«کامیون» و چالش دانشجویان اکابر/ لطفاً برای انتخاب بازیگر وقت بیشتری بگذارید!
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تلویزیون در تعطیلات نوروزی امسال نیز به روال سالهای گذشته بیشترین سرمایهگذاری و انرژی خود را روی سریالهای مناسبتی گذاشت. با توجه به شیوع ویروس کرونا که نوروز امسال را با شرایطی خاص و فوقالعاده برای مردم همراه کرد، اهمیت سریالهای تلویزیونی برای جذب مخاطبانی که برای مصونیت از بیماری در خانه مانده بودند دوچندان شد.
«پایتخت 6»، «کامیون» و «دوپینگ» سه مجموعه تلویزیونی بودند که بهعنوان سریالهای نوروزی از شبکههای یک، دو و سه سیما روی آنتن رفتند.
سریال کامیون به کارگردانی مسعود اطیابی سریال نورزی شبکه دو سیما بود. این سریال که در سی قسمت تولید شده است، در پایان تعطیلات نوروز به نیمه رسید و قسمتهای بعدی آن در روزهای آینده روی آنتن میرود.
اطیابی در سالهای اخیر با ساختن فیلمهای سینمایی همچون «خروس جنگی»، «اخلاقتو خوب کن»، «شرط اول» و بهویژه «تگزاس 1 و 2» نشان داد که سینمای بدنه را بهخوبی میشناسد. او پس از سالها دوری از قاب تلویزیون، کارگردانی یک اثر طنز با رویکرد اجتماعی و خانوادگی را به عهده گرفت.
سریال «کامیون» البته توانسته با تکیه بر داستانی که ریتم مناسب دارد و شخصیتپردازیهایی که از داستان و قاب بیرون نمیزند مخاطبان را همراه کند. طنز کامیون تلاش کرده تا بدون تکیه بر شوخیهای نابهنجار و یا گستاخانه، روایت مفرح و درعینحال هیجانانگیزی برای تمام اعضای خانواده ارائه دهد و تا حد زیادی نیز در این مسیر کامیاب بوده است.
شاید اگر همزمانی پخش این سریال با «پایتخت 6» نبود، هم مخاطبان بیشتری را جذب میکرد و هم بیشتر خبرساز بود چراکه پایتخت فراتر از یک سریال تلویزیونی، با تکیه بر حدود یک دهه سابقه به یک برند تبدیل شده و در ذهن مخاطبان رسوب کرده است.
بهنام شرفی، علی هاشمی و هادی مرتضیزاده هر سه در میانه و اواخر دهه چهارم زندگی خود بازی در نقش شخصیتهایی را به عهده گرفتهاند که به طور معمول بین 15 تا بیست سال از آنان جوانتر هستند.
فارغ از نقاط ضعف و قوت فنی و محتوایی این سریال که نقد و بررسی آن مجال دیگری را میطلبد باید به چینش و انتخاب بازیگران سریال اشاره کرد. بهنام شرفی، علی هاشمی و هادی مرتضیزاده در کامیون ایفاگر نقش سه جوان دانشجو هستند که در کنار مهدی هاشمی چهار بازیگر اصلی سریال بهحساب میآیند.
این سه بازیگر جوان در عرصه تئاتر تجربیات قابلتوجهی دارند. بهنام شرفی از بازیگران شناختهشده تئاتر کشور است که کمتر فرصت حضور در کارهای تصویری را یافته است؛ البته علی هاشمی پیشازاین نیز تجربه چند کار تصویری در سینما و تلویزیون را داشت. هادی مرتضیزاده هم که با اجرای خاص و پرحاشیه خود در فصل اول «عصر جدید» مشهور شد سالها در تئاتر خیابانی و روی صحنه به هنرنمایی پرداخته است.
بااینحال، آنچه بیش و پیش از کیفیت بازی این سه بازیگر به چشم میآید انتخاب آنها برای ایفای نقش سه دانشجوی جوان است. بهنام شرفی، علی هاشمی و هادی مرتضیزاده هر سه در میانه و اواخر دهه چهارم زندگی خود بازی در نقش شخصیتهایی را به عهده گرفتهاند که بهطورمعمول بین 15 تا بیست سال از آنان جوانتر هستند.
ضمن اینکه فیزیک چهره، بدن و گریم آنها نیز بههیچعنوان این فاصله سنی را جبران نمیکند؛ بهگونهای که علی هاشمی (بازیگر وحید) نهتنها از نظر سنی به یک دانشجوی جوان شباهتی ندارد بلکه حتی بالاتر از سن خود نیز نشان میدهد.
اگرچه رویکرد اطیابی در اعتماد به بازیگران جوان تئاتری که کمتر فرصت حضور در تلویزیون را داشتهاند قابلتحسین است اما نمیتوان از این ضعف عمده هم چشمپوشی کرد. این ضعف در انتخاب اولیه بازیگران، در جریان داستان هم پوشش داده نمیشود و درنتیجه فارغ از محتوای داستانی، شخصیتپردازیها به معجونی ناهمگون تبدیل شدهاند که برای بیننده باورپذیر نیست.
سریال کامیون میتوانست با بهرهگیری درست و بهجا از بازیگرانی که ویژگیهای فیزیکی و رفتاری مشابه دانشجویان در زمان فعلی را دارند و البته با داستانی جذابتر و استخواندارتر به یک اثر دیدنی تبدیل شود. اتفاقی که نیفتاد تا مسعود اطیابی پس از تجربه اکران دو فیلم پرفروش در سینما (تگزاس 1 و 2) بازگشتی ناموفق به تلویزیون داشته باشد.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/