دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1399 - 12:16
یک وکیل و مدرس دانشگاه:

وکلا و حقوقدانان برای پاسخگویی به مسائل حقوقی ناشی از شرایط کرونا وارد عمل شوند

یک وکیل و مدرس دانشگاه گفت: محدودیت‌های ایجاد شده برای مقابله با بیماری کرونا باعث بر هم خوردن نظم در برخی روندهای قانونی و حقوقی در سطح جامعه شده است.
کد خبر : 483010
637211970930180351_md.jpg

ایمان حسین پور شرفشاد در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی و قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص مسائل پیش‌آمده و شرایط حقوقی و قضائی که هم‌زمان با شیوع کرونا در کشور پدید آمده گفت: پدیدار شدن ناگهانی این بیماری که تمام دنیا را با خود درگیر کرده است غالب حکومت‌ها را وادار به اتخاذ تصمیماتی متفاوت با آنچه تاکنون رایج بوده کرده است و در کشور ما هم برای پیشگیری از گسترش شیوع این بیماری، برخی محدودیت‌ها در اعمال حقوق مختلف پیش‌بینی‌شده و به اجرا درآمد.


وی ادامه داد: این محدودیت‌ها باعث بر هم خوردن نظم در برخی روندهای قانونی و حقوقی در سطح جامعه شده است به طوری که در برخی موقعیت‌ها جامعه و روابط میان افراد و گروه‌ها را دچار چالش های متعدد و متفاوتی کرده است.


مدیر آموزش مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با ذکر چند مثال گفت: شما در نظر بگیرید اگر کسی واحد تجاری را اجاره کرده باشد تا در آن کسب‌وکار خود را دایر کند، در صورتی که این کسب‌وکار در طول یک ماه گذشته به دلیل دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شده باشد و موجر از مستاجر خود اجاره بها درخواست کند، ازآنجاکه مستاجر در ازای استفاده از واحد تجاری باید کرایه پرداخت کند و در این شرایط بالاجبار امکان استفاده از این واحد را نداشته است، آیا الزامی به پرداخت اجاره بها دارد یا خیر؟


وی افزود: حتی موضوع می‌تواند پیچیده‌تر هم بشود. به عنوان مثال اگر در فرض فوق انقضای مدت قرارداد یک واحد مسکونی یا تجاری و موعد تخلیه رسیده باشد، با توجه به تعطیلی مشاوران املاک که طبق تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، از جمله مشاغل غیر ضرور دانسته شده است و اجازه فعال بودن را در این بازه زمانی ندارد، تکلیف قرارداد و وظایف مالک و مستاجر چه می‌شود؟


وکیل مورد اعتماد رئیس قوه قضائیه گفت: موضوع اختلافات حقوقی در روابط اقتصادی هم می‌تواند منجر به بروز مسائل و مشکلاتی جدی شود. به عنوان مثال با توجه به بخشنامه لغو محرومیت‌های 3 ماهه دارندگان چک برگشتی و دستوری که ستاد مقابله با کرونا به نظام بانکی برای عدم اجرای برخی از محرومیت‌ها صادر نموده است، اگر کسی مثلا در صنف پوشاک، اجناسی را برای فروش در مغازه خریداری کرده باشد و قصد پرداخت هزینه را از طریق یک یا چند فقره چک پرداخته باشد و به دلیل تعطیلی اجباری کسب‌وکار موفق به فروش نشده باشد و چک او برگشت بخورد، تکلیف دو طرف معامله که یکی تولید کننده است و دیگری فروشنده این محصولات و خسارات وارده چه خواهد شد؟


وی توضیح داد: در مورد مسئولیت مدنی ناشی از کرونا و مباحث حقوقی جدیدی هم که حادث‌شده باید اظهار نظر شود. به این معنا که به عنوان مثال اگر کسی با علم و یا بدون اطلاع از ابتلای به بیماری کرونا، در اتوبوس یا در مراودات روزانه باعث بیماری و فوت دیگری شود، از لحاظ قصاص، دیه و تامین خسارت چه حکمی خواهد داشت؟


حسین پور شرفشاد گفت: به‌واسطه شیوع بیماری کرونا مجموعه سوالات بسیاری ایجاد شده که حتی ممکن است بین حقوقدانان نیز پاسخ واحدی به آن داده نشود و ممکن است بین وکلا و حقوقدانان در پاسخگویی به این مسائل اختلاف نظر وجود داشته باشد، لازم است جمعی از حقوقدانان وارد عمل شده و به سرعت از طریق ایجاد بحث‌های دقیق حقوقی و با استفاده از قوانین موجود پاسخی برای مسائل پیش رو بیابند و یک وحدت رویه برای رفع مسائل حقوقی که مردم با آن مواجه هستند تهیه کنند.


وی در پایان پیشنهاد داد: با همراهی حقوقدانان و رسانه ها می‌توان فرصتی را ایجاد کرد که مردم به سهولت بیشتری به پاسخ مسائل خود دسترسی پیدا کنند و رسانه ها بیش از پیش می‌توانند به عنوان پل ارتباطی مردم و حقوقدانان ایفای نقش کنند و بر همین اساس خبرگزاری آنا می‌تواند این روند را آغاز کرده و ارتباط میان مردم و حقوقدانان را تسهیل کند.


انتهای پیام/4145


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا حقوقی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته