سازمان سینمایی و سناریوهای جبرانی که هنوز رونمایی نشده است/ سینما سیار؛ راهحلی که تجربه عملی دارد
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با توجه به تداوم تعطیلی سالنهای سینما بر اثر شیوع ویروس کرونا در تعطیلات نوروز، آن چه این روزها بیش از هر چیز فکر مدیران سازمان سینمایی، سینماداران و فیلمسازان رابه خود مشغول کرده چگونگی جبران خسارت و برنامهریزی برای اکران آثار است.
به همین منظور بود که «کارگروه بررسی آسیبهای کرونا» در سازمان سینمایی تشکیل شد. نخستین جلسه این کارگروه شنبه این هفته در حالی برگزار شد که مصوبات آن پایینتر از حد انتظار اهالی سینما بود.
تعویق پرداخت اقساط اعضای خانه سینما به مدت سه ماه و پرداخت وام قرضالحسنه به سینماهای بخش خصوصی به ازای هر پرده، ۱۰ میلیون تومان از موارد مطرحشده در این جلسه بود.
همچنین مقرر شد از اسفندماه تا زمانی که فعالیتهای سینمایی، تعطیل است هزینه سهم کارفرمای بیمه تأمین اجتماعی کارکنان آموزشگاهها، لابراتورها، شرکتهای پخش و سینماها از طریق اعتبارات حمایتی سازمان سینمایی عودت شود.
اگرچه بخششهای بیمهای و تعویق اقساط تا اندازهای میتواند اهالی سینما را دلگرم کند اما در مجموع بخش عمدهای از ضرر سینماداران و فیلمسازان را فراموش کرده است.
روز گذشته نیز گفتگوی رییس شورای عالی اکران با یکی از رسانهها در سایت سازمان سینمایی منتشر شد که در آن محمدمهدی طباطبایینژاد درباره چگونگی برنامهریزی برای اکران سال آینده توضیحاتی ارائه داد.
وی با بیان این که برای هر زمانی که از سرگیری فعالیت سینماها مانعی نداشته باشد چند سناریو درنظر گرفته شده است از ضرورت یک سری حمایتهای جانبی نیز گفت و افزود: مثلاً پیشنهاد میدهیم تا برخی فیلمهای در صف اکران به شیوههای تازه نمایش فکر کنند چون ممکن است از این طریق از صف اکران خارج شوند و زودتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرند. این را هم اشاره کنم که اگر این اتفاق برای فیلمهایی رخ داد، ما بستههای پیشنهادی و حمایتی نیز برای آنها خواهیم داشت یعنی شاید درصدی از قرارداد پخش نمایش خانگی را به عنوان حمایت در نظر بگیریم.
رئیس شورای عالی اکران البته تأکید کرد که آنچه مطرح کرده فعلاً فقط در حدطرح مسئله است و این پیشنهاد و میزان حمایت باید دقیقتر بررسی شده و به تأیید رییس سازمان سینمایی هم برسد.
طباطبایی نژاد همچنین گفت که خود او هم برای ۱۵ فروردین، هم برای ۱۵ اردیبهشت و حتی برای بعد از آن به راههایی فکر کرده است؛ حتی این را هم در نظر گرفته که ممکن است شرایط فعلی تا پایان خرداد ادامه داشته باشد. بنابراین چه بسا اکران اول سال ۹۹ اساساً با اکران عید فطر آغاز شود یعنی سعی شده همه احتمالها درنظر گرفته شود.
با توجه به نکاتی که این مدیر سینمایی مطرح کرده و البته با مشاهده وضعیت فعلی شیوع ویروس کرونا و سطح مبارزه با آن، به نظر میرسد گام اصلی و مهم سازمان سینمایی باید حمایت از شیوههای جدید نمایش فیلم باشد.
سینمای ایران در سالهای اخیر در شرایط عادی نیز از کمبود سالن و نبود فرصت نمایش رنج میبرد. اشاره رئیس شورای عالی اکران به ضرورت توجه صاحبان فیلمها به بسترهای اینترنتی نمایش خانگی فیلم اگر چه در ذات خود منطقی و مقبول است، اما این قالب نمایش فیلم هم محدودیتهای خاص خود را دارد. فقدان زیرساختهای قوی و نوسان سرعت اینترنت در کنار ناآشنابودن بخش عمدهای از مخاطبان با این شیوه فیلم دیدن حداقل در ماههای اول میتواند مانعی جدی در این مسیر باشد.
شاید بتوان امکاناتی نظیر سینما سیار و پخش فیلم در نقاط فاقد سینما را به عنوان یکی دیگر از این راهحلها در نظر گرفت. شیوهای که سال گذشته درباره فیلم «منطقه پرواز ممنوع» اجرایی شد و اتفاقاً نتیجه هم گرفت.
این اثر با همکاری سازمان سینمایی و با تأمین تجهیزات لازم برای حفظ کیفیت و امنیت فیلم، علاوه بر سالنهای سینما با استفاده از سیستم پخش سیار در نقاط مختلف کشور نیز به نمایش در آمد. میزان فروش «منطقه پرواز ممنوع» در این شیوه نمایش بیش از یک میلیارد تومان شده است که رقمی قابلتوجه و بالاتر از میزان فروش بسیاری از فیلم های دارای بازیگران چهره در سالنهای عادی بود.
به هرحال این گونه راه حلها فعلاً در حد حرف باقی مانده اما آن چه ضرورت دارد، یک برنامهریزی بلندمدت از سوی سازمانهای سینمایی برای اعمال سناریوهای جایگزین و تأمین همزمان حقوق عوامل سازنده فیلم، سینماداران و مخاطبان است. سه ضلع مثلثی که این روزها هرکدام در سطح و به اندازه خود از شرایط نامطلوب فعلی متضرر شدهاند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/