التحصیلان تغذیه باید دستیار پزشک شوند؛ اما تصمیم‌گیری برای این رشته نباید توسط چند پزشک انجام شود و لازم است از نظرات کارشناسان مربوطه استفاده شود.


مشکل کجاست؟


برخی کارشناسان تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مورد طرح برآورد نیروی انسانی گفتند: براساس این طرح، فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه صلاحیت کارشناسی تغذیه و رژیم‌ درمانی را ندارند و تنها متخصصین MD-PhD که ابتدا پزشک بودند و بعد از ورود به رشته تغذیه مدرک دکترای تغذیه گرفته‌اند، باید این خدمات را ارائه دهند.


این کارشناسان به  نوع برآورد نیروی انسانی در مورد نیاز رشته‌های علوم تغذیه اعتراض دارند و گفتند: بر اساس این طرح تا سال 1404، 700 فارغ‌التحصیل MD-PhD باید در بخش‌های مختلف بیمارستانی و بالین و نیز آموزش مسئولیت کار را بر عهده بگیرند. در حالی که این افراد حکم مهمانی را دارند که وارد رشته ما شده‌اند و الان می‌خواهند که کارشناسان تغذیه را از خانه بیرون کرده و از حق خود محروم کنند.


برای خیلی از این کارشناسان و دانش‌آموختگان سؤال پیش آمده که هدف از نشاندن یک پزشک بر رأس انستیتو تغذیه با تنها ۳ سال تحصیلات مرتبط با تغذیه به جای صد‌ها تن از شایستگانی که ده سال عمر خود را در رشته تغذیه تحصیل کرده و سال‌های زیادی تجربه اندوخته و با شایستگی phd کسب کرده‌اند چیست؟


سنگ اندازی برای کارشناسان تغذیه


در همین زمینه  سید علی کشاورز،  دبیر هیئت ممتحنه و ارزشیابی علوم تغذیه تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مورد اهمیت رشته‌های علوم تغذیه اظهار کرد: حدود سه سال قبل وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها را تحت عنوان قطب‌های آموزشی در حوزه سلامت تقسیم کرد که رشته‌های علوم پزشکی دقیق‌تر بررسی شود.


وی افزود: بر همین اساس  بحث علوم تغذیه به خراسان رضوی سپرده شد که  مورد اعتراض قرار گرفت و سپس جلسه ای در مشهد برگزار شد و تقسیم بندی دقیقتری انجام شد و تصمیم گرفته شد تا برخی رشته‌های تغذیه گسترش بیشتری پیدا کند.


کشاورز بیان کرد: برای مثال  رشته تغذیه بالینی باید گسترش بیشتری پیدا می‌کرد؛ همچنین کارشناسی ارشد تغذیه ورزشی، علوم بهداشتی و تغذیه بهداشتی نیز از جمله رشته‌هایی بود که باید مورد توجه بیشتری قرار می‌گرفت.


 وی درباره طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته‌های علوم تغذیه تا سال 1404 گفت: اخیراً طرحی از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به وزارت بهداشت داده شده است که جای تأمل دارد که با توجه به طرح سه سال گذشته نباید یک طرح از سوی دانشگاهی که کوچکترین گروه آموزشی را دارد به وزارت بهداشت ارائه شود.


 کشاورز  گفت: در این طرح اجازه به کار گرفتن فارغ‌التحصیلان رشته فیزیولوژی ورزش در حوزه تغذیه داده شده است که بسیار جای نگرانی دارد، همچنین کارشناسان ارشد تغذیه بالینی برای کار در مراکز درمانی در سال 99 تربیت شدند که حالا با توجه به این طرح با مشکل رو به رو خواهند شد.


دبیر هیئت ممتحنه و ارزشیابی علوم تغذیه تهران بیان کرد: همچنین به برخی پزشکان از پزشکان اجازه ورود به رشته تغذیه داده شده که با توجه به آزمون‌های اخیر متوجه شدیم حضور پزشکان در رشته تغذیه زیاد موفقیت‌آمیز نیست و باید در این طرح تجدید نظر صورت بگیرد.


طرحی که علمی نیست


علی میلانی، عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در این مورد گفت: بر اساس برآوردی که در حوزه  جذب نیروی انسانی در رشته‌های مختلف علوم تغذیه صورت گرفته مشکل بزرگی که دارد این است که تمامی واقعیت‌های جامعیت  تغذیه و نیاز‌های کشور مورد بررسی قرار نگرفته است.


وی افزود: در برنامه ششم توسعه به‌صراحت  به موضوع پیشگیری اشاره شده است و دانش‌آموختگان رشته علوم تغذیه نیز در موضوع پیشگیری اهمیت ویژه‌ای دارند.  


میلانی بیان کرد: طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته‌های علوم تغذیه تا سال ۱۴۰۴ از ظرفیت نهادی استفاده نکرده است؛  برای مثال  هیئت ممتحنه و ارزشیابی علوم تغذیه، انستیتو تحقیقات تغذیه غذایی کشور، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و چندین نهاد نظرشان در تدوین این برنامه دخالت داده  نشده است و بنابراین می‌توان به‌صراحت گفت که این برنامه دارای مشکل است و باید مورد بررسی قرار بگیرد.


وی بیان کرد: همچنین در این برنامه باید به آموزش پزشکان توجه شود که هزینه‌های بالایی را به همراه دارد، این موضوع اتلاف منابع است و درست نیست.


میلانی با ابراز نگرانی به عدم توجه به دانش‌آموختگان رشته تغذیه گفت:  انجمن تغذیه ایران  نگران  9 هزار دانش‌آموخته علوم تغذیه است و این برنامه قطعاً به موضوع دانش‌آموختگان ضربه می‌زند، نادیده گرفتن این ظرفیت می‌تواند خسارت جبران ناپذیری به جامعه وارد کند.


عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با اشاره به ایرادات طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته‌های علوم تغذیه تا سال ۱۴۰۴ گفت: وقتی می‌خواهیم یک سند علمی تنظیم کنیم باید ارجاعات محکمی داشته باشیم؛ حال آنکه در این سند هیچ قوت سیاستی صورت نگرفته است و این موضوع اصلاً به صلاح علوم تغذیه نیست و ایرادات علمی دارد که باید بررسی شود زیرا حدود 3 هزار دانش آموخته علوم تغذیه در مراکز درمانی شهری در حال خدمت رسانی به مردم هستند و نیاز به تقویت بیشتر نیروی انسانی متخصص در علوم تغذیه دارند.


نگاه‌ها به مسئولان وزارت بهداشت


حال باید دید که با توجه به اعتراضات صورت‌گرفته توسط کارشناسان و دانش آموختگان رشته علوم تغذیه مسئولان وزارت بهداشت چه تصمیمی در مورد طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز رشته‌های علوم تغذیه تا سال ۱۴۰۴ خواهند گرفت و آیا تجدید نظر در مورد این طرح صورت می‌گیرد یا خیر.


انتهای پیام/4148/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: تغذیه فضای مجازی
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
مستر نوبادي
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
۰
حرف ما اينه رشته مال ماست چرا يكي ديگه بايد بياد اونو صاحب بشه يعني كسي كه ١١سال اين رشته رو خونده از كسي كه ٢واحد تغذيه خونده صلاحيتش كم تره!در ضمن اون بحث تغذيه ورزشي كه واقعا مسخرس!بدون كنكور اون رشته وزارت علوم ميخونن بيان رژيم بدن!!!! اينطوري سلامت مردم حفظ ميشه!
E.sharifi
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
۰
سلامت جامعه در گروی حضور تغذیه دانان?
E.sharifi
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
۰
ما پای خواسته هایمان خواهیم ماند
Shima
Germany
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
۰
اتحادمان بی نظیر است.بدون شک به خواسته هایمان میرسیم.
حق گرفتنیست
حنا
Canada
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
۰
سوال اینجاست در بحث رژیم درمانی چه گروهی پیشنیاز قدرتمندتری دارد؟
به نظر میرسد آزمون تخصص خود گویای ماجراست!
حسینعلی پور
Canada
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
۰
یک فرد آکادمیک باید بداند در همه جای دنیا
رژیم درمان:
یعنی کسی که با رژیم درمان میکند.
تیمور
Canada
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
۰
در بحث تغذیه بالینی بدون شک کسانی که از بیس در رشته ی تغذیه تحصیل کردند صلاحیت بیشتری دارند
ترابی
Germany
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
۰
اجازه نمیدهیم هدف و آینده مان نابودشود
پورقاسم
Canada
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
۰
جامعه علوم پزشکی همکار هم هستند نه مقابل هم!
ذهنیت کار گروهی باید تقویت شود.
ستوده
Canada
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
۰
با وعده های پوشالی کما فی سابق نمیگذریم،جامعه تغذیه بیدار است.
B.khalili
Germany
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
۰
داد کن، از همّت مردم بترس
نیم‌شب از بانگ تظلّم بترس
نگار
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
۰
تغذیه خط اول پیشگیری و درمانه. با سلامت مردم نباید بازی کرد
جمالی
Canada
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
۰
تغذیه بالینی مخصوص رژیم درمانگران
Negin
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
۰
تغذیه بالینی مخصوص رژیم درمانگران است و باید کار را به کاردانش بسپارند
رسولی
Canada
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
۰
چشمان ما چیزهایی دیده که چشم هیچ انسانی نباید ببیند.
چشمان ما خطاهای غیر قابل پذیرش زیادی دیده که این بار با اتحاد خود خطا کاران را از خطای خویش سخت پشیمان میکنیم.
رحمانیان
Canada
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
۰
این طرح توهین آمیز در ادامه حذف علوم پایه بوده است،و علوم پایه در هیچ کشوری حذف نشده که همواره راه خود را با تمام تلاش ادامه میدهد.حذف علوم پایه از مسئولیت بالینی یعنی عمل غیر اکادمیک
Rasool
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
۰
‏دانش آموختگان تغذیه و رژیم درمانی در سراسر دنیا متخصص این رشته هستند
✔از جامعه تا بالین
رحمانیان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
۰
تغذیه بالینی مخصوص رژیم درمانگران
یوسفی
Canada
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
۰
دیشب جامعه ی تغذیه ایران برای فریاد مطالباش بیشتر از ۹۰ هزار توییت فرستادن اما هیچکس پاسخگوی ما نیست.
نظری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
۰
انجمنام را ربودید دیگر اجازه نمیدهیم رشته مان هم از دست برود..
رقم زاده
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
۰
توهین بزرگ به جامعه تغذیه : جامعه ی تغذیه توانایی کار بالینی ندارد‌.
نیکزاد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
۰
رژیم درمانی تغذیه دانان علاوه بر پیشگیری در درمان نقش مهمی دارد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
۰
در بحث تغذیه بالینی بدون شک کسانی که از بیس در رشته ی تغذیه تحصیل کردند صلاحیت بیشتری دارند.
امین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
۰
هویت رشته ی ما از بین رفتی نیست.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
۰
تا زمانی که افراد غیرتغذیه ای کار را در دست داشته باشند وضعیت جامعه ی ما همین خواهد بود
خواستار عزل ۵ غیرتغذیه ای هستیم
Mis hzd
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
۰
دانش آموختگان تغذیه و رژیم درمانی در سراسر دنیا متخصص این رشته هستند.
آیناز
Netherlands
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
۰
ما خواستار لغو طرح آمایش تغذیه هستیم طرحی که کل ۵۴ صفحه آن توهین به دانش آموختگان تغذیه است کسانی که کل ۴ سال لیسانس را رژیم درمانی یاد میگیرند و در نهایت تا phd ما حدود ۱۱ سال از مفاهیم بالین و رژیم درمانی رو می آموزیم هیچ کس حق توهین به ما ندارد مطابق گفته مقام معظم رهبری پیشگیری مقدم بر درمان است و ما بچه های تغذیه خط مقدم پیشگیری هستیم
Maedeh
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
۰
ما با پزشکان محترم هیچ تقابلی نداریم.تنها هدفمان حفظ جایگاه فارغ التحصیلان تغذیه از کارشناسی تاphd در کنار سایر اعضای تیم درمان بر بالین بیمار و کمک به سلامت بیماران است.مانند آنچه در تمام دنیا اتفاق می افتد..
ستاره
United States of America
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
۰
یعنی دیگه باید چیکار کنن که بفهمن اینکارشون خیانته؟
Nutrition
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
۰
دانش آموختگان تغذیه و رژیم درمانی در سراسر دنیا متخصص این رشته هستند. پس باید کار به کاردان سپرده شود
تارا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
۰
‏در تمام دنيا پسوند باليني در امر تغذيه به دانش اموخته ان مي چسبد انتظار ميرود نگاهی به مدل هاي کشور های پیشرفته بیاندازید
Maedeh
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
۰
ما با پزشکان محترم هیچ تقابلی نداریم.تنها هدفمان حفظ جایگاه فارغ التحصیلان تغذیه از کارشناسی تاphd در کنار سایر اعضای تیم درمان بر بالین بیمار و کمک به سلامت بیماران است.مانند آنچه در تمام دنیا اتفاق می افتد.
F.slr
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
۰
سلامت جامعه درگروی حضور تغذیه دانان
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
۰
تغذیه بالینی مخصوص تغذبه دانان است و بس. کسی که از بیس تغذیه نخونده نسبت به تغذیه دانان که چندین سال مشغول تحصیل در حیطه تغذیه و رژیم درمانی اند، در اولویت دوم نسبت به تغذیه دانان قرار میگیرد
Khalili
Germany
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
۰
تغدیه بالینی فقط منحصر به رژیم درمانگران اجازه نمیدیم ایندمونو نابود کنن
poorsaleh
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
۰
خواستار عزل ۵ غیر تغذیه ای هستیم
ذاکری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
۰
ةغذیه تغذیه اصول اولیه درمان و پیشگیری می‌باشد لطفاً به متخصصین مربوطه بسپارید
سعید احمدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۳
۰
واقعا این طرح یک طرح یک جانبه و بدون تحقیق و پژوهش واقعی و یکجانبه و صادر شده از طرف گروهی پزشک است
این طرح یک توهین آشکار به متخصصان و دانش آموختگان تغذیه هستش
چرا باید دوستانی که 7 الی 10 سال به صورت تخصصی رشته تغذیه رو خوندن برن زیر دست پزشکانی که یک دوره ی کوتاه تغذیه می خونن
اصلا چرا باید یک پزشک با سهمیه ی بی مورد وارد این رشته بشه
چرا پزشکان همه پست های مدیریتی رو فقط برای خودشون می خوان
این جز زیاده خواهی و ظلم نیستش
اسو
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
۰
چرا تعجب کردین ما سالها است میگیم وزارت پزشکان و شما صداتون در نمیومد اها حالا دیدین که فقط باید پزشک باشه چرا چون وزارت گفته حالا وزارت میه همه پزشکن و پول دارن تمام بعد از همه امسال نوبت کیه
احسان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
۰
بنده به عنوان یک معلم پرستار با سابقه ار متخصص بیشتر قبول دارم و همچنین کارشناس تغذیه از پزشک عمومی
هلدینگ شایسته