دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش تفریغ بودجه ۹۷؛

4/8 میلیارد دلار ارز گمشده؛ از گزارش دیوان تا توضیحات همتی و دستور رئیسی

طبق گزارش تفریغ بودجه، مجموع ارزی که در سال ۹۷ به صرافی‌ها و وارد کنندگان کالا‌های اساسی و غیراساسی داده شده ۳۱ میلیارد دلار بوده است که از این رقم، حدود ۴.۸ میلیارد دلار ما به ازای واردات کالا نداشته است.
کد خبر : 483441

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی (دادگاه مالی-اداری) وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور را بر عهده دارد. این نهاد به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‌کند. یکی از وظایف دیوان محاسبات ارائه گزارش تفریغ بودجه به مجلس است.
تفريغ بودجه نوعی حسابرسی کلی عمليات مالی دولت است که نشانگر میزان همخوانی يا عدم تطابق عمليات مالی دولت بر مبنای محاسبات پيش بينی شده است.


در سال ۹۷ و با افزایش شدید قیمت دلار که تا بیست هزار تومان هم پیش رفت عده‌ای با دریافت ارز دولتی مستقیما اقدام فروش ارز در بازار آزاد کردند. عادل آذر رییس دیوان محاسبات  در نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ پرداخت، در این گزارش به مواردی از فساد  افرادی اشاره شد که با وجود دریافت ارز دولتی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) یا اصولا کالایی وارد نکرده‌اند یا این کالاها در فهرست کالاهای اساسی نبوده است.
آذر در اینباره گفته است: «مجموع ارزی که در سال ۹۷ به صرافی‌ها و وارد کنندگان کالا‌های اساسی و غیراساسی داده شده ۳۱ میلیارد دلار بوده است که از این رقم حدود ۴.۸ میلیارد دلار ما به ازای واردات کالا نداشته است». به عنوان مثال از تعداد ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی که بیش از صد میلیون دلار ارز دولتی گرفته بودند، ۳۲ نفر هیچ وارداتی انجام‌نداده‌اند؛ همچنین تعداد ۳۱ نفر از مجموع ۴۸ نفری که بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار ارز دولتی در سال ۹۷ گرفتند هیچ وارداتی نداشتند.


واردات با ارز دولتی


بر اساس گزارش تفریغ بودجه، از جمله اقلام وارداتی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و  به آن اشاره شده کالاهای "غیراساسی" نظیر نخ دندان، عروسک، اسباب بازی، تشک، لوازم آشپزخانه، لوازم بدن سازی، لامپ، درب قوطی، درپوش، غذای سگ و گربه، چوب بستنی، انواع خاک، پاک کننده و پارچه اختصاص بوده‌است؛  بعضی از این اقلام حتی دارای مشابه داخلی هم بوده‌اند.


همچنین حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت قیمت ارز باید به حساب بانک‌های عامل واریز می‌شد که تا سال ۹۸ تنها ۲ هزار میلیارد تومان آن بازگشته و ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد د آن تاکنون بازنگشته است.


 ۱,۸ میلیارد دلار از ۴.۸ میلیارد دلار رفع تعهد شد


رئیس کل بانک مرکزی درباره ماجرای دلارهای گم شده گفت: اولا این گزارش آنگونه که اعلام کرده‌اند ۱۲ آذر ۹۸ تهیه شده است و در همان فاصله ۱,۸ میلیارد دلار آن رفع تعهد شده است. پس الان این مابه‌التفاوت ۳ میلیارد دلار است. دلیل این ۳ میلیارد دلار هم گم شدن پول نیست بلکه واردکننده به دلیل شرایط تحریمی نتوانسته رفع تعهد کند. کالا ممکن است هنوز در راه مانده باشد چون ما برای برخی کالاها مانند ماشین آلات صنعتی تا ۱۲ ماه فرصت می‌دهیم وارد کنند. سوم ممکن است تفاوت محاسبات در گمرک باشد. پس همه این عوامل وجود دارد.
وی در رابطه با برخورد با مجرمین گفته‌است: از این 3 میلیارد دلار، ۱,۵ میلیارد دلار را که به نظر ما واردکننده به تعهداتش عمل نکرده است، اسامی‌شان را به سازمان تعزیرات داده‌ایم. ضمنا چندصد میلیارد دلاری هست که به مرحله کیفری رسیده و قوه قضائیه هم دارد پیگیری می‌کند و افراد و عاملانشان در زندان هستند. پس اینگونه نیست که ۴.۸ میلیارد دلار گم شده است، خیر همه اینها حساب و کتاب دارد.


رئیس جمهور هم در رابطه با گزارش دیوان محاسبات گفته است:‌ نهاد نظارتی برای تکمیل گزارشش با دولت حرف بزند، شما دیدید که رئیس بانک مرکزی به خوبی توضیح دادند. من خواهش می‌کنم از همه عزیزان بیانشان به گونه‌ای نباشد که مردم را دچار شبهه کنند. من بخشی از گزارش راجع به ارز شنیدم صد‌درصد غلط بود.


رئیس دیوان محاسبات از ارسال گزارش تفریغ بودجه به سران سه قوه با هماهنگی ریاست مجلس گفته است. به گفته وی حسن روحانی، به رئیس بانک مرکزی دستور داده‌است تا ریال آخر را پیگیری و وصول کند. عادل آذر همچنین گفته است پرونده حدود ۱۵ نفر از متخلفان به دادسرا ارسال شده و در اولویت رسیدگی قرار دارد.


رئیسی ریاست قوه قضائیه هم پس از مشاهده گزارش تفریغ، بلافاصه به دادستانی تهران دستور داده است موضوع به صورت ویژه در یک شعبه اختصاصی مورد بررسی قرار  بگیرد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته