روابط عمومی در بحران
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، امروزه شیوع ویروس کرونا در سطح جهان غیرقابل انکار است و به جرأت میتوان گفت مدیریت بحران هر کشوری در این شرایط به خوبی قابل تحلیل و بررسی است.
حال میتوان به اهمیت رسانههای جمعی در مدیریت بحران و یا دامن زدن به بحران پی برد؛ اینکه رسانه چگونه میتواند رسالت خود را در قبال جامعه بحران زده ایفا کند.
در شرایط وقوع بحران مدیریت تولید خبر با دشواریهای مختلفی مواجه میشود و باید مرحله انتخاب سوژه که همان شبهات ذهن مخاطب است تا مرحله انتشار و توزیع خبر از برنامه ریزی متناسب با بحران برخوردار گردد.
در هنگام بحران باید مقابله لازم با شایعات و ابهامات خبری که این روزها به شدت توسط رسانههای ناهمسو با منافع کشور مطرح میگردد به منظور رفع ناامنی روانی با تصمیمگیری های سریع و از قبل پیش بینی شده انجام شود.
رسانه به عنوان تولید و توزیع کننده پیام و روابط عمومی در قالب واحد مدیریت کننده تولید پیام نقش مهمی در حفظ تعادل جامعه بحران زده دارند که متاسفانه به دلیل پیشینههای ناموفق، روابط عمومی به عنوان مدیریتکننده تولید پیام، حلقه مفقوده با رسانه هاست.
به عنوان مثال این روزها راههای مقابله با کرونا و نحوه رعایت بهداشت فردی در همه رسانهها به خوبی دیده میشود اما حلقه مفقوده مدیریت بحران رسانه در این است که روابط عمومی سازمانها و مراکز درگیر مقابله با کرونا از سخنگوی دولت گرفته تا ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت بسیاری از سوالات ذهن مخاطب که بیشتر از طریق رسانههای برون مرزی به وجود آمده را یا بدون جواب میگذراند یا از طریق توئیتر و اینستاگرام و به صورت غیررسمی پاسخ میدهند که در شرایط بحرانی این نوع پاسخگویی چیزی از بحران جامعه کم نمیکند و یا دیر هنگام و بعد از مرگ سهراب در صدد پاسخگویی بر میآیند.
همین موضوع باعث میشود تا افرادی فاقد صلاحیت و صرفا با عنوان سلبریتی، خود را نماینده مردم دانسته و در آنتن زنده تلویزیون در قالب مطالبهگر عرض اندام کنند و از خود قهرمانی بسازند که نتیجه کم کاری و یا ندانم کاری روابط عمومیهاست.
در ادامه همین حلقه مفقوده بازهم باید شاهد عدم حضور به موقع روابط عمومی رسانه ملی باشیم که وظیفه حل بحران و پاسخگویی از سوی رسانه ملی را دارد اما عدم سازماندهی خبری، عدم تجربه کافی، عدم تخصص و نبود سیاست گذاری رسانهای در مقابله با بحرانهای رسانهای باعث میشود که رسانهها به تنهایی بار پاسخگویی به مخاطب را بردارند و در مواقعی باعث از بین رفتن اعتماد مردم و روی گردانی و اعتماد به سمت رسانههای برون مرزی میشود.
بنابراین روابط عمومی وظیفه دارد در شرایط بحرانی با برنامهریزیهای قبلی و تشکیل کمیته رسانه بحران به عنوان مدیریت کننده تولید پیام و هماهنگ کننده ارتباطات درون و برون سازمانی و همچنین کمک به انجام وظایف و مسئولیتهای خبرنگاران و رسانهها در گردآوری، پردازش و توزیع اطلاعات خبری به حل بحران در جامعه کمک کند.
*کیانوش رضایی کارشناس روابط عمومی
انتهای پیام/4076/
انتهای پیام/