دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نظر اهالی قلم درباره نمایشگاه کتاب مشهد: همه آش می‌خوردند!

از بحث اجرای پرشور و هیجان«استندآپ کمدی» در نمایشگاه کتاب که بگذریم، باید اذعان کنیم که متولیان برگزاری نمایشگاه امسال حتی برنامه نچسب گذشته را هم تکرار نکردند و به‌نوعی ترک عادت کردند! ظاهرا همه بازدیدکنندگان و غرفه‌داران از«بی‌روح‌بودن» نمایشگاه صحبت می‌کردند؛ اما سیدکمال‌الدین حسینی، معاون اجتماعی استانداری با اتکا به آمار و ارقام، تنوع بخش‌ها و حضور ناشران در نمایشگاه امسال را مطلوب عنوان کرده بود و به نمایندگی از اغلب غرفه‌داران، نحوه برگزاری نمایشگاه را رضایت‌بخش دانست!
کد خبر : 47883

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه شهرآرا انوشت: نمایشگاه کتاب سال‌هاست با همین آمار و ارقام نفس می‌کشد و خدا این آمارها را از مسئولان ما نگیرد! اما قشر کتاب‌خوان و اهل قلم شهر چه نظری درباره نمایشگاه کتاب امسال داشتند؟ هرچند با خیلی‌ها تماس گرفتیم که گفتند رغبتی برای رفتن به نمایشگاه نداشتند.
نمایشگاه کرمانشاه از ما دعوت کرد؛ ولی مشهد نه!
سعید تشکری، نویسنده صاحب‌نام مشهدی در رابطه با کیفیت نمایشگاه کتاب امسال به شهرآرا گفت: عرض کنم که همه داشتند آش می‌خوردند! وی افزود: جدی می‌گویم. من اصلا در این نمایشگاه هیچ نگاه تفکرگرایانه‌ای را ندیدم.
نویسندگان مشهدی هم طبق‌معمول هیچ سهمی نداشتند؛ اینکه غرفه‌ای باشد برای معرفی آثار چاپ‌شده از بچه‌های مشهد. اصلا مشهدی‌ها هیچ سهمی نداشتند. ازطرف‌دیگر ظاهرا متولیان برگزاری نمایشگاه به این رخداد فرهنگی به‌عنوان یک عادت فرهنگی نگاه می‌کنند و نه یک
اتفاق بزرگ.
وی درباره نبود هیجان و سلیقه‌ در برپایی نمایشگاه امسال گفت: به نظر می‌آید از هیچ نویسنده‌ای دعوت نکرده بودند. واقعا نمی‌دانم متولیان امر دقیقا چه هدفی از برگزاری این نمایشگاه دارند؛ ولی ببینید مثلا از نمایشگاه کتاب کرمانشاه و اهواز من را دعوت می‌کنند که بروم آنجا، اما توی مشهد هیچ‌کس این کار را نکرد.
جای خالی شب‌شعر
جواد گنجعلی شاعر هم درباره نمایشگاه کتاب امسال گفت: خیلی شوروحال سال‌های گذشته را نداشت. فعالیت‌های فرهنگی گسترده و شب‌شعرهای فراگیر، جایشان به‌شدت خالی بود.
وی افزود: ما با چند تن از شاعران به نمایشگاه رفته بودیم و جالب اینکه غرفه چند ناشر برجسته مشهدی را یا‌ پیدا نکردیم ‌یا به‌سختی یافتیم. سامان‌دهی غرفه‌ها بسیار ضعیف بود. کمترین اقدام این است که ناشرانی که بیشتر در حوزه ادبیات فعال هستند، کنار هم قرار بگیرند. غرفه‌ کتاب‌های کمک درسی کنار هم بودند؛ اما ناشران ادبی و هنری پراکنده بودند.
گنجعلی گفت: به نظر می‌رسد ارشاد شعر و ادبیات را تعطیل کرده است. نمایشگاه باید یک گردهمایی فرهنگی باشد. محفلی برای دیدار هنرمندان و گفتگو درباره کتاب‌های تازه‌چاپ‌شده باشد؛ اما این نمایشگاه حتی هنرمندان را ترغیب به حضور نمی‌کند.
وی افزود: در سال‌های گذشته به شاعران غرفه‌هایی دادند که لااقل پاتوق شاعران بود و هر شب یک نشست ادبی برگزار می‌شد؛ اما امسال تنها به برگزاری یک شب شعر اکتفا شد. به‌هرحال ارشاد احتمالا شعر را جزو هنرها محسوب نمی‌کند و اگر قرار است سال‌ دیگر هم این‌گونه برگزار شود،
برگزار نکنند.
اقدام فرهنگی ستودنی؛ اما...
هاشم رضازاده درباره هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد گفت: این دوره نسبت به سال‌های گذشته ضعیف‌تر بود. چندین جلد کتاب مطرح را در این نمایشگاه نیافتم که بسیار برایم جای تعجب داشت و ناشران مطرح زیادی در نمایشگاه حضور نداشتند.
وی افزود: نگاه به کارهای فرهنگی حمایتی است و برگزاری نمایشگاه کتاب هم به‌عنوان یک اقدام فرهنگی ستودنی است؛ اما با مدیریت بهتر می‌توان بسیاری از ضعف‌ها را پوشش داد.
رضازاده گفت: برنامه‌های جنبی نمایشگاه همانند نشست‌های تخصصی بسیار کم بود و جالب اینکه اگر نشستی هم برگزار می‌شد، مخاطب نداشت. متاسفانه بن‌های کتاب هم در آخرین ساعات نمایشگاه دراختیار هنرمندان قرار گرفت که دیگر شاید کارکردی نداشت و برخورد افرادی که قرار بود راهنمای نمایشگاه باشند، مناسب نبود.
از حاشیه‌های دیگر نمایشگاه، ممنوعیت ورود وانت‌ها به داخل نمایشگاه بود که باعث ایجاد مشکلاتی برای ناشران شده بود؛ اما ظاهرا در‌این‌بین انتشارات «به‌نشر» وابسته به آستان قدس رضوی توانسته بود تا بار کتاب خودشان را تا نزدیک غرفه بیاورند!
افت کتاب‌های تازه و قیمت بالا
هادی اسماعیلی درباره نمایشگاه کتاب گفت: به نظر من افت عناوین کتاب‌های جدید و قیمت تقریبا دوبرابری کتاب‌ها نسبت به سال قبل از ویژگی‌های عمده این نمایشگاه کتاب بود که اگر بخواهیم دلایل آن را ریشه‌یابی کنیم، باید به نبود انگیزه‌های مالی کافی درزمینه تولید کتاب و تورم و رکود اقتصادی و گرانی بیش از حد مواد اولیه چاپ و نیروی کار اشاره کرد.وی افزود: از نظر محتوایی هم آنچه حتی در نگاه اول به چشم می‌آمد، کاهش کتاب‌های فلسفی و اجتماعی و تحلیلی، خصوصا در محدوده‌های حساسیت‌برانگیز و ممیزی‌خیز بود که شاید به‌سبب فروکش‌کردن تقاضا در مخاطبان باشد.
اسماعیلی گفت: از طرفی هم به نظر می‌رسد به‌دلیل خدمت خاصی که فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در‌معرفی قطعاتی از متون ادبی ارزشمند داخلی و خارجی انجام داده‌اند، بسیاری از نام‌های بزرگ صاحبان آثار ارزشمند ادبی از محاق گمنامی و فراموشی خارج‌ شده و توسط ناشران گوناگون و با ظاهری شیک و آراسته به انواع زیورها به بازار آمده‌اند که این فقره به‌خودی‌خود امیدبخش و روح‌انگیز است؛ به این شرط که تنگنای مالی چنگال خود را از گلوی مشتاقان دانش و ادب بردارد و این تنگی نفس فرهنگی به پایان آید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته