دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1399 - 12:26
یک کارشناس انرژی:

بورس نفت موجب جلوگیری از فسادهای نفتی می‌شود

قربانی گفت: مجلس و دولت با فسادزا خواندن بورس نفت این طرح را از لایحه بودجه حذف کردند، در حالی که همه فسادهای نفتی که تاکنون اتفاق افتاده است؛ مربوط به قبل از بورس نفت است.
کد خبر : 481563
11149791_343.jpg

علی قربانی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در رابطه با حذف بند عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در بورس از لایحه بوجه سال 99 گفت: مجلس و دولت 2 دلیل برای حذف طرح عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در بورس داشته است. یکی اینکه عرضه نفت و فرآورده در بورس فسادزا است و دیگری به دلیل امکان تسویه ریالی، کشور با کمبود ذخایر ارزی مواجه خواهد شد.


وی در ادامه گفت: در جواب استدلال فسادزا بودن عرضه نفت در بورس باید گفت اگر بورس نفت دارای فساد است پس فروش نفت در خارج از بورس و به اصطلاح در اتاق تاریک چگونه است؟ همه فسادهای نفتی که تاکنون اتفاق افتاده است. مربوط به قبل از بورس نفت است اساسا در بورس به دلیل شفافیت در معاملات امکان فساد و رانت وجود ندارد. روزانه میلیاردها تومان پول در بورس صرف معاملات کالاهای مختلف می‌شود نفت هم در کنار سایر کالا‌ها می‌تواند در بورس بدون هیچگونه فسادی عرضه شود.


این کارشناس انرژی اضافه کرد: در شیوه‌نامه وزارت نفت، تمام مراحل عرضه نفت در بورس کاملا شفاف و قانونی انجام می‌شود. تضمین‌های لازم از خریداران گرفته می‌شود و هیچگونه شائبه‌ای را باقی نمی‌گذارد. بنابراین بهتر است کسانی که بورس نفت را فسادزا می‌دانند منطق پشت این بحث را نیز مطرح کنند.


تسویه ریالی نفت و فرآورده نفتی راه را برای سرمایه‌گذاری تجار داخلی باز می‌کرد


قربانی گفت: در رابطه با تسویه ریالی هم 2 نکته وجود دارد یکی اینکه تسویه ریالی به خصوص در زمینه فرآورده‌های نفتی، این امکان را فراهم می‌کند تا تجار ایرانی داخل کشور که دارای سرمایه و نقدینگی ریالی هستند راحت‌تر بتوانند برای خرید نفت و فرآورده سرمایه‌گذاری کنند. در صورتی گه اگر فقط تسویه به صورت ارزی باشد با توجه به تحریم‌های پیش روی کشور تعداد اندکی از تجار حاضر به ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را می‌کنند. نکته دومی که وجود دارد این است که اگر دولت و مجلس تسویه ریالی را به ضرر کشور می دانستند شرط تسویه ریالی را حذف می‌کردند، چرا کل طرح عرضه نفت و فرآورده را در بورس حذف کردند؟


وی افزود: در سال گذشته مسئولین شرکت ملی نفت به دلیل تکلیف قانونی مجلس بود که نفت را به صورت منظم در بورس عرضه می‌کردند. بدنه شرکت ملی نفت در امور بین‌الملل چندین سال انحصار فروش نفت را در اختیار داشته اند بنابراین ذی‌نفع بودن این افراد موجب مخالفت آن‌ها با عرضه نفت در بورس شد. عرضه منظم و مستمر نفت در بورس باعث می‌شود تجار داخلی و بین‌المللی برای خرید نفت به عنوان یک گزینه بورس نفت را نیز در نظر بگیرند اما اکنون به دلیل نبود تکلیف قانونی این عرضه‌ها نامنظم خواهد شد و بورس نفت را با رکود مواجه خواهد کرد.


این کارشناس انرژی در پایان گفت:عرضه نفت و فرآورده نفتی در بورس در قانون برنامه ششم توسعه وجود دارد اما مجلس به جای اینکه این قانون را به عنوان یک تکلیف از دولت مطالبه کند دقیقا هم‌راستا با دولت بر خلاف این قانون عمل کرد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته