دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 فروردين 1399 - 10:53
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی کرمان تشریح کرد؛

افزایش ثروت و درآمد ملی دلیلی بر بهترشدن کیفیت زندگی مردم است؟

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی کرمان گفت: «باید از به‌کارگیری شاخص‌های تجاری و صرفاً افزایش درآمد ملی و افزایش ثروت برای نشان دادن بهترشدن کیفیت زندگی مردم پرهیز کنیم.»
کد خبر : 479490
636776171595861266_lg.jpg

محسن زاینده‌رودی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با تأکید بر نکات مهم شعار سال 1399، مسئله زندگی مردم و تأثیری که جهش تولید باید روی آن بگذارد را از مهم‌ترین ویژگی‌های شعار امسال عنوان کرد.


وی با تأکید بر اصول اقتصاد رفتاری اظهار کرد: «زندگی مردم، کیفیت آن و شادکامی از عناصر مهمی است که اخیراً توجه بسیاری از اقتصاددانان، جامعه‌شناسان و حتی فلاسفه را به خود جلب کرده و این رویکردی جدید به مطالعات علم اقتصاد می‌دهد که باید در مباحت سیاستگذاری نیز دیده شود.»


دبیر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه‌های استان کرمان با تأکید بر بحث مهم زندگی مردم یادآور شد: «اینکه مسئله تولید و جهش تولید را مشروط بر تأثیر آن روی زندگی مردم بدانیم، نوآوری بسیار مهمی است که نشان می‌دهد باید در مفروضات و مبانی فلسفی علم اقتصاد تردید و از به‌کارگیری شاخص‌های تجاری و صرفاً افزایش درآمد ملی و افزایش ثروت برای نشان دادن  بهترشدن کیفیت زندگی و شادکامی مردم پرهیز کنیم.»


دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی کرمان مطرح کرد: «اگر واقعاً تمایل داریم تأثیر تولید را روی زندگی مردم مورد بررسی قرار دهیم نه‌تنها باید بدانیم آنان چقدر پول دارند، بلکه درباره چگونگی زندگی کردن‌شان نیز اطلاعات زیادی داشته باشیم.»


ضرورت استفاده از مبانی اقتصاد رفتاری در سیاستگذاری‌ها


زاینده‌رودی متذکر شد: «یقیناً باید درباره امید زندگی مردم و مراقبت‌های بهداشتی و آموزش آنان اطلاعات داشته باشیم. همچنین درباره وضعیت اشتغال و امتیازات سیاسی و حقوقی آنان اطلاعات داشته باشیم.»


وی افزود: «باید ساختار روابط خانوادگی و روابط میان زن و مرد را بشناسیم و اینکه چگونه این ساختارها مانع یا مشوق جنبه‌های دیگر فعالیت افراد می‌شوند و مهم‌تر از همه بدانیم جامعه مورد نظر چگونه انسان‌ها را قادر به تصور، تفکر و درک احساساتی مانند عشق و قدرشناسی می‌سازد.»


عضو شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: «این مفاهیم به ما یادآوری می‌کند که زندگی چیزی بیش از روابط تجاری است و در نهایت باید به توصیف پیچیده و عمیق آنچه مردم می‌توانند انجام دهند و آنچه می‌توانند باشند، بپردازیم.»


زاینده‌رودی تبیین کرد: «با توجه به این مفاهیم ضرورت استفاده از مبانی اقتصاد رفتاری در سیاستگذاری‌ها کنار سیاست‌های رایج کلان که تاکنون برای افزایش یا رونق تولید اتخاذ می‌شد برای اصلاح تصمیم‌گیری‌های مردم از سوی دولت‌ها امری ضروری است.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب