اقدامات ابتکاری در خصوص مقابله با کرونا
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، زمانی که صحبت از ویروس کرونا میشود، بسیاری از افراد اینگونه فکر میکنند که ویروس کرونا قرار است تمامی کسبوکارها را از بین ببرد و آنها را نابود کند
ویروس کرونا و دیگر بحرانها نهتنها کسبوکارها را نابود نمیسازند بلکه میتوان گفت یک فرصت ایجاد میکند تا باعث فروش بیشتر خدمات و محصولات در برخی از شغلها نیز بشود. برای مثال این روزها سوپرمارکتهای آنلاین فروش چند برابری را تجربه کردهاند چراکه بیشتر مردم ترجیح میدهند در خانه بمانند و در مکانهای شلوغ و آلوده رفتوآمد نداشته باشند؛ اما بههرحال بعضی از کسبوکارها هم مشکلات زیادی را تجربه کردهاند و فروش آنها در این ایام به حداقل مقدار ممکن رسیده است.
اگر میخواهید فروش شما دچار بحران نشود ابتدا باید شغل خود را در نظر بگیرید و سپس سعی کنید کارهایی که میشود برای فروش بیشتر انجام داد را یادداشت کنید. برای مثال فروشگاههای زنجیرهای که شماره مشتریانشان را دارند میتوانند به کمک اساماس مارکتینگ یک پیامک به همه مشتریان ارسال کنند و آنها از فروش تلفنی مطلع سازند.
در حقیقت این کار باعث میشود تا بیشتر مشتریان برای خریدهایشان از همان فروشگاه مورد علاقه قبلیشان استفاده کنند اما به شیوهای جدید و آسانتر. همچنین بسیاری از فروشگاههایی که وبسایت داشتند اما به هر دلیلی وبسایت آنها بازدید مناسبی نداشت در این ایام توانستهاند رونق مناسبی را به وبسایتشان دهند و ارتباطشان با مشتریان را از طریق سایت حفظ کنند. این موضوع کمک میکند تا بعضی از پتانسیلهای فراموششده در کسبوکارتان مجدداً رونق بگیرد.
در حال حاضر این ویروس اولین و آخرین ویروس و تهدید برای بشر و کسبوکارها نبوده و نخواهد بود پس باید به این فکر کنیم چه زیرساختی را آماده کنیم تا بتوانیم در برابر این تهدیدها کسبوکار خود را در امان نگه داریم.
راهکارهایی در خصوص ارتقای توانمندی بازاریابی و ثبات در زنجیره تأمین شرکتها در مدیران بحران میتوان اشاره کرد:
برای ارتقای توانمندی بازاریابی شرکتها در مدیریت بحران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بهرهمندی از سایر روشهای فروش مانند فروش آنلاین
- توسعه سبد محصولات با نوآوری سریع مبتنی بر نیازهای مشتریان.
- اجتناب از سوءاستفاده از بحران برای کسب سودهای کوتاهمدت در راستای بازاریابی اجتماعی
- برقراری ارتباط مداوم با مشتریان از طریق کانالهای مختلف (تلفن، پیام کوتاه، ایمیل و شبکههای اجتماعی).
- تقویت شبکه توزیع محصولات.
- رصد دائمی اقدامات بازاریابی رقبای محلی و بهترینهای صنعت.
- بهینهکاوی از بهترین تجربیات و اقدامات بینالمللی.
- اقدامات ابتکاری در خصوص مقابله با افت تقاضا.
راهکارهای زیر برای ایجاد ثبات در زنجیره تأمین شرکتها در مدیریت بحران است:
- شناسایی و ارزیابی ریسکهای زنجیره تأمین و اولویتبندی آنها.
- ارتباط مستمر با تأمینکنندگان و آگاهی از شرایط تولید و توزیع آنها.
- حمایت مالی/غیرمالی از شرکای زنجیره تأمین.
- شناسایی تأمینکنندگان جایگزین.
- شناسایی مواد اولیه جایگزین.
*سعید صائمی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
انتهای پیام/4134
انتهای پیام/