برنامهریزی کرونایی برای کنکور ۹۹/ چگونه مطالعه فعال داشته باشیم؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تعطیلات نوروز امسال خیلی پیشتر از موعد آغاز و سبب شده داوطلبان کنکور بتوانند با استفاده بهینه از این موقعیت نتیجه بهتری را از آزمون سراسری به دست آورند.
اگر داوطلبان بخواهند از همین الآن برنامهریزی کنند و کرونا را در نظر بگیرند میتوانند سه هفته ابتدایی بهار ۹۹ را لحاظ کنند که با احتساب این سه هفته، داوطلبان ۲۴ روز وقت دارند.
اگر داوطلبان بتوانند روزی ۱۰ ساعت درس بخوانند درمجموع ۲۴۰ ساعت زمان مطالعه در نظر گرفته میشود. بسیاری از روانشناسان معتقدند که داوطلبان میتوانند سه روز را به استراحت اختصاص دهند.
ازآنجاییکه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان دیدوبازدید و سفر وجود ندارد، داوطلبان میتوانند برای استراحت برنامههایی نظیر مشاهده فیلم، گوش دادن به موسیقی یا ورزش در خانه را انتخاب کنند.
داوطلبانی که در طول سال خوب درس خوانده بودند و میخواستند در ایام تعطیلات استراحت کنند، بهتر است تن به توفیق اجباری دهند و خود را با درس خواندن مشغول کنند تا از رقبا عقب نمانند.
در این ایام به داوطلبان توصیه میشود که فاصله خود را رقبای خود در هر دورانی حفظ کنند. چراکه همانطور که همه میدانیم کنکور یک مسابقه است و هر چه فاصله با رقبا بیشتر و به سمت بهتر شدن باشد حتماً نتیجه مطلوبتر خواهد بود.
چگونه مطالعه فعال داشته باشیم؟
این روزها که در کشور جو روحی نامساعدی وجود دارد به داوطلبان کنکور توصیه میشود که با پرهیز دنبال کردن اخبار استرسزا انگیزه و عمل را با یکدیگر به کار گیرند و مطالعه مؤثری را در پیش گیرند.
داوطلبان باید به این موضوع بیندیشند که بسیاری از رقبای آنها در حال مطالعه هستند و نباید فرصت باقیمانده را از دست بدهند.
دشوارترین کار شروع مطالعه است اگر این قدم برداشته شود قدمهای بعدی قطعاً آسانتر خواهد بود. داوطلبان باید بدانند که رسیدن به اهداف دشوار است و اگر برخی فکر میکنند که میتوانند بدون تلاش به نتیجه مطلوب برسند سخت در اشتباهاند.
برای رسیدن به موفقیت باید موانع را از سر راه برداشت و برای برداشتن موانع ریزودرشت باید قدمهای اساسی برنامهریزیشده برداشت.
از شکست نترسید
بسیاری از داوطلبان به خاطر ترس از شکست به اندازه کافی تلاش نمیکنند و احساس میکنند که دیگر دیر شده است درصورتیکه اینگونه نیست میتوان با برنامهریزی بهینه نتایج نهایی را تا حد زیادی تغییر داد.
آن چنانکه بررسی عملکرد بسیاری از داوطلبان در گروههای آزمایشی مختلف نشان میدهد که نمرات متوسط مثبت هم میتواند به میزان قابلتوجهی رتبه داوطلبان را بهبود دهد پس هیچگاه برای درس خواندن و تلاش کردن دیر نیست.
شناخت منابع سؤالات و بخشهای مهم برای داوطلبان میتواند بسیار حائز اهمیت باشد. بودجهبندی دروس و شناسایی نقاط ضعف از منابع پر سؤال بسیار اهمیت دارد.
برای عمل بهتر به برنامهریزی درسی به داوطلبان توصیه میشود که فهرستی از عواملی که موجب میشود اراده داوطلب را سست کند یا اینکه او را مشغول کند تهیه شود.
مثلاً شاید برای داوطلبی تماشای تلویزیون بسیار سرگرمکننده باشد این داوطلبان باید مکان مطالعه خود را حتیالامکان دورترین نقطه به تلویزیون انتخاب کند یا زمانی را برای مطالعه انتخاب کند که تلویزیون در خانه خاموش است. اینگونه میتوان راحتتر به برنامهها عمل کرد و نتایج بهتری را گرفت.
توصیه دیگر به داوطلبان آزمونها این است که توان خود را بشناسند و بر اساس آن برنامهریزی کنند چراکه برنامهریزی بالاتر از توان باعث خستگی زودتر از موعد میشود و ادامه راه سخت خواهد شد.
داوطلبان اگر در پایان یک هفته، متوجه شدند که بخش قابلملاحظهای از تصمیمات خود را اجرا نکردهاند، برنامه خود را بازبینی و قسمتهای کماهمیتتر آن را حذف کنند. کارشناسان به پشتکنکوریها توصیه میکنند که ایام نوروز را به جمعبندی دروس سال آخر اختصاص دهند.
در این دوره میتوان به رفع اشکالات مربوط به دروس سال آخر پرداخت و با جمعبندی دروس برای مرحله پایانی، که مرور همه سرفصلهاست، آماده شد.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/