دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاه آنا به رونق گرفتن سینما در VOD؛

اکران آنلاین «خروج»، «منطقه پرواز ممنوع» و «رد خون» در هفته جاری / سبد آثار سینمایی در قرنطینه خانگی سنگین شد!

با اکران آنلاین «خروج»، «منطقه پرواز ممنوع» و «رد خون» در هفته جاری می‌توان گفت که سبد آثار سینمایی برای علاقه‌مندان در در روزهای قرنطینه سنگین شد!
کد خبر : 483086
shutterstock_VOD.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با گذشت حدود دو روز از آغاز اکران فیلم «خروج» به صورت آنلاین، گمانه زنی‌ها برای فیلم‌های بعدی که قصد نمایش از این طریق را دارند ادامه دارد. درهمین حال، دو فیلم «منطقه پرواز ممنوع» و «ماجرای نیمروز 2: ردخون» هم به جمع فیلم هایی که در بستر اینترنت اکران می شوند اضافه شده‌اند.  


به دلیل شیوع ویروس کرونا و طولانی‌شدن حضور مردم در خانه، با تصمیم مدیران و سازندگان فیلم سینمایی «خروج» این فیلم از یکشنبه ۲۴ فروردین و پیش از اکران عمومی، به‌صورت آنلاین وارد بستر اینترنتی نمایش فیلم شد.


 «خروج»؛ خط‌شکنی که زخم خورد!


براین اساس، «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اولین فیلم سینمایی لقب گرفت که با وجود امکان اکران در سالن‌های سینما، ابتدا به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود. به منظور حفظ قانون کپی رایت، این اثر قابلیت دانلود ندارد و علاقه‌مندان می‏‌توانند با پرداخت ۱۲ هزار تومان به مدت ۲۴ ساعت در سرویس وی او دی «فیلیمو»، به تماشای «خروج» بنشینند. فیلمی که نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.


فرامرز قریبیان، مهدی فقیه، جهانگیر الماسی، پانته‌آ پناهی‌ها، گیتی قاسمی، کامبیز دیرباز، سام قریبیان، آتش تقی‌پور، ، اکبر رحمتی، رامین پورایمان و محمدرضا شریفی‌نیا  بازیگران اصلی بیستمین فیلم حاتمی‌کیا در مقام کارگردان هستند.



با این حال، چند ساعت پس از آغاز نمایش این فیلم  برخی کانال‌های خبری از انتشار نسخه غیرقانونی آن خبر دادند. خبری که حوالی ظهر روز بعد تأیید و مشخص شد که نسخه قاچاق این فیلم در برخی کانال‌های تلگرامی و سایت‌ها موجود است.


از قاچاق «خروج» هم هم مردم و هم سینما ضرر می‌کنند


با این حال، محمد ذوقی مشاور رسانه‌ای فیلم خروج در گفتگویی رادیویی با اشاره به این که مسیر اکران اینترنتی  می‌تواند هندسه توزیع سینمای کشور را به نفع مردم و فیلمساز تغییر دهد و سینمادار هم می‌تواند از این ماجرا سود کند گفت: می‌دانستیم که مسئله دانلود هم اتفاق می‌افتد، اما به این معنی نیست که در مقابل آن کاری نمی‌کنیم. طبیعتاً رایزنی‌هایی کرده‌ایم و این کار غیرقانونی حساب می‌شود. اگر این اتفاق نتیجه نگیرد مردم ضرر می‌کنند. به این نکته توجه کنند که این روند، اتفاقی است که از نظر اقتصادی و فرهنگی به نفع ما است. الان با مبلغ ۱۲ هزار تومان این فیلم را می‌توان در منزل دید اما در نمایش سینماها مبلغ بیشتری است.



وی افزود: این اتفاق شجاعانه‌ و ریسکی است که آقای حاتمی‌کیا کرده است. اگر فیلم روی پرده سینما می‌آمد فروش به نسبت خوبی داشت. نمی‌گویم عالی اما فروش بدی نداشت. توصیه ما این است که مردم حتماً به صورت قانونی این فیلم را از دو پلتفرم VOD ببینند چون ادامه این مسیر به نفع مردم است.


امروز نیز خبر رسید که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) سه رسانه داخلی را که به صورت غیرمجاز اقدام به انتشار غیرمجاز این فیلم کرده بودند شناسایی کرده است. این سه رسانه به صورت  فوری و خارج از روال اداری مسدود شدند.


فیلم‌هایی که در  مسیر اکران اینترنتی قدم می‌گذارند


اما اقدام سازندگان فیلم خروج با استقبال و اعلام آمادگی برخی دیگر از اهالی سینما برای تداوم این حرکت همراه شد.


جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده نام آشنای سینما یکی از کسانی بود که از آمادگی خود برای انتشار آثارش در اکران اینترنتی خبر داد.



او با اشاره به اینکه آماده اکران فیلم‌هایش به صورت اینترنتی است، گفت: من قبل از عید و در همان روزهای اول تعطیلی سینماها پیگیر این قضیه بودم و اعلام آمادگی کردم. اکران آنلاین دو فیلم «مهمانخانه ماه نو» و «سراسر شب» که تهیه‌کنندگی آن به عهده من است، قطعی است. برای دو فیلم دیگری که من تهیه‌کننده آنها هستم، یعنی «خون شد» به کارگردانی آقای مسعود کیمیایی و «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد هم درحال رایزنی با سرمایه‌گذاران فیلم هستم. ما نباید این شیوه راکه عملاً بخشی از روند اکران فیلم است، از دست بدهیم.


اما پیمان قاسم‌خانی کارگردان فیلم «خوب،بد،جلف 2» حضور این فیلم در اکران اینترنتی تردید دارد.«خوب،بد،جلف 2» اواخربهمن ماه و  یک هفته پس از نمایش در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر روی  پرده رفت اما این اکران حدود سه روز دوام داشت و با تعطیلی سینما ها روند  اکران آن نیز متوقف شد.


قاسم‌خانی در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها، اقدام سازندگان فیلم خروج در آغاز اکران اینترنتی این فیلم را خط‌شکنی دانست  و از آن ابراز خرسندی کرد.


او درباره احتمال اکران فیلم خود نیز گفت: تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد و این‌که مردم همه با هم بخندند یک تجربه دسته‌جمعی جذاب است. برای همین علاقه شخصی من این است که فیلم «خوب، بد، جلف ۲» در سینما اکران شود، چون ماجرا فقط پول و فروش فیلم نیست. لذت فیلم کمدی دیدن در سینما برای شخص من بالاتر از این است ولی از آن‌جا که وضعیت نامشخص است و نمی‌شود با قطعیت حرفی زد، ممکن است ما هم در آینده به این سمت برویم، هرچند فعلاً چنین تصمیمی نداریم.


 «منطقه پرواز ممنوع» به خانه‌ها رسید!


اما در بین آثار سینمایی که به عنوان آثار ارزشی شناخته می شوند،  این هفته علاوه بر فیلم «خروج» شاهد اکران اینترنتی فیلم منطقه پرواز ممنوع نیز بودیم.


این فیلم که  امیر داسارگر کارگردان و حامد بامروت‌نژاد تهیه‌کننده آن است، از امروز(سه‌شنبه ۲۶ فروردین) از طریق سامانه VOD عماریار و همچنین شبکه نمایش خانگی منتشر شد.



منطقه پرواز ممنوع روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده‌‌شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیداشدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند. با این حال موضوعاتی همچون مدافعان حرم، فعالیت‌های علمی دانش‌آموزان، دستاوردهای علمی، فناوری و نظامی کشور و سایر موضوعات راهبردی نیز در بستر یک داستان جذاب و پرکشش برای مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود.


هادی حجازی‌فر، محمد فیلی، متین‌پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری، علی ذکریایی، زین‌العابدین تقی‌پور و بهار نوحیان از جمله بازیگران فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» هستند.


بر اساس آمار اعلام‌شده در سامانه فروش سینمای ایران این فیلم سال گذشته ۵ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان فروش را تجربه کرده است. از سوی دیگر منطقه پرواز ممنوع در سینماهای سیار نیز بیش از یک میلیارد تومان فروش داشته که مجموع فروش آن را به حدود ۷ میلیارد تومان می‌رساند. به این ترتیب منطقه پرواز ممنوع با فروشی که از بسیاری از فیلم های پرستاره نیز بالاتر بود صدرنشین بلامنازع گیشه سینمای کودک شد.



این فیلم اردیبهشت‌ماه سال 98 در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز به نمایش درآمد. منطقه پرواز ممنوع در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز که شهریورماه سال گذشته در اصفهان برگزار شد، مورد استقبال گسترده مخاطبان و به ویژه نوجوانان و خانواده‌های آنان قرار گرفت؛ به گونه‌ای که در اولین روز نمایش به سه سانس فوق‌العاده رسید و در ادامه نیز در اصفهان و سایر شهرهایی که میزبان فیلم‌های جشنواره بودند در چهارده سانس فوق‌العاده روی پرده رفت.در نهایت نیز به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره انتخاب شد؛ ضمن این که علیرضا اکبری برای بازی در این فیلم پروانه زرین بهترین بازیگری را از آن خود کرد.


 رد خون؛ آماده برای اکران آنلاین


امّا فیلم دیگری که قرار است از روز پنجشنبه 28 فروردین وارد شبکه نمایش خانگی شده و در بستر اینترنتی هم اکران شود، «ماجرای نیمروز2: رد خون» است؛ فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان و سید محمود رضوی که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و با نامزدی در 12 رشته توانست 3 سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس، صداگذاری و جلوه‌های ویژه میدانی را از آن خود کند.



«ماجرای نیمروز 2: رد خون»  از اوایل  مهرماه سال گذشته اکران خود را در سینماهای کشور آغازکرد و در نهایت  با 6 میلیارد و 235 میلون تومان فروش، به کار خود در گیشه پایان داد.


مهدویان در «رد خون» که داستان آن هفت سال پس از «ماجرای نیمروز» می‌گذرد ،به سراغ عملیات مرصاد رفته است. سری اول این فیلم به شناسایی و فروپاشی شبکه عملیات منافقین در بحبوحه عملیات تروریستی این گروهک در سال ۱۳۶۰ اختصاص داشت..


شخصیت‌های اصلی تیم امنیتی نیروهای انقلابی در این فیلم رحیم (احمد مهران‌فر)، کمال (هادی حجازی‌فر)، صادق(جواد عزتی)، مسعود( مهدی زمین‌پرداز)، حامد (مهرداد صدیقیان) بودند که در سری دوم از این جمع کمال، صادق و مسعود حضور دارند. ضمن این که افشین (مصطفی کیایی) هم به این جمع اضافه شده است که در ادامه مشخص می‌شود شوهر خواهر کمال است.



مهدویان با حفظ هادی حجازی‌فر و جواد عزتی از بازیگران اصلی قسمت اول این فیلم، از چهره‌های جدیدی چون محسن کیایی، بهنوش طباطبایی، هستی مهدوی و... هم بهره برده است


به این ترتیب در هفته‌ای که روزهای آخر آن را در پیش داریم، سه فیلم با مضامین مهم و فرمی جذاب به صورت اینترنتی و در شبکه نمایش خانگی اکران شدند؛ سه فیلمی که البته یکی از آن‌ها ( خروج)  بدون سابقه اکران در سینما پا به این عرصه گذاشته است.


اکران اینترنتی این سه فیلم جذاب علاوه بر جاذبه‌های هنری و جنبه سرگرمی که در این روزهای کرونایی می‌تواند عاملی برای تنوع روحیه مردم باشد، دارای لایه‌های پیدا و پنهان و آگاهی‌بخش است که فهم مخاطب را از دنیای پیرامون، مشکلات جامعه و البته مقطعی حساس از تاریخ معاصر ایران افزایش می‌دهد. آن هم در فضایی که شاهد  تولید ونمایش تعداد زیادی فیلم با مضامین تکراری و سوژه‌های خنثیهستیم.  


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب