نشر الکترونیک تاثیر منفی بر جایگاه کتب چاپی ندارد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، برنامه گفتوگوی فرهنگی، رادیو گفتوگو میزبان رضا حاجی آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس و حسین عابدینی مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال با موضوع تهدید کرونا و فرصت بازار انتشارات الکترونیک بود.
حاجی آبادی در ابتدای این برنامه با اظهار اینکه شیوع کرونا مراجعه حضوری مردم به کتابفروشیها را کاهش داده گفت: سایت فروش آنلاینِ انتشارات «هزاره ققنوس» قبل از شیوع کرونا هم خدمات رسانی می کرد اما در اسفند و فروردین ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل فروش بیشتری کرد.
این ناشر با بیان اینکه محتوا می تواند قالب کتاب اعم از الکترونیکی و یا چاپی بودن را تعیین کند متذکر شد: معمولاً رشد فناوریها همزمان با رشد فرهنگ در جوامع اتفاق نیفتاده و به همین دلیل فرهنگ سازی برای خرید الکترونیکی کتاب بسیار مهم و جدی به شمار می رود.
مدیر انتشارات «هزاره ققنوس» فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر مردم از نسخههای دیجیتالی کتاب را ضروری خواند و گفت: معمولاً تصمیم گیرندگان کمال فرآیند کتاب را در فروش آن می دانند درصورتیکه مهم ترین هدف کتاب نه فروش بلکه خوانده شدن آن و مهم تر از آن، تغییر دیدگاه و اضافه شدن تفکر جدید به تفکرات خوانندگان کتاب است.
وی با اشاره به فرصتهایی که نشر الکترونیکی برای جامعه ایجاد خواهد کرد گفت: بیماری کووید 19 رسانهها را تا زیادی تغییر داده است و لذا اگر کتاب را هم یک رسانه در نظر بگیریم می توان گفت این رسانه با شیوع کرونا دستخوش تغییراتی شد بطوریکه در این شرایط شاهد افزایش خرید اینترنتی کتاب چاپی و صوتی هستیم.
حاجی آبادی با تأکید بر اینکه ناشران باید از این فضای کنونی برای رشد نشر الکترونیک استفاده کنند گفت: همانطور که آمدن تلویزیون باعث حذف رسانه ی رادیو و تزلزل جایگاه آن نشد نشر دیجیتال و الکترونیک هم تاثیر منفی بر جایگاه کتب چاپی نخواهد گذاشت و تنها بخشی از کارکرد رسانه ای کتاب را بر عهده خواهد گرفت.
این ناشر با بیان اینکه چاپ تعدادی از کتابهای در آستانه چاپ را متوقف کردیم گفت: احتمالاً این کتابها را به صورت دیجیتالی و در تیراژهای خیلی پایین تری چاپ خواهیم کرد و علاوه براین، فروش کتابهای الکترونیکی را نیز با ارائه 25 درصد تخفیف افزایش دادیم.
همچنین در ادامه این «گفت و گوی فرهنگی"، عابدینی اظهار داشت: هر محتوا و یا کتابی که از طریق اپلیکیشنها و یا ابزارهایی چون تبلت و گوشی تلفن همراه به مخاطب فروخته شود «نشر الکترونیک» نامیده می شود.
مدیر مسئول انتشارات «سفیر اردهال» با اشاره به تفاوت کارکرد نشر دیجیتال در انواع کتابها گفت: برخی کتابها آموزشی اند که تالیف آنها هم چندان زمان بر نیست اما تالیف و ترجمه کتابهایی که مثلاً در حوزه منابع طب سنتی نوشته و ترجمه می شوند به مدت زمان خیلی زیادی نیاز دارد و قطعاً ورود چنین کتابهایی به حوزه نشر الکترونیک بدون امنیت لازم برای ناشر و مولف به صرفه نخواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگ استفاده از کتاب دیجیتال در جامعه ایرانی ایجاد شده یا خیر؟ گفت: حداقل ابزار برای استفاده از این تکنولوژی یک موبایل دو میلیون تومانی است اما اگر مردم کل کشورمان یک دهم و حتی یک صدم این مبلغ را به خرید کتابهای فیزیکی اختصاص دهند اقتصاد نشر رشد زیادی خواهد کرد.
عابدینی ادامه داد: معتقدم که نشر الکترونیک حداقل تا چند سال آینده کمک خاصی به اقتصاد نشر کشورمان نخواهد کرد چراکه هنوز زیرساختهای آن به شکل کامل فراهم نیست.
مدیر مسئول انتشارات «سفیر اردهال» فعال تر شدن بخش فروش اینترنتی را از مزایا و فرصتهای نشر الکترونیک خواند و گفت: نشر الکترونیک باعث به روزرسانی بیشتر سایت فروش کتابهای مورد علاقه مردم شده است.
عابدینی اظهار داشت: امید ما ناشران حتی ناشران بزرگ به همان 15 درصد سود فروش در نمایشگاه 10 روزه بود که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی شود، به همین خاطر تعدیل نیرو کردیم و به نظرم اینجاست که وزارت ارشاد باید از ناشران حمایت عادلانه داشته باشد.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/