بررسی امکان برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب تهران/ نمایشگاه، فروشگاه یا برگزاری یک رویداد به هر قیمت ممکن!
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اگر شیوع ویروس کرونا همه چیز را دگرگون نکرده بود، امروز پنجم اردیبهشتماه آخرین روز نمایشگاه بینالمللی کتاب را پست سر میگذاشت. نمایشگاهی که با حضور صنعت نشر کتاب و حضور میلیونی اهالی قلم، کتابخوانان، دانشجویان و دانشآموزان به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور به دلیل همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان قرار بود چند روز زودتر و در تاریخ ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ برگزار شود.
شیوع ویروس کرونا در جهان و رسیدن این ویروس به ایران و منع برگزاری رویدادهای فرهنگی و تجمعات در کشور این رویداد را هم تحت تأثیر قرار داد و برگزاری آن را به تعویق انداخت. طبق اعلام مسئولان برگزاری این دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزاری این رویداد فرهنگی در فصل بهار ممکن نیست و حتی احتمال لغو آن در این سال هم مطرح است.
حالا چند روزی است که برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب تهران نیز به عنوان یکی از گزینههای برگزاری این دوره از نمایشگاه در رسانهها مطرح شده است.
در این میان بسیاری از کارشناسان حوزه نشر و کتاب و ناشران که عضو مهمی از این رویداد هستند. تردیدهای جدی در امکان برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی دارند. اولین نکته درباره برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب امسال مبهم بودن تأکید بر جنبههای مختلف آن است؛ سعید مکرمی؛ مدیر نشر اسم در همین زمینه به خبرنگار آنا گفت: نمایشگاه کتاب چند تا بعد دارد و هر تصمیمی برای آن گرفته میشود با توجه به این ابعاد باید گرفته شود یعنی بیتوجهی به این ابعاد باعث میشود که نتوانیم تصمیم درست یا به قاعدهای بگیریم. بعد اول جنبه نمایشگاهی، بعد دوم جنبه فروشگاهی و بعد سوم جنبه رویدادی نمایشگاه کتاب است. وقتی راجع به مجازی شدن نمایشگاه کتاب یا درباره تعویق نمایشگاه کتاب حرف میزنیم بدون آنکه متوجه باشیم درباره کدام بعد نمایشگاه صحبت میکنیم یک مقدار مسئله سخت میشود. اگر نمایشگاه کتاب میخواهد مجازی شود یعنی چه چیز آن مجازی میشود؟
امروز کمتر کسی وجود دارد بر فروشگاهی بودن نمایشگاه کتاب تهران تردید داشته باشد. بسیاری از ناشران حساب زیادی بر روی فروش 10 روزه خود در ایام نمایشگاه باز میکنند؛ مردم و کتابخوانها با حضور در نمایشگاه کتابهای مورد علاقه خود را میخرند با نویسندگان و ناشران مورد علاقه خود دیدار و گفتگو میکنند و مدیران و مسئولان ارشاد نیز با تأکید بر جنبه رویدادی نمایشگاه با افتخار گل خود را از باغ نمایشگاه میچینند و ظاهراً یک اتفاق برد-برد برای مردم، ناشران، اهالی نشر و قلم و وزارت فرهنگ و ارشاد رقم میخورد.
محسن دریالعل؛ مدیرعامل انتشارات روایت فتح و نشر ساقی نیز در گفتگویی اظهار کرد: در بحث نمایشگاه کتاب فقط تخفیف مطرح نیست. دیدن کتابها از نزدیک، دیدار با نویسندگان و نشستهای تخصصی، همه فضای نمایشگاه را میسازند. اگر منظور از نمایشگاه مجازی کتاب راهاندازی زیرساخت فروش باشد، همین الان هم اغلب ناشران سایت فروش دارند و کتابفروشیهای مجازی هم هستند. نمایشگاه مجازی باید چیزی ورای اینها باشد.
یکی دیگر از جنبههای دیگر نگرانی ناشران برای برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب تهران ورود وزارت ارشاد و مؤسسه خانه کتاب به بحث فروش کتاب و رقابت با بخش خصوصی در عرضه کتاب است. وزارت ارشاد باید وظیفه تسهیلگری خود را به جا بیاورد، و در صورت اقدام برای برگزاری مجازی این رویداد کم و کیف این مسئله روشن شده و نگرانیها در این زمینه را برطرف کند.
اکنون آنچه مشخص است این نکته است که ایده برگزاری نمایشگاه تهران به صورت مجازی هنوز خام است و اختلاف نظرات بسیاری در بین همه گروههای درگیر در آن وجود دارد. باید منتظر ماند و دید که ابتدا تصمیم نهایی مدیران و مسئولان در وزارت ارشاد و نمایشگاه تهران بر برگزاری فیزیکی این رویداد خواهد بود یا مجازی؟ و در صورت برگزاری مجازی این رویداد سازوکارش چگونه خواهد بود.
انتهای پیام/4028/پ
انتهای پیام/