دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1394 - 16:50

علی قنبری: به شعر-پرفورنس اعتقادی ندارم/ پرفورمنس «چطور یک کره را مکعب ببینیم» 28 و 29 آبان‌ماه در گالری سبحان

علی قنبری به همراه گروهی از هنرمندان مضغول آماده‌سازی یک پرفورمنس است. او که در این اجرا درباره شعر و پرفورمنس صحبت می‌کند، به عبارت شعر-پرفورمنس اعتقادی ندارد و به دنبال برداشتن مرزهاست.
کد خبر : 48452

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، علی قنبری، شاعر و منتقد شناخته شده، مدتی است که همراه با گروهی از هنرمندان در صدد نمایش پرفورمنسی است با نام «پرده‌خوانی و معرکه‌گیری؛ چطور یک کره را مکعب ببینیم». پرفورمنسی که خود نویسنده، طراح و یکی از بازیگرانش است، شیلا توکلی دیگر بازیگر آن خواهد بود، الهام شیروی دستیار اوست و قرار است با همکاری خالق گرجی و امیر ارزانیان 28 و 29 آبان در گالری سبحان تهران به اجرا در آید.



وی درباره این پرفورمنس به خبرنگار آنا گفت: «این اجرا، درواقع یک جور معرکه‌گیری و پرده‌خوانی است که من به عنوان یک شاعر در بخش‌هایی از آن درباره تفاوت‌های شعر و پرفورمنس حرف می‌زنم، و درباره آدم‌هایی که هر کدام، جهان یکه و خاص خودشان را می‌سازند و نهایتا اینکه چطور می‌شود یک کره را مکعب دید!»


قنبری تاکید کرد: «نگاه من در این اجرا، معطوف است به نگاه سایبر پانک که معنایش برداشتن مرزها بین نخبگان و عوام است.»


وی در پاسخ به این سوال که نظرش درباره حضور شاعران در وادی پرفورمنس و باب شدن عناوینی همچون شعرِ‌اجرایی گفت: «به اعتقاد من پرفورمنس، فقط پرفورمنس است و نباید هیچ اسمی را با هر خط و ربطی به عنوانِ پرفورمنس چسباند، حتی اگر تم اصلی در آن،‌شعر، نقاشی و یا هر چیزی دیگری باشد.»


این شاعر و مترجم یادآور شد: «در هنر پست‌مدرن، ممکن است یک تم اصلی به صورت فیزیکی و حجمی در بخشی از کار ظهور پیدا کند. مثل رمانی پست مدرن که داستان اصلی در بخش‌های کوتاهی از رمان دنبال می‌شود و غالب بخش‌ها‌ به موضوعات و رویدادهایی فرعی و حتی نامربوط به داستان اصلی اختصاص داده می‌شوند.»


شاعرِ مجموعه «یک ساعت سعد با مارک وستندواچ» ضمن بیان این مطلب که او در پرفورمنس خود،‌ تنها درباره شعر حرف می‌زند و کلیت اجرا، ربطی به شعر ندارد ادامه داد: «من می‌خواهم مرز بین ژانرها را بردارم، بنابراین این اجرا را منتسب به هیچ هنر و ژانر هنری نمی‌دانم. این فقط یک اجراست، و اجرا با تمام موتیف‌هایش مثل تاک شو، پرفورمنس و... کلاسه‌بندی ژانریک هنری ندارد.»


قنبری با اشاره به آنچه به عنوان شعر-پرفورمنس معرفی می‌شود، اضافه کرد: «من معتقدم شعر، وقتی از وضعیت کتابت خارج می‌شود، پرفورمنس آغاز می‌شود. به عبارت دیگر حتی وقتی یک مخاطب شعری را از یک مجموعه می‌خواند، نوعی از پرفورمنس اتفاق افتاده است.»


وی ادامه داد: «بعضی از دوستان فکر می‌کنند من هم می‌خواهم در قالب تعریفِ شعرِ اجرایی یا همان شعر-پرفومرمنس اجرایی داشته باشم ولی من اصولا با این عنوان موافق نیستم. به همین خاطر بهتریم عنوانی که می‌شود برای کار من به کار برد، همان پرده‌خوانی و معرکه‌گیری است؛‌ البته با شکل پست مدرنی که دارد.»


مترجم و گرد‌آورنده‌ آنتولوژی «شعر پست‌مدرن» درباره زمان و مکان اجرایش توضیح داد: «این پرفورمنس 28 آبان از ساعت 17 و 29 آباد در ساعت‌های 16 و 18 در گالری سبحان، به اجرا گذاشته می‌شود.»


لازم به ذکر است گالری سبحان در آدرس بزرگراه صدر، خروجی کامرانیه، بعد از زیرگذر صدر، خیابان عباسی، کوچه پیش‌تاز، بن‌بست بعثت، پلاک 4 واقع است. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با تلفن 22231480 تماس حاصل کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته